Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

One Drive


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

De tre Onedrive filerna är ju små. Bara två på drygt 30 mb och en p å 1.84 mb . De kan ju inte innehålla så mycket fotografier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ta bort OneDrive så går men men det är lite jobb för att göra, jag har själv gjort det, men som sagt det är lite bökigt det går också bara att disable (stoppa), följ anvisningarna i länken det är på

engelska. Enligt artikel så kan det vara problem Win 10 Home med" GPedit.msc kommandot"

Men du måste bestämma för om vill ta OneDrive eller inte

HANS

 

 https://techjourney.net/disable-or-uninstall-onedrive-completely-in-windows-10/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

De tre Onedrive filerna är ju små. Bara två på drygt 30 mb och en p å 1.84 mb . De kan ju inte innehålla så mycket fotografier

Det är ju tre programfiler så de innehåller inga foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag vill fortfarande ha bort OneDrive.

Varför skrev du då följande?

14 timmar sedan, skrev Torparen:

Ja vist kn jag byta namn men programmet som sabbar mina foto har samma namn. Om jag gör något med den så raderas alla foto. Så Cecilia just nu ger jag upp. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Cecilia:

Varför skrev du då följande?

 

När jag skrev det kände jag mig trött och uppgiven, men skam den som ger sig

 

12 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

De tre Onedrive filerna är ju små. Bara två på drygt 30 mb och en p å 1.84 mb . De kan ju inte innehålla så mycket fotografier

 

12 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

De tre Onedrive filerna är ju små. Bara två på drygt 30 mb och en p å 1.84 mb . De kan ju inte innehålla så mycket fotografier

Nej men det är så Användare lennart OneDrive Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

När jag skrev det kände jag mig trött och uppgiven, men skam den som ger sig

Bra!

 

Du behöver inte svara på en gång utan sov gärna på saken först när du känner dig trött eller uppgiven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Bra!

 

Du behöver inte svara på en gång utan sov gärna på saken först när du känner dig trött eller uppgiven.

Tack för din förståelse. Du talar om 6 sidor, ja men det är först nu på slutet har hjälpt mig om det jag efterlyst hela tiden. Nu har jag följt din anvisning men tyvärr funkar den ej????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vad menar du mer specifikt med att anvisningen inte fungerar?

Jo det går ej att få bort skräpet enl dina anvisningar Verkar på gränsen till omöjligt så jag får försöka anpassa lightroom till Windows skräp.

Om du inte har fler synpunkter så ett stort och uppriktigt tack för ditt tålamod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Menar du att det inte går att byta namn på någon fil eller att det inte hjälper att byta namn på någon fil?

 

2. Vilken eller vilka filer är det som du har försökt byta namn på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

1. Menar du att det inte går att byta namn på någon fil eller att det inte hjälper att byta namn på någon fil?

 

2. Vilken eller vilka filer är det som du har försökt byta namn på?

Alla 3 jag kan byta namn men det eliminerar ej problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl lite det som vi har misstänkt hela tiden, alltså att det räcker inte med att ta bort några programfiler bara för att de heter något med OneDrive.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Inställningar och sen Appar.

Skrolla ner tills du ser appar som har namn som börjar med Microsoft.

Fortsätt att skrolla tills du är helt övertygad om att du inte har en app som heter Microsoft OneDrive och ingen som heter bara OneDrive.

 

Klicka fram Start/Windows-menyn och skrolla neråt bland programmet och kontrollera om du har något program som heter Microsoft OneDrive eller bara OneDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Cecilia:

Välj Inställningar och sen Appar.

Skrolla ner tills du ser appar som har namn som börjar med Microsoft.

Fortsätt att skrolla tills du är helt övertygad om att du inte har en app som heter Microsoft OneDrive och ingen som heter bara OneDrive.

 

Klicka fram Start/Windows-menyn och skrolla neråt bland programmet och kontrollera om du har något program som heter Microsoft OneDrive eller bara OneDrive.

 

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Välj Inställningar och sen Appar.

Skrolla ner tills du ser appar som har namn som börjar med Microsoft.

Fortsätt att skrolla tills du är helt övertygad om att du inte har en app som heter Microsoft OneDrive och ingen som heter bara OneDrive.

