Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS kräver inloggning vid varje start. Hur kan jag slippa det?


BGAA
 Share

Rekommendera Poster

W10 och Crome

Vid varje datorstart har jag alltid unvikit inloggning, lösenord mm. Jag har inga hemligheter på den och inga barn hemma. Det har fungerat bra i många år, men samband med att jag löste ett problem med mitt bluetoothtangentbord (flyttade runt Bt-dongeln mellan USB uttagen.).

Nu får jag vid varje start nedanstående meddelande. Har loggat ut o in på MS kontot hur många gånger som helst , men det hjälper inte. Vad göra?

image.thumb.png.04a484ec8f9419b9d6189bb1fe4d036c.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för respons!

Vilket konto efterfrågar MS i det blå fönstret ovan?

I mina inloggningsförsök tror jag mig ha hittat minst tio konto hos MS:

Windows, MS, Skype, Edge, Hello, osv.

MS är verkligen duktiga på att krångla till det för oss bbc användare.

Jag har inte provat de av Polken föreslagna alternativen ovan - redan tillräckligt rörigt i huvet!

Av proffsig svärson fick jag följande tips, men även det strulade.

https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=d8494c736a&attid=0.0&permmsgid=msg-f:1685796905079292897&th=1765275a7ab443e1&view=att&disp=safe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Du kan logga in med samma konto till flera Microsoft-tjänster.  Det finns två typer av Microsoftkonton, privat och arbete/skola. 
Flera av tjänsterna har samma uppdelning. 
Skype, 365, Teams m fl gör skillnad på om du loggar in privat eller arbete/skola. 

Användarnamnet är en e-postadress. Du kan ha samma användarnamn till privat konto och arbete/skola-konto. Lösenordet kan vara olika. 
Office.com är för arbete/skola-konto live.se är privat-konto. 
Till sidorna kan du också komma via hotmail.com, hotmail.se outlook.com m fl. 


 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev BGAA:

I mina inloggningsförsök tror jag mig ha hittat minst tio konto hos MS:

Windows, MS, Skype, Edge, Hello, osv.

Edge är en webbläsare och den i sig kräver inget lösenord.

Hello är väl bara ett annat sätt att logga in till samma Windows-konto.

Sen är det upp till dig om du vill återanvända gamla konton eller skapa nya när du börjar använda en annan tjänst som t ex Skype.

 

Om meddelandet kommer utan att du har startat något program (Skype eller annat) så bör det vara problem med inloggningskontot i Windows. Kanske att det just då inte är någon internetåtkomst och därför inte går att verifiera lösenordet mot Microsofts server, om du nu har ett Microsoft-konto (mejladress) som inloggning i Windows och inte ett lokalt konto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte din riktiga profil/konto som kommer upp utan det verkar som om det är en tillfälig profil/konto. Prova följande, om det går att logga in på kontot.

Logga ut och logga in.

Sedan stänger du av datorn genom att hålla ner strömknappen i 15-20 sek tills datorn har stängts av.

Starta om datorn och se om det har blivit någon skillnad. Är problemet fortfarande kvar kan du läsa om fler ev. lösningar på följande sida.

https://sv.tipsandtrics.com/how-recover-your-lost-windows-10-user-profile-752826

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...