Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med standardkonto i Thunderbird


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

2020-12-08 17:20, skrev mbgtmari:
  2020-11-20 14:24, skrev Mr Andersson:

Det går även utmärkt att ha egen domän på Gmail, om man nu vill det (eller Google Workplace som den varianten heter)

Kanske värt att påpeka att Google Workplace inte är gratis förutom den kostnadsfria testperioden på 14 dagar. https://support.google.com/a/answer/6388094?hl=sv

För övrigt tycker jag också att det är trist att Tele2s webbmail ska stängas. Detta främst för att jag vill behålla Thunderbird. Nu har jag skaffat Gmail för att kunna utnyttja dess server men jag har inte lyckats göra Gmailkonto-lösenordet till standard för att öppna Thunderbird än. Av någon anledning är det alternativet gråat i Thunderbird (även i felsäkert läge).

Huvudlösenordet?

 

Tråden delad från eforum.idg.se/topic/362466-tele2-släcker-webmail-vad-skall-jag-välja/

Redigerad av Mikael63
delad tråd
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte med huvudlösenord. Jag har (snart hade) ett lösenord som jag fick av Tele2, vilket jag fortfarande kommer in på mitt första Thunderbirdskonto med, och nu försöker jag med lösenordet jag kommer in på Gmail med. Jag vill alltså göra det sistnämnda TBkontot (eller rättare sagt Gmailservern) till default eftersom det förstnämnda Tele2kontot kommer att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applösenord kan bara den som använder tvåstegsverifiering använda. För tvåstegsverifiering krävs nuförtiden mobiltelefon. Det har inte jag. (Förr i tiden gick det bra med alternativa e-postadresser och mitt fasta telefonnummer.) Jag använder alltså "mindre säker app" till min (POP)mail och än så länge trillar alla mejl på Gmailkontot ner i Thunderbird som de ska. Hur det blir när Tele2s webbmailtjänst upphör återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbid ansluts till gmail med federerad inloggning idag. Inte med applösen eller annat.

 

Tror detta oberoende av om du har 2FA på eller ej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Cecilia:

?

Ah, förlåt för tekniska termer.

 

Helt enkel sätter du upp ett gmail konto idag öppnas ett fönster från gmail/google där du autentiserar dig med den metod du valt för detta.

I Thunderbird sparas inte ditt lösenord utan en form av hemlighet (ett token) som används vid kontakt med gmail.

Du kan sedan gå in i gmail och ta bort denna access, återkalla denna hemlighet. 

bild.png.f64c7cbefba363c8ee41d8cd550e7bee.png

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

Thunderbid ansluts till gmail med federerad inloggning idag.

 

3 timmar sedan, skrev Monshi:

Helt enkel sätter du upp ett gmail konto idag öppnas ett fönster från gmail/google där du autentiserar dig med den metod du valt för detta.

I Thunderbird sparas inte ditt lösenord utan en form av hemlighet (ett token) som används vid kontakt med gmail.

Har ingen kommentar om inloggningen till Gmail men undrar över begreppet "federerad inloggning". Det kan lite jämföras med "singel sign-on", men är en inloggning som dessutom överskrider organisationsgränser.


Här avser inloggningen endast Gmail, så hur kommer "federerad" med i bilden? Thunderbird är bara ett program för att hantera e-posten, som kan spara lösenord eller denna token.


https://it-ord.idg.se/ord/federerad-inloggning/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Federerad_identitet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska medge att det är svårt med beteckningar och gränsdragningar, exempelvis på vad är en SSO (single sign on) och när blir denna federerad.

Ibland kanske bättre att bara säga hur det fungerar än att ge beteckning.

Så vad ska man kalla det som google/gmail gör?

I detta fall har vi alla delar i en federerade inloggning men även samma komponenter är inom en SSO.

En identietsägare (idp, google), en tjänsteutdelare (gmail) och en användaragent (thunderbird).

 

Nåja, inte ute efter att säga annat än tack för påpekandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-10 20:38, skrev Monshi:

Helt enkel sätter du upp ett gmail konto idag öppnas ett fönster från gmail/google där du autentiserar dig med den metod du valt för detta.

I Thunderbird sparas inte ditt lösenord utan en form av hemlighet (ett token) som används vid kontakt med gmail.

