Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootar inte

Lasse H

Rekommendera Poster

Har en NUC med en del år på nacken. Plötsligt låste sig dokumentet jag arbetade med och en skärm kom upp som så att ett fel inträffat och att datorn skulle starta om. Det gjorde den men det enda som kom upp var meddelandet "A bootable device has not been detected ". Jag har varit inne i BIOS-setupen vilket inte gjort mig klokare och  inte hittat något sätt att få den att boota.

Bifogar en bild som kanske kan säga någon mer kunnig något.

20201214_191202.jpg

Redigerad av Lasse H
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som BIOS inte hittar lagringsenheten (disken). Pröva med att ta bort och sätta tillbaks kablarna till lagringsenheten (i båda ändarna om möjligt) utifall att det har blivit dålig kontakt pga oxid eller annat.

Länk till inlägg

Som en sista grej, efter att ha härjat runt med detta i flera timmar, drog jag ur strömkarlen, klickade på strömbrytaren några gånger, väntade, satte i kabeln OCH STARTADE DATORN!  Var detta en sista varning tro?  Ett förbud om NUC-ens snara hädanfärd? Eller bara en påminnelse om att jag borde h ha en eextern disk som jag kan boota ifrån? 

Eller just som Cecilia skriver, oxid på kontakter?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kul att du fick igång datorn :)

Man får inte bort oxid på kontakterna på det sättet men det kan ha vara någon sorts låsning i  datorn som försvann. Datorer är så komplexa numera.

Länk till inlägg
  • 2 veckor senare...
Citat

oxid på kontakter?

Nej det kan inte ske på modern elektronik pga. alla kontaktytor som  har koppar (Cu) med guldplätering med ett ytterst tunt lager av guld (Au)  2-4μ. (my).

M.a.o. Det är helt omöjligt att oxid eller annan förorening kan ske på vilken som helst kontaktyta som har guld som ytskikt och orsaka elektrisk negativ förbindelse.

Ibland kan det vara svårt att se skillnad på koppar och guldpläterade koppar-kontaktytor, även med lupp, om man inte vet vad man skall titta efter.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...