Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobil som inte lyder order

ChristerE
Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Hjälper en granne med en krånglande mobil. Den reagerar märkligt på inmatning/tryck på skärmen.

Beskrivning av vad som händer:
Den är i ett läge där PIN-koden för SIM-kortet ska anges (hur mobilen hanterats för att hamna där vet jag inte). Siffertangentbordet och rutan för inmatade siffror visas. Trycker man på siffrorna eller "rutan" så markeras de med en blå ram, men det kommer inga tecken i "rutan". Men så plötsligt efter några minuter så kommer några "prickar", i rutan (dolda siffror). Men då har jag "klickat runt" och vet inte vilka siffror det kan vara.

Ett tryck på På/Av-knappen visar ikoner på skärmen för avstängning och omstart. Men det händer inget när jag trycker på dem. En omstart kan tvingas fram med samtidigt tryck på På/Av-knappen och "volym ner" ett antal sekunder. Men då kommer man bara tillbaka i samma situation igen. Hittar inte hur man tvingar till en avstängning (för efterföljande "vanlig" start), ifall det skulle hjälpa. Ta ur batteriet skulle kunna vara en lösning, men det verkar inte vara så lätt att göra. Mobilen är en Samsung Galaxy A40.

Någon som har förslag på lösning?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Solution

Problemet löst och grannen mycket nöjd.

En funktion för röstassistans (Voice Assistant eller TalkBack) hade råkat aktiveras. Till detta hör tydligen också att man först ska markera (i alla fall för vissa val) och sedan dubbelklicka, det förklarar den blå ramen/markeringen. Någon röst hörde jag inte när jag höll på med mobilen (borde ha kommit även för markeringen), men kanske var aktuell volym på låg nivå. Till problemet hörde ju också att mobilen hamnat i läge för inmatning av PIN-kod.

https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/turn-off-talkback/

https://www.samsung.com/ph/support/mobile-devices/how-to-enable-and-disable-the-talkback-feature/

• Tack 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...