Du kan sedan gå in i gmail och ta bort denna access, återkalla denna hemlighet. 

Skulle du Monshi kunna förklara bättre, eller ge mig en länk till, hur jag ska göra för att kunna sätta Gmail-kontot som default i TB, så jag kan öppna TB mha Gmail när Tele2-kontot försvinner?

 

Som jag skrivit så får nu jag ner all Gmail-post till TB. När jag satte upp mitt Gmail-konto autentiserade jag mig med en annan e-postadress.

Jag valde också att tillåta Åtkomst för mindre säkra appar

1373312741_GmailTilltmindreskraappar.png.3a806cac104bff19c7777980ff160114.png
Så den står på På som du ser


När jag nu i Thunderbird klickar på Gmail-kontot (och inte på Tele2-kontot) får jag upp det här
2097175459_TBGmail-kontot.png.3dea5934199769ab36988fc38cbfe342.png
Hur går jag vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör thunderbird och vill ansluta sig mot gmail(google) så måste man in på google inställningar och öppna upp för extern enhet

 

annars kan jag slå ett slag för yahoo mail som är mycket stabilt

Redigerad av a128
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Skulle du Monshi kunna förklara bättre, eller ge mig en länk till, hur jag ska göra för att kunna sätta Gmail-kontot som default i TB, så jag kan öppna TB mha Gmail när Tele2-kontot försvinner?

 

Hur hämtar du e-post idag? Med gmail går väl bara IMAP? Då skulle jag säga radera kontot i TB och sätt upp det på nytt.

Om all e-post är vi IMAP så finns all e-post ändå på Gmail och då ingen fara att ta bort kontot i TB.

Är ett tag sedan jag satte upp TB och det gick så enkelt att jag inte riktigt minns. Tillåta åtkomst för enkla appar ska inte behövas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-08 21:31, skrev mbgtmari:

Jag använder alltså "mindre säker app" till min (POP)mail och än så länge trillar alla mejl på Gmailkontot ner i Thunderbird som de ska.

Jag använder POP och det är det man ska använda tillsammans med "mindre säkra appar" med Gmail enligt de instruktioner jag fått från Thunderbird.  Det som återstår för mig är väl att fortsätta googla på problemet på alla språk jag kan för varken du eller föregående skribent har gett mig något användbart svar. Du lät så tvärsäker så jag antog att du visste. 

@a128

Jag använder redan Yahoo mail men tänker inte koppla ihop det kontot med Thunderbird.  Använder du själv Gmail? Jag hittar inget "öppna upp för extern enhet" i dess inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare satt upp TB med Gmail och fungerade sådär kan jag säga.

Det som var irriterande att Gmail eller Google hela tiden talade om för mig att någon loggat in och läst min e-post.

Spelade ingen roll att jag försökte tala om att det var jag och sluta med det där.

 

Nu var detta i höstas innan jag gjorde om på burken och skall precis testa igen.

Jag har redan mitt bahnhof-konto samt hotmail-konto på TB, så nu jag skall konfigurera upp mitt gmail konto strax.

 

Återkommer när jag gjort detta och berättar.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft Gmail i min TB sedan flera år, men har inget minne av att det var speciellt svårt eller så att installera.

Fungerar utmärkt fortfarande, har filtrerat så att dom vanligaste mail jag får, hamnar direkt i egna mappar, så ser jag direkt vad som kommer, får full koll över allt.

 

Men det är möjligt att det har blivit svårare att konfigurera detta idag, får följa Flyfisherman och se hur det går med ett sådant konto idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just  nu måste jag tyvärr säga att jag fick ett ransomware med hot om att betala si och så inom 48tim. och precis när jag höll på att konfigurera Gmail och göra ett test-utskick till mig själv, för att kunna ta emot via TB.

 

 Allting talar för att den länken ovan inte är ok och jag raderar den nu. Och den kom ju ändå från Mozilla...såvida inte IDG lagt om styrning till annan webbplats?

Allt började med denna!

Grr!?

Tillsvidare Undvik att besöka Mozilla!

 

Nåja, Acronis True Image har krypterade och låsta (ransomware protection) på alla backupfiler så just nu håller jag på med en fullständig återställning av c och d.