 

Klicka fram Start/Windows-menyn och skrolla neråt bland programmet och kontrollera om du har något program som heter Microsoft OneDrive eller bara OneDrive.

Ingen OneDrive. Cecilia vi lägger projektet på is tills vidare. Jag ska kolla om jag jobba med Lightroom även om OneDrive är inblandad.  Goder afton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag ska kolla om jag jobba med Lightroom även om OneDrive är inblandad. 

Utmärkt för det är ju den absolut bästa lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Utmärkt för det är ju den absolut bästa lösningen.

Jo så här det: alla foton ligger på C-disken-Användare-lenna-OneDrive-Bilder.-LR

Ja vad är problemet? jo jag avser importera från extern disk men det blir som ovan.

Jag får leva med detta såvida du har någon radikal ide'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte bara bra att dina bilder finns på två platser?

Blir väl som automatisk säkerhetskopiering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Torparen:

Jo så här det: alla foton ligger på C-disken-Användare-lenna-OneDrive-Bilder.-LR

Ja vad är problemet? jo jag avser importera från extern disk men det blir som ovan.

Jag får leva med detta såvida du har någon radikal ide'

Som du ser @Torparen så har jag svårt att låta bli denna tråd, som förbryllar mig.

Och nu ser jag varför det förbryllar mig.

Enligt ditt inlägg ovan, så har du dina bilder du tar kopior till i ditt Lightroom på din C-disk, enligt ovan, där är ju OneDrive inblandad, då kan jag förstå varför du får dina problem, där kan du nämligen ha länkningen till OneDrive.

Ser ju ut som att du har din bildmapp i mappen OneDrive, inte undra på att du då får problem.

 

Jag tycker du ska antingen flytta den mapp som bara innehåller dina bilder enligt ovan, eller så ska du börja använda/kopiera ifrån dina bilder du har på din externa hårddisk.

Men då måste du också ändra på så att alla dina ändringar i Lightroom sparas till rätt ställe, och det gör du i Lightroom.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Som du ser @Torparen så har jag svårt att låta bli denna tråd, som förbryllar mig.

Och nu ser jag varför det förbryllar mig.

Enligt ditt inlägg ovan, så har du dina bilder du tar kopior till i ditt Lightroom på din C-disk, enligt ovan, där är ju OneDrive inblandad, då kan jag förstå varför du får dina problem, där kan du nämligen ha länkningen till OneDrive.

Ser ju ut som att du har din bildmapp i mappen OneDrive, inte undra på att du då får problem.

 

Jag tycker du ska antingen flytta den mapp som bara innehåller dina bilder enligt ovan, eller så ska du börja använda/kopiera ifrån dina bilder du har på din externa hårddisk.

Men då måste du också ändra på så att alla dina ändringar i Lightroom sparas till rätt ställe, och det gör du i Lightroom.

Ja du nu sk...ter jag i OneDrive jag får acceptera att leva med ohyran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Men är det inte bara bra att dina bilder finns på två platser?

Blir väl som automatisk säkerhetskopiering?

Jo så kan man se det, men om jag väljer att importera från ext disk så skall inte OneDrive bestämma att det skall ske från C-disken. Men Cecilia jag får försöka vänja mig att det är inte jag utan OneDrive som bestämmer bildernas plats.

Så kan inte se annat än timmar har offrats utan resultat ha det bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja du nu sk...ter jag i OneDrive jag får acceptera att leva med ohyran.

 

 

Mitt tankar nu, baserar sig på att jag vet att det fungerar med en flytt av enbart mappen med alla bilder.

Den mappen med enbart bilder kan man flytta precis vart man vill. Jag själv hade också förr lite småproblem med import av bilder in i Lightroom, sedan några år så har jag alla min bilder i en separat mapp på en extern hårddisk, där ligger också dom nödvändiga filerna för programmet Lightroom inkl startfilen, då har jag allt samlat, vet exakt var jag har allt. Händer något, kan jag enkelt dra ur USB-kabeln och nätkabeln, ta hårddisken och allt är säkrat.

Jodå, har en backup också på annat ställe.

Importerar alla bilder till denna mapp, hämtar min kopior för bildbehandling från denna mapp.

Då vet jag att jag inte kan få något problem med något annat.

