Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

One Drive

Rekommendera Poster

Torparen
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Flera personer har flera gånger länkat till Microsofts beskrivning för just det men du har inte ens berättat varför instruktionerna där inte hjälper.

Varför är detta ett problem?

Jag har försökt följa anvisningarna men de är så röriga att jg inte klarar av dem Behöver en enkel punktlista. Som jag tidigare nämnt har jag fått en stråk är en aning skadad i "skallen" W-supportens anvisningar ha<r ej gett resultat än så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Ok, det är helt enkelt

1. Du ansluter extern enhet till datorn
  2. Onedrive startar då som standard vid denna händelse
  3. Och importerar då bilderna till mapp som onedrive bevakar.

Då borde det gå att gå in inställningarna för autostart och där ställa in vad som ska ske när du ansluter den externa enheten.
På engelska men bilderna borde räcka

https://www.howtogeek.com/236241/how-to-enable-disable-and-customize-autoplay-in-windows-10/

Kanske du har detta valt för externa enheter?

(Inställningar -> Enheter -> Autoplay)

bild.png.25ceba73cff41e97dfaf7f8c91662112.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen

Då jag gör en sökning på C-disken kommer det fram ca 25 filer innehållande OneDrive. Bland dessa finns det en OneDrivefil med ett moln som symbol. Ingen tvekan om att det är denna fil som skall bort. Men det krävs administratörsrättighet för att ta bort den. Hur skaffar jag administratörsrättighet? 

Monshi Vid import  av foton blir det fel. Bilderna avses importeras från extern disk men kommer via OneDrive från Cdisken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Nej nej, rör inte dessa filer du hittat!

bild.png.b1eda23c4f712e8a97d809e602193f3a.pngbild.png.21eafd5b73682c78bfcafc5b1cf3dca3.png
bild.png.7fdf2cdfdaaa4e9542ffa6405db9285b.pngbild.png.a71782930345306d6f16d875c8208f27.png

Klicka i ordning som ovan, vad står det vid pil 4? Eller under annan post där.
Eller har jag förstått fel?

Vi testar detta sedan om detta inte räcker då tar vi en likadan tur med OneDrive.

Det är en inställning, du ska INTE ta bort filer från disken manuellt. Det kan leda till problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
1 timme sedan, skrev Monshi:

bild.png.b1eda23c4f712e8a97d809e602193f3a.pngbild.png.21eafd5b73682c78bfcafc5b1cf3dca3.png
bild.png.7fdf2cdfdaaa4e9542ffa6405db9285b.pngbild.png.a71782930345306d6f16d875c8208f27.png

Vi testar detta sedan om detta inte räcker då tar vi en likadan tur med OneDrive.

Det är en inställning, du ska INTE ta bort filer från disken manuellt. Det kan leda till problem.

Enl W-supporten  skall OneDrive filen med moln bort den lagrar bilderna i moln så långt är jag helt klart för mig Men hur skaffar jag mig administrationsbehörighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Och vad kommer du att göra när du får ett felmeddelande stup i kvarten för att du har raderat en fil som ett program vill använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen

Ja du Cecilia det får du fråga W-supporten jag kommer ej att få felmeddelanden Filen är för dem som ej har fotoprogram och vill ha sina bilder säkert i molnet. Frågan är om det är någon mening att fortsätta, upplever det som mitt problem inte är något problem jag hade hoppas på hjälp om hur jag får administrativs behörighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det kan man få på olika sätt och rätt sätt för dig beror på vilken fil som ska bort och varför du i normalläget inte har tillräcklig behörighet.

Ett sätt kan vara att starta Utforskaren som Administratör och då får man leta reda på programfilen Explorer.exe, högerklicka på den och välja att starta som administratör.

Ett annat sätt kan vara att leta reda på filen som man vill ta bort i Utforskaren, högerklicka och välja Egenskaper för att sen ändra ägare på filen.

Dessa alternativ är antagligen krångligare än att följa de anvisningar som finns på Microsoft-sidan som det har länkats till några gånger och som gäller hur man inaktiverar OneDrive.

