Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

One Drive


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, skrev Mikael63:

Men om du kontaktar dem igen då och ber dem förklara hur du kan få denna behörighet?

Jag tycker vi slutar nu jag känner mig tyvärr behandlad som en senil gammal gubbe, kanske är jag det. Men som sagt vad adm.- behörighet är vad jag behöver för att få bort OneDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här beskriver Microsoft hur man sätter sig själv som ägare till en fil eller mapp så att man får alla rättigheter för att t ex ta bort filen/mappen.

  1. Högerklicka på den mapp eller fil som du vill bli ägare till och välj sedan Egenskaper.
  2. Välj fliken Säkerhet, klicka på Avancerat och sedan på Ändra. Om du ombeds ange ett administratörslösenord eller en bekräftelse skriver du lösenordet eller ger bekräftelsen.
  3. Skriv namnet på den person som du vill överlåta ägandet på och klicka på Kontrollera namn.
    Obs! Namnet på den person som du tilldelar ägare visas.
  4. Klicka på OK.
  5. Markera kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt om den finns.
  6. Klicka på OK.

Från sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/2623670/access-denied-or-other-errors-when-you-access-or-work-with-files-and-f med vissa språkliga förändringar.

 

Observera att ovanstående kan leda till konstiga och/eller stora problem om det är en fil eller en mapp som Windows förväntar sig vara ägare till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Så här beskriver Microsoft hur man sätter sig själv som ägare till en fil eller mapp så att man får alla rättigheter för att t ex ta bort filen/mappen.

  1. Högerklicka på den mapp eller fil som du vill bli ägare till och välj sedan Egenskaper.
  2. Välj fliken Säkerhet, klicka på Avancerat och sedan på Ändra. Om du ombeds ange ett administratörslösenord eller en bekräftelse skriver du lösenordet eller ger bekräftelsen.
  3. Skriv namnet på den person som du vill överlåta ägandet på och klicka på Kontrollera namn.
    Obs! Namnet på den person som du tilldelar ägare visas.
  4. Klicka på OK.
  5. Markera kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt om den finns.
  6. Klicka på OK.

Från sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/2623670/access-denied-or-other-errors-when-you-access-or-work-with-files-and-f med vissa språkliga förändringar.

 

Observera att ovanstående kan leda till konstiga och/eller stora problem om det är en fil eller en mapp som Windows förväntar sig vara ägare till.

Tack Cecilia jag kommer förmodligen inte att prova ditt förslag från i morgon Jag uppskattar verkligen att du inte förlöjligar mig. Det är så att i dag blev jag 85 år samt nyligen haft en stråk är därför en aning tankspridd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag tycker vi slutar nu jag känner mig tyvärr behandlad som en senil gammal gubbe, kanske är jag det.

Det jag menar med att du ska pröva kontakta Microsoft igen är att du tycks ha fått bättre/mer/snabbare hjälp av dem vid flera av dina tidigare problem och att du förhoppningsvis skulle kunna få det igen.

Det är så att vi "på eforum" är intresserad av att kunna ge dig hjälp utan att förvärra allt. Vi är kanske lite försiktigare helt enkelt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

i dag blev jag 85 år

85 är ingen ålder, det är en siffra bara! Grattis!

 

Det är av omtanke, pga. det du råkat ut för och att du skriver att du känner dig förvirrad ibland, som jag tycker att du själv ska fundera på om det är lämpligt att ge dig på detta med att radera systemfiler. Men den bedömningen kan du ju bäst avgöra själv.

Jag förutsätter att det är av samma omtanke som Monshi ber dig att kontakta en hjälpsam granne eller någon intresserad ungdom, för att kunna hjälpa.

 

Vi på eforum vinner ingenting på att INTE hjälpa dig men vi kanske inte skulle sova så gott om vi skulle ställa till det ännu mer för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Mikael63:

85 är ingen ålder, det är en siffra bara! Grattis!

 

Det är av omtanke, pga. det du råkat ut för och att du skriver att du känner dig förvirrad ibland, som jag tycker att du själv ska fundera på om det är lämpligt att ge dig på detta med att radera systemfiler. Men den bedömningen kan du ju bäst avgöra själv.

