Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med OB uträkning


Theo92
 Share

Rekommendera Poster

Det jag behöver hjälp med är att lägga in OB i excel, tidigare aldrig haft Ob, alternativt så pass lågt att det är ovärt att ens räkna med. Detta är då enbart för mig själv så jag kan kontrollera lönespec och hålla koll på allt. 
 
E2 har jag tiden jag börjar. 
F2 har jag tiden jag slutar. 
G2 har jag rast
H2 har jag totala arbetade tiden. 

Sen fortsätter det för alla dagar i  månaden. 

 

I E33 har jag summan av all tid under månaden. 
H33 har jag OB timmar på söndagar, alltså 100% under hela dagen. 
(Det jag gjort här är bara gångrat all tid som arbetas på söndagar med 2.) 


G33 har jag Arbetade timmar, plus H33, gånger timlönen. Så slutgiltig lön
 

Insåg nu att detta antagligen är fel med, för H33 är ju summan på söndagarna x 2, viler gör att E33 räknar med arbetade timmarna 2 gånger plus en extra gång. 

Som vi ser är jag rätt vilsen. 

 

Jag behöver kunna lägga in OB tid från specifik start tid, 

1. 50% Ob mellan 18.15 - 20
2. 70% OB från 20.00
3. 100 % OB från 12:00. 

 

Slutar senast 23, så behöver inget formel där det gäller över midnatt.

 

Skulle uppskatta om någon kan skriva hur jag ska skriva i alla exempel :) 
Tack på för hand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har verkligen försökt förstå den, men det är så avancerat, och många celler som används att jag inte hänger med, vill ha en lätt variation. Men kanske får ta en dag och försöka gå igenom den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skulle man kunna använda LET tror jag... Eller för den delen flytta ut värdet klockslag till en cell för att göra formeln kortare.

 

Så länge du inte har pass som sträcker sig över dygnsgränsen räcker det ovan. OB-bladet som det länkats till har stöd för dygnspassage vilket ger ett lager till på formlerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-11 17:36, skrev MH_:

Jag trodde att jag hade svarat på det här. Demensen kryper på...

 

"varav 50% OB"

Om du har totaltiden i H2 så kan du få ut "varav 50% OB" i cellen I2 med formeln:


=OM(ELLER(F2<KLOCKSLAG(18;30;0);E2>KLOCKSLAG(20;0;0));0;(MIN(KLOCKSLAG(20;0;0);F2)-MAX(KLOCKSLAG(18;30;0);E2)))

Den ser krångligare ut än vad den är. Den första delen kollar bara om arbetspasset startar efter kl20:00 eller slutar före 18:30. Då returneras 0 

=OM(ELLER(F2<KLOCKSLAG(18;30;0);E2>KLOCKSLAG(20;0;0));0;

annars: ta reda på när OB50% Startar.  Antingen är starten kl18:30 eller tiden i E2 om den inträffar senare (t.ex om skiftet börjar 19:00)

MAX(KLOCKSLAG(18;30;0);E2)

Sluttid för OB50%: Antingen 20:00 eller värdet i F2 om man slutar tidigare (mindre värde)

MIN(KLOCKSLAG(20;0;0);F2)
 

tag sluttid minus starttid 

MIN(KLOCKSLAG(20;0;0);F2)-MAX(KLOCKSLAG(18;30;0);E2)

Det är som sagt var enklare än vad den stora formeln ser ut.

 

varav OB 70%

Sen vill du ha ut "OB70% i cell J2. Då gör du samma sak fast med andra gränser (betydligt kortare eftersom du lovar att inga pass >midnatt)


=OM(F2<KLOCKSLAG(20;0;0);0;F2-MAX(KLOCKSLAG(20;0;0);E2))

Nu 0:ar du bara de pass som slutar innan 20:00 

=OM(F2<KLOCKSLAG(20;0;0);0;

sluttiden är given

F2

Men du måste kolla starttiden för OB70% (20:00 eller E2 om skiftet startar efter 20:00)

MAX(KLOCKSLAG(20;0;0);E2)

Dra bort starttid från sluttid

F2-MAX(KLOCKSLAG(20;0;0);E2)

 

 

varav OB 100%

Den fattar jag inte

 

Hursomhelst. Nu kan du summera timmarna i H, I, J kolumnerna. sen multiplicerar du med timlön (H),  50%av timlön (i) och 70% av timlön (j). Då vet du Grundlön, enkel OB och kvalificerad OB. Det ger Ingen dubbelräkning och totallönen får du genom att summera summorna

 

Tusen tack för hjälpen!

Har lyckats fixa allt med din förklaring. 

På OB 100% körde jag samma formel som 70%, bara start på direkt när jag börjar och multiplicera med hela timlönen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...