 

Men om du inte vill testa mitt förslag att sonika flytta din bildmapp någon annanstans, den mappen kan som sagt ligga precis var som helst och så en liten justering i genvägen på skrivbordet och i Lightroom så du startar och sparar till rätt ställe, så kan jag inte göra något mer och du får ingen lättare lösning på ditt problem. Nu är det upp till dig @Torparen.

 

Såhär ser det ut i min externa hårddisk, allt fungerar utmärkt, kan plugga in denna disk i vilken Windows 10 dator som helst stationär eller bärbar och allt fungerar direkt.

sshot-228.thumb.png.f1f2ef0da0797306bc7e27ddf18e0cc6.png

 

Redigerad av Laso
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

... så skall inte OneDrive bestämma att ....

Men så är det väl inte heller? OneDrive beter sig efter hur det är inställt, hittar inte på något på egen hand.


Många tips har redan givits, har läst några inlägg här och där. Och Laso kom tidigare i kväll (kl 20.13) med konkreta tips utifrån information i ett av dina tidigare inlägg. Här kommer en generell beskrivning av OneDrive, om den kan vara till någon hjälp (någon får rätta mig om något inte blev rätt där).


Vad OneDrive består av:
OneDrive-mappen i molnet.
OneDrive-programmet i datorn (eller motsvarande i andra enheter).
Automatisk synkronisering, eller backup, från utvalda mappar i datorn.


OneDrive-mappen i molnet kan användas "manuellt", som vilken usb-disk eller NAS som helst, utan något OneDrive-program i datorn.
OneDrive-programmet kan synkronisera filer mellan de utvalda mapparna i datorn och mappen i molnet.
OneDrive-programmet kan vara inställt att göra backup (som alltså inte är detsamma som synkronisering).


OneDrive kan vara konfigurerat men att man har synkronisering och backup inaktiverat. Eller så avinstallerar man OneDrive om det inte alls ska användas. Men med avinstallation på lämpligt sätt, inte genom att bara radera någon "OneDrive-fil".


Några användningssätt - och konsekvenser av de de olika användningssätten:
Manuellt spara till och hämta från mappen i molnet, och det från olika datorer och av olika användare (om flera har tillgång till kontot).
Filer som sparas till "OneDrive-mapparna" i datorn synkas till molnet.
Filer som sparas i molnet, även från andra datorer och av andra användare, synkas till den egna datorn.
Raderas filer i molnet, även från andra datorer och av andra användare, så raderas motsvarande filer i den egna datorn om synkronisering är aktiverad.
Backup är en "envägshantering", filer läggs endast till i målmappen.


Så händer något man tycker är oväntat så får man kolla vilka mappar som definierats för synkronisering respektive backup. Om automatiken är aktiverad eller inte och till vilka mappar man sparar filer, även OneDrive-mappen i molnet. Men grundläggande är förstås att ställa in OneDrive efter hur man vill att det ska fungera.


Skickar med några länkar. Har inte läst igenom hela artiklarna men ser att Linda skriver om Microsoft 365-konto. Rimligtvis handlar det om Microsoft-konton, om de också används för 365-abonnemang borde inte ha med saken att göra.


https://www.lindasdatorskola.se/office-paket/logga-in-i-onedrive-synken-for-windows-10/

https://support.microsoft.com/sv-se/office/synkronisera-filer-med-onedrive-i-windows-615391c4-2bd3-4aae-a42a-858262e42a49

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men så är det väl inte heller? OneDrive beter sig efter hur det är inställt, hittar inte på något på egen hand.


Många tips har redan givits, har läst några inlägg här och där. Och Laso kom tidigare i kväll (kl 20.13) med konkreta tips utifrån information i ett av dina tidigare inlägg. Här kommer en generell beskrivning av OneDrive, om den kan vara till någon hjälp (någon får rätta mig om något inte blev rätt där).


Vad OneDrive består av:
OneDrive-mappen i molnet.
OneDrive-programmet i datorn (eller motsvarande i andra enheter).
Automatisk synkronisering, eller backup, från utvalda mappar i datorn.


OneDrive-mappen i molnet kan användas "manuellt", som vilken usb-disk eller NAS som helst, utan något OneDrive-program i datorn.
OneDrive-programmet kan synkronisera filer mellan de utvalda mapparna i datorn och mappen i molnet.
OneDrive-programmet kan vara inställt att göra backup (som alltså inte är detsamma som synkronisering).