Jag förutsätter att det är av samma omtanke som Monshi ber dig att kontakta en hjälpsam granne eller någon intresserad ungdom, för att kunna hjälpa.

 

Vi på eforum vinner ingenting på att INTE hjälpa dig men vi kanske inte skulle sova så gott om vi skulle ställa till det ännu mer för dig.

Cecilia är den ända som kommit förslag t ill lösning, hon har m.a.o svarat på min fråga och inte varit spydig. Om jag inte får bort aktuell systemfil så får jag sluta och jobba med foto och Lightroom slutlige stort tack för din omtanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Grattis på födelsedagen!   ?      :pfasmiley:

Beklagar det som hänt.

Tack Cecilia, jag uppskattar  verkligen att du inte gör dig rolig på annans bekostnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Det jag menar med att du ska pröva kontakta Microsoft igen är att du tycks ha fått bättre/mer/snabbare hjälp av dem vid flera av dina tidigare problem och att du förhoppningsvis skulle kunna få det igen.

Det är så att vi "på eforum" är intresserad av att kunna ge dig hjälp utan att förvärra allt. Vi är kanske lite försiktigare helt enkelt.

 

Jag tackar er på E-forum för er omtanke, har vid något tillfälle fått hjälp från W dock ej vid detta tillfälle för övrigt inga kommentarer känner mig dum och besviken att jag har bett dig om hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är säker på att ingen har försökt vara spydig eller rolig på din bekostnad. Men att radera filer som man normalt inte har behörighet till är mycket riskfyllt och man bör verkligen pröva alla andra lösningar först. Har man otur på ett eller annat sätt kan en radering innebära att Windows inte kan starta utan Windows och allt annat måste installeras om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag är säker på att ingen har försökt vara spydig eller rolig på din bekostnad. Men att radera filer som man normalt inte har behörighet till är mycket riskfyllt och man bör verkligen pröva alla andra lösningar först. Har man otur på ett eller annat sätt kan en radering innebära att Windows inte kan starta utan Windows och allt annat måste installeras om.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag är säker på att ingen har försökt vara spydig eller rolig på din bekostnad. Men att radera filer som man normalt inte har behörighet till är mycket riskfyllt och man bör verkligen pröva alla andra lösningar först. Har man otur på ett eller annat sätt kan en radering innebära att Windows inte kan starta utan Windows och allt annat måste installeras om.

Ok men OneDrive ställer till så mycket problem jag kan ej jobba med mina foto, jag skall framöver i dag prova ditt förslag. tyvärr har jag glömt hur jag gör skärmklipp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

 

Ok men OneDrive ställer till så mycket problem jag kan ej jobba med mina foto, jag skall framöver i dag prova ditt förslag. tyvärr har jag glömt hur jag gör skärmklipp.

Tryck ned tre tangenter samtidigt. Windowstangenten (den med flaggan)+Shifttangenen + s

Då får du fram skärmklippverktyget och kan rita upp vilket område som du vill ha skärmklipp på.

 

Gå sen till ett nytt inlägg och klistra in med tangenterna ctrl+v

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Torparen:

 

Ok men OneDrive ställer till så mycket problem jag kan ej jobba med mina foto, jag skall framöver i dag prova ditt förslag. tyvärr har jag glömt hur jag gör skärmklipp. Bif ett klipp som visar bif skärmklipp visar bilden jag får upp efter din anvisning sista punkten men det funkar ej

image.png.159c368762f3458687a981ce2efab03b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt att se en bild :thumbsup:

 

Men enligt information på internet är den filen installationsfilen för OneDrive. Att ta bort den filen lär inte påverka ett program som redan är installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad trevligt att se en bild :thumbsup:

 

Men enligt information på internet är den filen installationsfilen för OneDrive. Att ta bort den filen lär inte påverka ett program som redan är installerat.

De tre programmen med moln är de aktuella. De två nedre har samma ändr.datum

lika stora (36,5 MB) Den övre kom på min födelsedag (Windowspresent?) mindre storlek. Innan jag går vidare ser jag fram mot dina synpunkter. 

 

image.png.df1af6367a527f7a804531563f9fd785.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den översta i bilden som är själva programmet så vitt jag förstår.

