Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

One Drive


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Hej Rubr program är på att göra mig tokig. Finns nu mer än 50 filer på disken. Bl.a lagras mina foton i en av dessa filer. Visserligen finns foton på annan lagringsplats också. Men då jag hämtar foton till Lightroom hämtas dessa från en mapp One Drive. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag blir av med rubbet? Jag har ej lyckats. Tacksam även för ev support hos Windows.

MVH

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightroom men detta program störs ej av OneDrive annat än att det lägger beslag på foton liggande på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightroom indexerar dina bilder från den mapp du angivit att du har dina bilder. Den skapar inga egna bilder utan gör bara en databas fil där den katalogiserar allt när man importerar in bilder  i Lightroom. 

 

Men du har ett annat program som stör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mathias G:

Lightroom indexerar dina bilder från den mapp du angivit att du har dina bilder. Den skapar inga egna bilder utan gör bara en databas fil där den katalogiserar allt när man importerar in bilder  i Lightroom. 

 

Men du har ett annat program som stör?

 

2 timmar sedan, skrev Mathias G:

Lightroom indexerar dina bilder från den mapp du angivit att du har dina bilder. Den skapar inga egna bilder utan gör bara en databas fil där den katalogiserar allt när man importerar in bilder  i Lightroom. 

 

Men du har ett annat program som stör?

Nja vi är inte helt överens. Visst bestämmer var mina filer skall ligga, meeen OneDrive nästlar sig in och skapar yttreligare en mapp med foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-17 09:20, skrev Cecilia:

Ja det funkar ej då jag söker på enl tipps då jag söker på C får jag upp ca 30 filer vilka ej går att radera 

2020-12-16 18:33, skrev Mathias G:

Lightroom indexerar dina bilder från den mapp du angivit att du har dina bilder. Den skapar inga egna bilder utan gör bara en databas fil där den katalogiserar allt när man importerar in bilder  i Lightroom. 

 

Men du har ett annat program som stör?

 

2020-12-16 18:33, skrev Mathias G:

Lightroom indexerar dina bilder från den mapp du angivit att du har dina bilder. Den skapar inga egna bilder utan gör bara en databas fil där den katalogiserar allt när man importerar in bilder  i Lightroom. 

 

Men du har ett annat program som stör?

Nja vi är inte helt överens. Visst bestämmer var mina filer skall ligga, meeen OneDrive nästlar sig in och skapar yttreligare en mapp med foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja det funkar ej då jag söker på enl tipps då jag söker på C får jag upp ca 30 filer vilka ej går att radera 

Vad är det som inte fungerar? Länken som Cecilia bifogade innehåller instruktioner för att stänga av, inaktivera eller avinstallera OneDrive.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma instruktionslänk du nu fick av Cecilia fick du av mig i dec 2019. Se den länk till din OneDrive-tråd jag gav här ovanför!

https://eforum.idg.se/topic/359978-one-drive

I den tråden fungerade avinstalleringen av OneDrive för dig och du tackade bgjo för hans instruktion: Högerklicka på OneDrive-symbolen i nedre högra hörnet och välj Inställningar. Välj därefter fliken Konto och till sist "Ta bort länken till datorn" (se bild). /bgjo


Annars föreslår jag att du Stoppar eller avbryter/pausar synkronisering i OneDrive. Se punkt 2 här:
https://support.office.com/sv-se/article/stänga-av-inaktivera-eller-avinstallera-onedrive-f32a17ce-3336-40fe-9c38-6efb09f944b0

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla rådgivare!

Jag har provat alla era råd och tyvärr ingen framgång. För 3 dagar sedan skriv jag till W-dows support inget svar.

Är det någon kunnig som kan tänka sig gå in på min dator så låt oss prata om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-18 19:41, skrev Hanse:

Det går att avinstallera via Kontrollpanelen/Program och Funktioner, det har jag gjort.

Vet inte om det går via inställningar /appar för jag har inte försökt

 

HANS

I kontrollpanelen finns ej  OneDrive hos mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du OneDrive i Start/Windows-menyn så att du den vägen kan komma åt dess inställningar och göra det som står på Microosft-sidan det har länkats till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du OneDrive i Start/Windows-menyn så att du den vägen kan komma åt dess inställningar och göra det som står på Microosft-sidan det har länkats till?

Nu struntar jag i OneDrive tills vidare. Har nu lagt fotokatalogen på ext HD. Så tills vidare tack för alla tipps trevlig helg

JULKORT-1-2-2-4_(2020_04_10_03_58_35_UTC)-2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla supportrars! Jag har provar alla de tipps ni kommit med men "tji" Har senast anlitat en vän som är support hos AVG (virusprogram). Efter två timmar bröt vi projektet och blev överens om att hon skulle sova på saken.

Jag har också skrivit 4 mail till Windows support och bet om hjälp inga svar.

Med dessa rader vill jag meddela att problemet är unikt och svårlöst.

EN störning är jag har av säkerhetsskäl Lagt alla mina fot på en sep Hd. Då jag inst foton från denna disk, vad händer så? Jooo foton kommer från OneDrive  på C-disken. Hade jag inte haft foton (ca 2000 ) på ext Hd hade mina foton varit borta.