OneDrive kan vara konfigurerat men att man har synkronisering och backup inaktiverat. Eller så avinstallerar man OneDrive om det inte alls ska användas. Men med avinstallation på lämpligt sätt, inte genom att bara radera någon "OneDrive-fil".


Några användningssätt - och konsekvenser av de de olika användningssätten:
Manuellt spara till och hämta från mappen i molnet, och det från olika datorer och av olika användare (om flera har tillgång till kontot).
Filer som sparas till "OneDrive-mapparna" i datorn synkas till molnet.
Filer som sparas i molnet, även från andra datorer och av andra användare, synkas till den egna datorn.
Raderas filer i molnet, även från andra datorer och av andra användare, så raderas motsvarande filer i den egna datorn om synkronisering är aktiverad.
Backup är en "envägshantering", filer läggs endast till i målmappen.


Så händer något man tycker är oväntat så får man kolla vilka mappar som definierats för synkronisering respektive backup. Om automatiken är aktiverad eller inte och till vilka mappar man sparar filer, även OneDrive-mappen i molnet. Men grundläggande är förstås att ställa in OneDrive efter hur man vill att det ska fungera.


Skickar med några länkar. Har inte läst igenom hela artiklarna men ser att Linda skriver om Microsoft 365-konto. Rimligtvis handlar det om Microsoft-konton, om de också används för 365-abonnemang borde inte ha med saken att göra.


https://www.lindasdatorskola.se/office-paket/logga-in-i-onedrive-synken-for-windows-10/

https://support.microsoft.com/sv-se/office/synkronisera-filer-med-onedrive-i-windows-615391c4-2bd3-4aae-a42a-858262e42a49

 

Det finns två Lightroom Lightroom CC LR moln alltså behöver jag ej OneDrive. Jag vill skälv bestämma var och vilken HD mina foto skall ligga. Jag har gett upp men tack för tippsen .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Laso:

Ja du nu sk...ter jag i OneDrive jag får acceptera att leva med ohyran.

 

 

Mitt tankar nu, baserar sig på att jag vet att det fungerar med en flytt av enbart mappen med alla bilder.

Den mappen med enbart bilder kan man flytta precis vart man vill. Jag själv hade också förr lite småproblem med import av bilder in i Lightroom, sedan några år så har jag alla min bilder i en separat mapp på en extern hårddisk, där ligger också dom nödvändiga filerna för programmet Lightroom inkl startfilen, då har jag allt samlat, vet exakt var jag har allt. Händer något, kan jag enkelt dra ur USB-kabeln och nätkabeln, ta hårddisken och allt är säkrat.

Jodå, har en backup också på annat ställe.

Importerar alla bilder till denna mapp, hämtar min kopior för bildbehandling från denna mapp.

Då vet jag att jag inte kan få något problem med något annat.

 

Men om du inte vill testa mitt förslag att sonika flytta din bildmapp någon annanstans, den mappen kan som sagt ligga precis var som helst och så en liten justering i genvägen på skrivbordet och i Lightroom så du startar och sparar till rätt ställe, så kan jag inte göra något mer och du får ingen lättare lösning på ditt problem. Nu är det upp till dig @Torparen.

 

Såhär ser det ut i min externa hårddisk, allt fungerar utmärkt, kan plugga in denna disk i vilken Windows 10 dator som helst stationär eller bärbar och allt fungerar direkt.

sshot-228.thumb.png.f1f2ef0da0797306bc7e27ddf18e0cc6.png

 

Jag gör som du säger men det finns 2 LR ett som lagrar i molnet. Men jag tycker det är fel att en "hackers" från Windows skall bestämma platsen för mina foto.

Men tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Torparen:

men det finns 2 LR ett som lagrar i molnet

Nja, det finns två Lightroom, men idag heter dom Lightroom=Det molnbaserade Lightroom.

Och så finns det Lightroom CC=Det Lightroom som man laddar ner till sin dator.

 

Dom är snarlika, men det finns några avgörande skillnader på dessa.

Allt detta hur det till i dag har blivit uppdelat, går ju att läsa om hos Moderskeppet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...