Hur du än väljer att göra så rekommenderar jag att du inte tar bort filen utan byter namn på den. Detta för att om du skulle få allvarliga problem efteråt kan återställa filen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

jag ger upp om du INTE svarar exakt på vad du ser om du gör som jag visar i mitt inlägg @Torparen

Om du svarar på det så kan jag översätta guiden för att ta bort/deaktivera one-drive till enkelt bildspel men jag vill att vi eliminerar EN misstanke, den att det är autoplay som bråkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
1 timme sedan, skrev Monshi:

jag ger upp om du INTE svarar exakt på vad du ser om du gör som jag visar i mitt inlägg @Torparen

Om du svarar på det så kan jag översätta guiden för att ta bort/deaktivera one-drive till enkelt bildspel men jag vill att vi eliminerar EN misstanke, den att det är autoplay som bråkar.

Jag förstår ej vad du menar. För mig gäller enbart att få administratörsrättighet för att ta bort OneDrive Inget annat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det kan man få på olika sätt och rätt sätt för dig beror på vilken fil som ska bort och varför du i normalläget inte har tillräcklig behörighet.

Ett sätt kan vara att starta Utforskaren som Administratör och då får man leta reda på programfilen Explorer.exe, högerklicka på den och välja att starta som administratör.

Ett annat sätt kan vara att leta reda på filen som man vill ta bort i Utforskaren, högerklicka och välja Egenskaper för att sen ändra ägare på filen.

Dessa alternativ är antagligen krångligare än att följa de anvisningar som finns på Microsoft-sidan som det har länkats till några gånger och som gäller hur man inaktiverar OneDrive.

Hur du än väljer att göra så rekommenderar jag att du inte tar bort filen utan byter namn på den. Detta för att om du skulle få allvarliga problem efteråt kan återställa filen.

Sorry Cecilia är ingen tvekan om att filen skall bort detta även W-supporten men fortfarande kan jag ej fixa behörigheten. Men nu börjar bli så less att jag kastar datorn i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Om en fil används av något program kan den inte tas bort eller döpas om oavsett behörighet.

Ett program som heter Lockhunter kan hjälpa till med detta. Ett annat sätt är att starta i felsäkert läge. Ytterligare metod är att starta upp från en DVD eller ett USB-minne med lämpligt operativsystem på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
5 minuter sedan, skrev Torparen:

Sorry Cecilia är ingen tvekan om att filen skall bort detta även W-supporten men fortfarande kan jag ej fixa behörigheten. Men nu börjar bli så less att jag kastar datorn i sjön.

Glömde en sak i kontrollpanelen C-osv kan jag ta bort filen men då raderas även foton då finns det ej några foton kvar påC-disken Men om jag nu importerar bilderna från extdisken så har OneDrive samt foton återigen lagrats på C-disken. Än en gång måste ha admbehörighet för att få bort den från sitt ursprung.

Om det är någon som tror på att jag har rätt med att bort filen och ingen kan ge mig råd om hur jag får admrättighet då kastar jg in handsken. PS filen är en Wfil kan jag radera HELA window och inst den på nytt?DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om en fil används av något program kan den inte tas bort eller döpas om oavsett behörighet.

Ett program som heter Lockhunter kan hjälpa till med detta. Ett annat sätt är att starta i felsäkert läge. Ytterligare metod är att starta upp från en DVD eller ett USB-minne med lämpligt operativsystem på.

Enl W-supporten är filen som jag tidigare nämnt en fil avsedd för att lagra foton i molnet. Om man har egna fotoprogram skall OneDrive bort. Så tro mig vad jag behöver är adm.behörighet för att ta bort filen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Glömde en sak i kontrollpanelen C-osv kan jag ta bort filen men då raderas även foton då finns det ej några foton kvar påC-disken

Hade du inte alla foton på den externa disken?

Var i Kontrollpanelen är du nu?

PS filen är en Wfil kan jag radera HELA window och inst den på nytt?DS

Vad menar du med "en Wfil"?

Vad menar du med "radera HELA windows"?

Menar du att ta bort hela din Windows-installation så att hårddisken är tom?

Då är ju även fotona bort från C-disken och det gillade du ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hade du inte alla foton på den externa disken?

Var i Kontrollpanelen är du nu?

Vad menar du med "en Wfil"?

Vad menar du med "radera HELA windows"?

Menar du att ta bort hela din Windows-installation så att hårddisken är tom?

Då är ju även fotona bort från C-disken och det gillade du ju inte.

Jo jag har alla foton som tur är på en ext HD men när jag importera foton från denna disk så kommer de i varligheten från OneDrive på C-disken Wfil= Windowsfil Glö det med att ta bort Windows.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
11 minuter sedan, skrev Torparen:

Jo jag har alla foton som tur är på en ext HD men när jag importera foton från denna disk så kommer de i varligheten från OneDrive på C-disken Wfil= Windowsfil Glö det med att ta bort Windows.