Slutligen är det någon som vet adr till någon seriös Wd-support som kan tänkas hjälpa en kund med ett Windows problem

Om vi ej hörs mer före jul Så önskar jag er en GOD JUL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-16 17:53, skrev Torparen:

Hej Rubr program är på att göra mig tokig. Finns nu mer än 50 filer på disken. Bl.a lagras mina foton i en av dessa filer. Visserligen finns foton på annan lagringsplats också. Men då jag hämtar foton till Lightroom hämtas dessa från en mapp One Drive. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag blir av med rubbet? Jag har ej lyckats. Tacksam även för ev support hos Windows.

MVH

Lennart

Då måste du ha pekat på fel katalog/hårddisk att hämta dina bilder från, eller så synkas den hårddisk du hämtat bilderna ifrån med denna OneDrive. Lightroom hämtar aldrig annars från fel hårddisk, du bestämmer ju.

 

Hur lagrar du dina original-bilder första gången efter att du har tagit bilden/bilderna?

Har du dina original-bilder på denna OneDrive? Eller lägger du dom på din andra lagringsplats direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag ej pekat på fel HD. Jag importerar från ext hd: men när allt är importerat och jag högerklickar på en bild och klickar för se bilden på disken då är det C-disken och OneDrive. Raderar jag då OneDrive är alla bilderna borta i Lightroom men är orörda på+ den externa disken. Jag har hållit på flera år med Lightroom och flera timmar med nu aktuellt problem så jag tror jag vet vad talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej 

Har nu haft mailutväxling med Windows support fortfarande på ruta noll. Meen då jag söker på C-disken får jag mer än 20 "filer" innehållande texten OneDrive. Två filer som är markerade med moln förmodar jag är syndarna. För att radera krävs administratörsrättighet hur skaffar jag det? Har läst på Google men så omständligt att jag kastar in handsken.

Är det någon vänlig skäl som kan ge mig en kortfattad beskrivning?

Slutligen önskar jag alla supportrar GOTT NYTT ÅR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det krävs administratörsrättigheter för att ta bort en fil så betyder det att det är olämpligt att ta bort den för något kommer att sluta fungera, och det kan vara hela Windows eller Lightroom. Man tar inte bort en koppling mellan Lightroom och OneDrive genom att radera filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torparen. OneDrive är inbyggd i Windows 10, så du kan inte avinstallera den som en app. Men om du vill kan du dölja OneDrive och stoppa synkroniseringen av OneDrive-filer till datorn.

 

Försök följ anvisningarna i denna länk.

 

Du har ju tydligen alla dina originalbilder tryggt på din externa hårddisk, bra, låt dom vara där, är bara synkningen till OneDrive borta, så ska inte OneDrive kunna störa. Du ska kunna hämta dina kopior på en bild/bilderna från din externa hårddisk in till Lightroom utan problem.

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Man tar inte bort en koppling mellan Lightroom och OneDrive genom att radera filer

Om bildkopian i Lightroom kommer från denna fil i OneDrive, och du tar bort/raderar filen, så försvinner kopplingen till kopian i Lightroom, och du får inte upp bilden på rätt sätt, du får upp ett plustecken för filen i Lightroom, som då är en indikation om att just kopplingen är borta till filen utanför Lightroom, så svaret är, jo man tar bort denna koppling mellan Lightroom och OneDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja du nu tror jag att vi talar förbi varandra. OneDrive filen är den som ställer till problemen. Enl. W-supporten skall denna bort. Men detta med att det krävs administratörsrättighet är nytt för mig. W.support har långledigt därför min fråga här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Torparen:

Nja du nu tror jag att vi talar förbi varandra. OneDrive filen är den som ställer till problemen.

Har du följt anvisningarna i länken? Om du har gjort det och det fungerar, då är OneDrive troligen dold och synkningen till denna OneDrive är borta, och ska inte ställa till något mot Lightroom. Lightroom gör ingenting själv utan kommando från dig.

Sedan kan du ju logga in på OneDrive via webben och kolla vilka filer som finns, kanske då går att plocka bort dom, kan ju vara nuvarande synkning som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte denna tråd riktigt.

Onedrive kan finnas installerat på datorn men utan att mappa upp något alls till nätet, kan vara helt inaktivt.

det är bara en inställning i Onedrive som du pekats till några gånger redan.

En mapp som  onedrive bevakar är som vilken annan mapp som helst i Windows bara det att allt i den kopieras även upp till MS serverar, till OneDrive.

 

Kan vi backa tråden ett steg?  Vad är det för problem du har med onedrive? Är det onedrive som är problemet eller är det annat program som trilskas, envisas med att använda onedrive?

jag tror att din fråga här går förbi oss lite.

Kan du

1: Logga in på webben och kontrollera vad som finns där

2: Se om du har samma filer, mappar på datorn, ändra något och se om det laddas upp på webben

3: Specificera för oss, igen, exakt vad är det som inte fungerar som det ska? Ligtroom som per default öppnar filer från en viss mapp?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag importera foton från externa disken kommer bilderna från Cdisken via OneDrive raderar jag då Onedrive raderas även foton men finns kvar på extern disk.

OneDrive måste bort för att få importen till LR att fungera. Även Wsupporten är av denna uppfattning men jag får ej bort den. Alltså ingen tvekan om att OneDrive måste bort men hur? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Torparen:

Alltså ingen tvekan om att OneDrive måste bort men hur? 

Flera personer har flera gånger länkat till Microsofts beskrivning för just det men du har inte ens berättat varför instruktionerna där inte hjälper.

 

10 minuter sedan, skrev Torparen:

Varje gång jag importera foton från externa disken kommer bilderna från Cdisken via OneDrive

Varför är detta ett problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...