Som tur var gjorde jag en backup i tisdags, så jag förlorar inte så mycket.

Tills  vidare så lägger jag ned detta med Gmail i TB, hoppas ni förstår.

 

Jag skriver detta från min soffsurfdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

 

@a128

Jag använder redan Yahoo mail men tänker inte koppla ihop det kontot med Thunderbird.  Använder du själv Gmail? Jag hittar inget "öppna upp för extern enhet" i dess inställningar.

Man kan logga in på  google.com, sedan gå till:

https://myaccount.google.com/security  Lite längre ned på sidan finner man "Less secure app access" där man kan välja  "Turn on/off access"

jag har Gmail  sedan Glocalnet stängde ned mitt konto efter 19 år  som jag haft sedan telenortiden , men även ett slaskkonto hos Yahoo

Redigerad av a128
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev mbgtmari:

hur jag ska göra för att kunna sätta Gmail-kontot som default i TB, så jag kan öppna TB mha Gmail när Tele2-kontot försvinner?

Vad menar du med detta?

Thunderbird är väl enklast att öppna genom att klicka på en genväg/ikon i aktivitetsfält, i startmenyn eller på skrivbordet. Det var i alla fall så som jag gjorde under alla år jag hade TB.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Hur öppnar du ditt Thunderbird, dvs hur kommer du in i det, Laso?

Enligt dom bilder som finns här, så syns inte den vänstra delen där ens konton finns, men den sidan går lätt att ta fram.

Se bilderna nedan, så borde det lösas.

Den första bilden är det standardutseende som det ser ut när Thunderbird startas.

 

sshot-223.thumb.png.72349ea11a573bdba614a2f3baf554e1.png

 

 

Den andra bilden visar hur man tar fram den vänstra sidan.

 

sshot-224.thumb.png.9054fa6c268ca0956c904bf23a23615c.png

 

Kan vara lite känsligt när man lägger muspekaren på den vänstra kanten utan att trycka på musknappen. När du ser dubbelpilen och kanten blir lätt blåmarkerad, då dra man den blå linjen åt höger, så ser du vad som händer, du behöver bara dra linjen någon mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske så enkelt btw att ställa om från lösenord till Oauth2 så får ni det bästa sättet att auentisera TB mot Google/gmail

bild.png.82089c29fa08e13407ec7d57c6bd4deb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Monshi:

Kanske så enkelt btw att ställa om från lösenord till Oauth2 så får ni det bästa sättet att auentisera TB mot Google/gmail

bild.png.82089c29fa08e13407ec7d57c6bd4deb.png

Stämmer exakt, så har jag kört sedan jag började med Gmail via Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Just  nu måste jag tyvärr säga att jag fick ett ransomware med hot om att betala si och så inom 48tim. och precis när jag höll på att konfigurera Gmail och göra ett test-utskick till mig själv, för att kunna ta emot via TB.

 

 Allting talar för att den länken ovan inte är ok och jag raderar den nu. Och den kom ju ändå från Mozilla...såvida inte IDG lagt om styrning till annan webbplats?

Allt började med denna!

Grr!?

Tillsvidare Undvik att besöka Mozilla!

 

Nåja, Acronis True Image har krypterade och låsta (ransomware protection) på alla backupfiler så just nu håller jag på med en fullständig återställning av c och d.

Som tur var gjorde jag en backup i tisdags, så jag förlorar inte så mycket.

Tills  vidare så lägger jag ned detta med Gmail i TB, hoppas ni förstår.

 

Jag skriver detta från min soffsurfdator.

Efter att ha pratat med Cecilia och beskrivit allt i detalj, så var det inte en Ransomware jag fått in, utan ett reklamfönster (popup fönster) om nätfiske för just en ransomware. Varför detta smugit sig in via den nu borttagna länken vete fåglarna, men datorn är återställd och jag länkar inte till samma Mozilla instruktion igen nu.
Ingen fara med andra ord efter att jag gjort en återställning av backup.

Men det visar bara på hur viktigt det är att ta regelbundna backuper med ett bra backupprogram och Acronis har inbyggt skydd som låser backupfilerna (Defense from ransomware and illicit cryptomining).

bild.thumb.png.2c6226ea5e84ddd71a72ed1ed74c7bbd.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...