 

Men ta inte bort filen utan byt namn på den:

  1. Högerklicka på filen och välj Byt namn.
  2. Lägg till några bokstäver så att namnet t ex blir OneDriveTest.
  3. Tryck på Enter-tangenten för att genomföra ändringen.
  4. Starta om datorn.

Får du problem som felmeddelanden så får du byta namn tillbaks till OneDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är den översta i bilden som är själva programmet så vitt jag förstår.

 

Men ta inte bort filen utan byt namn på den:

  1. Högerklicka på filen och välj Byt namn.
  2. Lägg till några bokstäver så att namnet t ex blir OneDriveTest.
  3. Tryck på Enter-tangenten för att genomföra ändringen.
  4. Starta om datorn.

Får du problem som felmeddelanden så får du byta namn tillbaks till OneDrive.

Nja jag tvekar som du ser är den inst. på min födelsedag 07-2021 problemen har varit långt innan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Den uppdaterades igår, inte installerades.

Ok men den är ny på platsen dom andra har funnits länge men har tydligen uppdaterats som du ser den översta är mycket mindre. Såååå jag tror fortfarande det är de 2 nedersta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsfilen för OneDrive som man kan ladda ner från Microsoft heter just OneDriveSetup.

 

Min OneDrive skapades för snart två år sen men uppdaterades nyligen.

 

Nu vet du hur man byter namn på filer så du kan ju göra det på vilka filer du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Installationsfilen för OneDrive som man kan ladda ner från Microsoft heter just OneDriveSetup.

 

Min OneDrive skapades för snart två år sen men uppdaterades nyligen.

 

Nu vet du hur man byter namn på filer så du kan ju göra det på vilka filer du vill.

Ja vist kn jag byta namn men programmet som sabbar mina foto har samma namn. Om jag gör något med den så raderas alla foto. Så Cecilia just nu ger jag upp. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ju inget om ett program tar bort dina foton från den vanliga disken eftersom du har alla foton på den externa.

 

Men hur ska du ha det egentligen?

Nu har vi hållit på i 6 sidor därför att du vill ta bort OneDrive-filer och nu när du äntligen har kommit till steget att kunna göra det på ett någorlunda säkert sätt så vill du inte längre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Torparen, jag har sagt att jag inte skulle lägga mig i denna tråd mer, men följer den.

Jag måste dock tipsa dig en sista gång.

Du är hela tiden orolig för att dina viktiga bilder ska bli påverkade om du försöker att få din OneDrive avaktiverad/ur funktion.

Du har hela tiden sagt att du har alla dina bilder som backup på en extern hårddisk, jag förutsätter att det är dina originalbilder du har på denna externa hårddisk.

 

Då är det ju enkelt att du bara kopplar ur denna externa hårddisk med alla dina bilder, så är du garanterad att dom inte kan bli påverkade av något.

Beträffande dina bibliotek och backupfiler i ditt Lightroom, så  ligger dom normalt i samma mapp som programfilen, om du inte har valt att dom ska ligga någon annanstans, men spelar ingen roll, dom kan ingenting skada heller.

Så du kan lugnt koncentrera dig på att få ordning på ditt OneDrive.

 

Ville bara upplysa dig om detta. Jag har inte OneDrive aktiverad i min dator, så jag kan inte hjälpa dig med denna, har dock kolla efter sådana filer som du visat att du har gällande OneDrive,men jag hittar inga sådana hos mig, antagligen beror det på att min OneDrive inte är aktiverad.

 

Lycka till

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det gör ju inget om ett program tar bort dina foton från den vanliga disken eftersom du har alla foton på den externa.

 

Men hur ska du ha det egentligen?

Nu har vi hållit på i 6 sidor därför att du vill ta bort OneDrive-filer och nu när du äntligen har kommit till steget att kunna göra det på ett någorlunda säkert sätt så vill du inte längre.

Nu har tydligen åter uttryckt mig virrigt. Jag vill fortfarande ha bort OneDrive. Till Laso vill jag nämna att det är så att då OneDrive är inblandad i mina foto så visst är originalen säkra på extdisken men jag kan ej importera från denna utan att OneDrive blandar sig i importen. Nu stänger jag för ikväll men återkommer i morgon skall då förtydliga mig god natt  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...