Jag har ju hela tiden trott/tolkat som att det är denna ext HD som du normalt använder som standarddisk för dina bilder, men jag tolkar det mer och som att du använder denna ext HD som en backupdisk?

Men mer och mer förstår jag snart inte alls vad som pågår, så jag backar ut härifrån och önskar dig lycka till med dina problem, har försökt i många inlägg, men nu kommer jag inte längre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
19 minuter sedan, skrev Torparen:

Jo jag har alla foton som tur är på en ext HD men när jag importera foton från denna disk så kommer de i varligheten från OneDrive på C-disken

Ja, det har jag förstått.

Men om nu alla foton ligger på den externa disken gör det väl inget om de försvinner från C-disken när du gör något i Kontrollpanelen (vad du gör i Kontrollpanelen begriper jag inte)?

22 minuter sedan, skrev Torparen:

Wfil= Windowsfil

Om man lyckas ta bort filer som ingår i själva Windows brukar man får stora problem med Windows.

Men du har fortfarande inte talat om vad du vill ta bort för fil. Du behöver skriva filens namn och i vilken mapp den finns, alternativt bifoga en skärmbild där det framgår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
12 minuter sedan, skrev Laso:

Jag har ju hela tiden trott/tolkat som att det är denna ext HD som du normalt använder som standarddisk för dina bilder, men jag tolkar det mer och som att du använder denna ext HD som en backupdisk?

Men mer och mer förstår jag snart inte alls vad som pågår, så jag backar ut härifrån och önskar dig lycka till med dina problem, har försökt i många inlägg, men nu kommer jag inte längre...

Jaha tack för hjälpen. På den exthd har jag lagt foton för att ej mista dem. Men som jag tidigare nämnt så är det så att när jag anger att från ext disk vill jag importera foton men i verkligheten sker importen från en fil OneDrive på Cdisken alltså något som inte jag programmerat Du ger upp ja även jag är på väg att ge upp. Det enda jag behöver hjälp med att få admbehörighet för att radera OneDrive-filen en gång för alla. OM ingen kan ge mig tipps om detta är det lika bra att stänga butiken tills vidare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
6 minuter sedan, skrev Torparen:

Det enda jag behöver hjälp med att få admbehörighet för att radera OneDrive-filen en gång för alla.

Vilken av alla OneDriver-filer i datorn?

När jag sökte i min dator efter filer som heter något med OneDrive i namnet i Utforskaren så var det ju mängder och minst 4 stycken med ett moln som ikon och då har jag ändå inaktiverat (eller avinstallerat) OneDrive eftersom jag inte märker det alls.

Som sagt det varierar hur man får rätt behörighet så vi måste ju veta mer. Oavsett vilken fil och hur du ska få rätt behörighet så är det inte enkelt utan svårare än Microsofts beskrivning av hur OneDrive tas bort eller inaktiveras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vilken av alla OneDriver-filer i datorn?

När jag sökte i min dator efter filer som heter något med OneDrive i namnet i Utforskaren så var det ju mängder och minst 4 stycken med ett moln som ikon och då har jag ändå inaktiverat (eller avinstallerat) OneDrive eftersom jag inte märker det alls.

Som sagt det varierar hur man får rätt behörighet så vi måste ju veta mer. Oavsett vilken fil och hur du ska få rätt behörighet så är det inte enkelt utan svårare än Microsofts beskrivning av hur OneDrive tas bort eller inaktiveras.

Ja du Cecilia frågan är om vi kommer längre. Såhär är det: om man inte jobbar med foto så stör ej OneDrivefilen Jag vill och måste ha bort OneDrive-filen med molnsymbolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2 timmar sedan, skrev Torparen:

OneDrive-filen

Du skriver upprepade gånger "filen" men av din beskrivning kan man tro att det är en mapp som du vill ta bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
8 timmar sedan, skrev Monshi:

@Torparen

Detta menar jag! Autoplay, kolla inställningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Du skriver upprepade gånger "filen" men av din beskrivning kan man tro att det är en mapp som du vill ta bort?

Ja det är nog så att jag inte kan skilja på fil och mapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Sista gången, jag lovar: Hur ser det ut under Autoplay-inställningarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...