Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Från SEK till EUR?

KimS
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har en massa prislistor i SEK, alla priser består av formler. Min fråga är : hur gör jag för att konvertera priserna till EUR? Blir ju ett otroligt jobb om jag ska gå in i varje pris och ändra i formeln.

Priserna är dessutom uppbyggda så att det hämtas information från masterkalkyler och bygger ett pris, därför kan jag inte bara ändra på första raden och kopiera neråt...

Hjälp! ?

Mvh

Kim

Edited by KimS

Om du har formler och inte vill ändra på varje så är väl det enklaste att helt enkelt lägga €uro priserna bredvid cellen/kolumnen med SEK-priserna

Typ (hårdkodad växelkurs):

=A1*10,2

Vill du ha reda på växelkursen så kan du skriva in texten:

EUR/SEK

i en cell och göra om det till datatypen aktier (syns bara om du har engelska aktiverat som ett av inmatningsspråken )

Data->datatyper-> aktier

Nu borde du få en ikon i cellen (ett grekiskt "börshus" eller vad det nu föreställer)

Om du ställer musen i cellen och klickar på den utfällda listan till höger så kan du bl.a få fram "price". Då dyker växelkursen upp till höger med en formel i stil med:

=A1.Price

*************Fuling****************

Om ditt blad är någorlunda litet så kan du göra ett nytt blad och testa en formel i den här stilen i cell A1

=OM(Blad1!A1="";"";OM(ÄRTAL(Blad1!A1);Blad1!A1*10,2;Blad1!A1))

och kopiera ett lämpligt antal celler till höger/nedåt.

Dvs om Cell A1 i blad1 är tomt returneras ett tomt värde. Om det ä rett tal multipliceras det med 10,2 och är det inget tal tas värdet rakt av.