Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med standardkonto i Thunderbird


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Jag har haft ett Gmail-konto ända sedan detta introducerades. Ungefär lika länge har jag använt mig av e-postklienten Thunderbird, både i Linux- och i Windowsmiljön. Jag har dock under några kortare perioder testat några andra klienter och då i Linuxmiljön. Jag har för närvarande fyra konton konfigurerade, hade fem men valde att ta bort ett Teliakonto eftersom det enbart var spam som trillade in där. Två gmail.com (ena bara för en surfplatta), ett hotmail.com och ett hotmail.se.

När jag har startat Thunderbird har jag alltid gjort det via en genväg i Windows och motsvarande Programstartare i Linux Mint. Programmet startar och de fyra kontona skannas efter ny post. Lösenord för alla konton är sparade i klienten, även för utgående post (är ju samma lösen). All inkommande post (som inte är skräppost) hamnar i en gemensam inkorg. Det spelar här ingen roll vilket konto som är vald som standardkonto.

När jag ska skriva ett nytt brev, eller klickar på en mailto-länk, kommer min "rätta" gmail-adress upp som avsändare men jag kan där välja annat konto om jag vill. Det "rätta" kontot är vald som standardkonto. Det valet har jag gjort genom att först klicka på aktuellt konto och därefter klicka på "Kontoåtgärder" och där "Gör till standardkonto".

Om jag minns rätt så blir det senast tillagda kontot valt som standardkonto om man inte aktivt väljer bort det när man skapar/konfigurerar kontot. Möjligheten att välja mitt "rätta" konto som standardkonto är "utgråat" eftersom det redan är valt. OM det "rätta" kontot inte visas som förvalt trots att jag valt det skulle jag pröva att göra ett annat konto till standardkonto och därefter göra om detta med det "rätta" kontot.

Server för utgående post använder också det "rätta" kontots server men det går att ändra i inställningar för Utgående server.

De båda hotmail-kontonen använder outlook.com som utgående server och den inställningen har jag valt för respektive konto.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en adress hos protonmail och har funderat på att gå över helt till dem men det tar emot att inte ha kontroll på mina egna mejl i min egen dator. Protonmail har inte pop men mycket bra att mejlen ligger krypterade även på servern och att det blir automatisk end to end kryptering mellan två protonmejladresser. Vid gmail och liknande är det ingen kryptering på servern utan endast vid överföringen om jag förstått saken rätt. Annars så tycker jag det fungerar ganska bra som jag har det nu med TB i kombination med mobilen. När jag inte är hemma så kan jag läsa och skriva mejlen med mobilen och när jag kommer hem så laddas mejlen automatiskt ner till datorn (pop) när jag startar TB.

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att du är nöjd med din lösning och då finns det ju ingen anledning att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min huvudadress som jag haft i minst kanske 25 år är hos Tele 2 försvinner så jag planerar hur jag ska göra på bästa sätt i fortsättningen i samband med denna förändring. 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Gigabyte:

... det tar emot att inte ha kontroll på mina egna mejl i min egen dator. Protonmail har inte pop ...

...

När jag inte är hemma så kan jag läsa och skriva mejlen med mobilen och när jag kommer hem så laddas mejlen automatiskt ner till datorn (pop) när jag startar TB.

Tänker och gör precis som Gigabyte, och det fungerar så bra!!!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...