Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator för bild och video


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Min stationära dator börjar bli till åren även om den fungerar utmärkt, men jag kommer naturligtvis att få lov att byta någon gång framöver.

Den dator jag har är en av Kompletts gamingdatorer från 2013. Eftersom jag gör lite video och foto mm. så undrar jag om jag bör tänka på någon annan typ av processor, moderkort och grafikkort än till en gamingdator. Är det några skillnader där på specifikationerna för att få bättre videoprestanda osv. eller är en gamingdator lika bra till sådant. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Hej

Min stationära dator börjar bli till åren även om den fungerar utmärkt, men jag kommer naturligtvis att få lov att byta någon gång framöver.

Den dator jag har är en av Kompletts gamingdatorer från 2013. Eftersom jag gör lite video och foto mm. så undrar jag om jag bör tänka på någon annan typ av processor, moderkort och grafikkort än till en gamingdator. Är det några skillnader där på specifikationerna för att få bättre videoprestanda osv. eller är en gamingdator lika bra till sådant. Hoppas ni fattar vad jag menar.

I dagsläget är AMDs serie Ryzen bättre val vid arbete med film/video och bild än Intels Core.

För övrigt gällande moderkort och grafikkort har det inte så stor betydelse så länge du inte jobbar med tyngre program som 3D-Max för att skapa animerad film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Laso:

På vilket sätt är AMD bättre än Intel när det gäller film eller bild, vad grundar du det på?

Som alltid när jag skriver på eForum tar jag allt från luften och hittar på.

 

Vad syftar du på när du undrar ”På vilket sätt är AMD bättre än Intel när det gäller film eller bild”?

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev X-Men:

Som alltid när jag skriver på eForum tar jag allt från luften och hittar på.

 

Vad syftar du på när du undrar ”På vilket sätt är AMD bättre än Intel när det gäller film eller bild”?

Du kanske kan berätta vad i processorn som gör den mer lämpad eller länka till någon sida som beskriver det?

Många kan ju vilja förstå orsaken och inte bara få veta att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kanske kan berätta vad i processorn som gör den mer lämpad eller länka till någon sida som beskriver det?

Många kan ju vilja förstå orsaken och inte bara få veta att det är så.

Inga problem!

 

Jag gör som så att jag hoppar över alla de engelskspråkiga sidor jag plöjt igenom och länkar till svenskspråkiga sidor. Det är bara att läsa och ta del av den information som ges.


Först ut är tester på den nya generationen, 5000-serien.

Testerna här talar för sig själva och AMD uppvisar det jag omnämnt. Just video/film och AMDs prestanda där kan man med fördel ta del av testerna som gjorts med programmet Handbreak och DaVinci Resolve.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.740837/amd-ryzen-5000

 

https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-ryzen-5-5600x

 

För att visa att det inte enbart gäller den nya generationen länkar jag till tester genomförda på den förra generationen, 3000-serien:

 

https://www.sweclockers.com/test/29837-amd-ryzen-5-3600xt-ryzen-7-3800xt-och-ryzen-9-3900xt
 

Väger man dessutom in vad man betalar för en AMD och motsvarande Intel får man mer för pengarna vid valet av en AMD.

 

Film/videojobb fungerar bättre med mycket minne. Vid jobb med t.ex. 3D-Max är mitt förslag att använda minst 32GB minne. Det är dessutom baserat på egna erfarenheter.

Vid rendering av Terminator i 3D-Max gick inte programmet i taket med varningar om för lite minne när 16GB utökades till 32GB.

 

Vid val av AMD bör köparen vara uppmärksam på att vissa moderkort med chipset x570 har ett fel som rapporterar fel effektförbrukning till processorn, vilket i sig kan ge upphov till vissa problem med stabiliteten.

 

Det är inte stor skillnad mellan x570 och b550-chipseten. Den väsentligaste skillnaden är stödet för PCI-e 4, där x570 stöder funktionen.

Chipsetet b550 har inte problemet med effektrapporteringen som x570 på vissa moderkort har.

 

 

Som tidigare nämnt är allt i detta svar taget i luften och bara ”hitte på”. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...