Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Årshjul i Excel


Rockrulle
 Share

Rekommendera Poster

Jag har försökt skapa ett årshjul i Excel 2016  i form av ett soldiagram men har stött på problem. För det första så visas månaderna åt "fel håll" i hjulet om jag skapar dessa från en tabell med månader uppifrån och ned med januari längst upp. De visas i motsols riktning med januari där det ska vara december. Det går att fixa med att göra tvärtemot men sedan när jag fyller upp aktiviteter med värden så
hamnar alltid det största värdet först. Om jag t.ex vill att en aktivitet i februari ska vara två veckor lång (värdet 2) och ligga de två sista veckorna i februari, inte i början, hur gör man då.
Som standard har alla aktiviteter värdet 1 och totalt är det 48 aktiviteter under året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Det blir bak och fram (motsols) och det får man leva med...

 

För att få korrekt ordning ser du bara till att summan per månad blir samma i alla månader...
Låt säga att du har två aktiviteter i Januari och en i februari, så ger du varje aktivitet i januari värdet 10 (20 totalt) och den i februari 20 osv... Se bara till att varje månad blir lika stor :)
För en tom månad brukar jag sätta en punkt och ge hela månadsvärdet på den raden, så blir det snyggt.

Redigerad av tomand0005
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...