Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

SSD - pris vs. prestandabehov

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Ja, det stämmer men en sanning med modifikation.
Tester har visat på att ett over provisioning på 10-15% är bättre.

I Samsungs SSD (jag har 2 st 850 Pro 1TB - bland världens snabbaste Sata SSD) Magican s/w finns en särskild knapp för att ställa in detta och det görs för just dom anledningar jag skrev om innan.

Läs det gula fältet.

bild.thumb.png.8fe71134b73ec7e0e81e582be8c203c2.png

Och här är ett white paper från Samsung som beskriver Over provisioning och hur det förbättrar prestanda samt livslängd:

https://www.samsung.com/semiconductor/global.semi.static/S190311-SAMSUNG-Memory-Over-Provisioning-White-paper.pdf

Samma sak gäller för alla SSD med Nand och QNand minneskretsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
X-Men

Samsung 850 Pro är 6 år gammal.

6 år inom datorvärlden är gammalt. Det har hänt mycket inom SSD-tekniken sedan den lanserades.

Länken till Samsung publicerade jag redan i mitt första inlägg i denna tråd.

Läser man innehållet i länkarna jag gav kan man ta del av att tillverkarna redan från början låter minneshanteraren i SSDn ta hand om överproviseringen samtidigt som vissa tillverkare låter användaren utöka utrymmet om användaren så önskar.

För den inte vill sätta sig in i funktionen räcker det utrymme som tillverkaren avsätter medan den som går på djupet också tillåts (i vissa fall) att styra lite av detta själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Samsung 850 Pro må vara gammal (10-års livslängd), men den sauterar Sata 3 bussen som klarar max 600MB/s.

Nämn någon annan Sata SSD som klarar detta och är snabbare än just Samsung med extremt korta svarstider < 0,4 ms?

Jag får överföringshastigheter som i princip ligger på gränsen av detta.

Bättre än så blir det inte med en Sata SSD.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
6 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Samsung 850 Pro må vara gammal (10-års livslängd), men den sauterar Sata 3 bussen som klarar max 600MB/s.

Nämn någon annan Sata SSD som klarar detta och är snabbare än just Samsung med extremt korta svarstider < 0,4 ms?

Jag får överföringshastigheter som i princip ligger på gränsen av detta.

Bättre än så blir det inte med en Sata SSD.

Nu var det behovet av att själv konfigurera överprovisionering eller ej som jag tog upp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Ja och jag svarar. Det finns ett behov och behovet är större för dom mindre SSD.

Säger du emot om detta då vill jag se siffror eller länk till seriös test om detta.

AnandTech: Performance Consistency

På sidan i tabellen kan man själv klicka i och välja en siffra.

Citat

Wow, this is awesome. Even with the default 7% over-provisioning, the 850 Pro is pushing almost as many IOPS as the Extreme Pro with its 12% over-provisioning. When the over-provisioning is increased to the same 12% level, the 850 Pro is a leader without a doubt. Only the Vector 150 can come close, although it is nowhere hear as constant as the IOPS is ranging between 10K and 30K, whereas the 850 Pro can maintain a steady line.

AnandTech: Why SSDs Care About What You Write: Fragmentation & Write Combining

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Du citerar din egna disk, som är 6 år gammal. 

Om behovet finns där användaren måste konfigurera överprovisionering själv, trots att den funktionen redan finns i minneshanteraren i SSDn, finns det miljontals användare som använder sina datorer på ett felaktigt sätt.

Dagens datorer som säljs är huvudsakligen utrustade med SSD och någon information till användarna om att de måste fixa funktionen själva medföljer inte. 

Jag vidhåller att för den vanliga användaren finns inte behovet eftersom moderna SSD har funktionen inbyggd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
8 minuter sedan, skrev X-Men:

Du citerar din egna disk, som är 6 år gammal. 

Om behovet finns där användaren måste konfigurera överprovisionering själv, trots att den funktionen redan finns i minneshanteraren i SSDn, finns det miljontals användare som använder sina datorer på ett felaktigt sätt.

Dagens datorer som säljs är huvudsakligen utrustade med SSD och någon information till användarna om att de måste fixa funktionen själva medföljer inte. 

Jag vidhåller att för den vanliga användaren finns inte behovet eftersom moderna SSD har funktionen inbyggd.

Du missförstår och framhåller felaktigt fakta.

Menar du att bara för att artikeln är gammal så är den felaktig?

En over provisioning ger bättre prestanda och livslängd. Det är fakta.

Nu tror jag du måste ta och läsa på om hur en minnescell, en nand fungerar för att förstå detta.

Själv har jag arbetat närmare 30 år inom elektronik-produktionsindustrin så jag har införskaffat en del yrkeserfarenhet av bla. minneskretsar som få är förunnat.

Jag orkar inte längre diskutera mer med dig, så jag lägger ned detta.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
2 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Du missförstår och framhåller felaktigt fakta.

Menar du att bara för att artikeln är gammal så är den felaktig?

En over provisioning ger bättre prestanda och livslängd. Det är fakta.

Nu tror jag du måste ta och läsa på om hur en minnescell, en nand fungerar för att förstå detta.

Själv har jag arbetat närmare 30 år inom elektronik-produktionsindustrin så jag har införskaffat en del yrkeserfarenhet av bla. minneskretsar som få är förunnat.

Jag orkar inte längre diskutera mer med dig, så jag lägger ned detta.

Mvh :)

Vilka fakta har jag framfört som är felaktiga?

Har jag påstått att överprovisionering inte skulle öka livslängd och prestanda?

På vilka grunder vill du hävda att jag inte förstår mig på elektronik och de artiklar jag länkat till? Vad vet du vad jag har för bakgrund?

Vad jag hävdar är att den normala användaren inte behöver bekymra sig över att hantera överprovisioneringen själv eftersom denna sköts av minneshanteraren i SSDn. Information som framgår av de länkar jag lagt in i mitt första inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kan vi lämna diskussionen om överprovisionering nu och i stället övergå till trådskaparens önskemål om förslag på en SSD som passar just honom?

En SSD som är en lämplig kompromiss mellan pris och prestanda på just den nivå som han behöver.

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...