Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD - pris vs. prestandabehov


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Inspirerad av Nyhetsrobotens artikel om SSD funderar jag på om jag ska skaffa mig en SSD att ha som extern disk.

 

Eftersom den ska vara extern tänker jag att man inte behöver köpa en SSD som så att säga är snabbare än begränsningen i/med USB 3.

Jag har flera mekaniska diskar för backup osv.. Jag har en snabb M2 i datorn och jag har ett 128 GB minneskort som extralagring.

På minneskortet har jag (numera) en virtuell maskin med Windows XP (bara för att). En virtuell maskin med Windows 10 har jag flyttat till en av de mekaniska diskarna och det går lite segt då. Dock inte värre än att det faktiskt duger. Jag använder i princip inte Windows 10 virtuellt men man skulle ju kunna säga att det är det den ev. nya SSD-disken ska hantera. Storlek på den maskinen är ca 50 GB och en SSD på 128 GB skulle ju räcka. Om det inte är så att man ex. får en disk á 256 GB för nästan ingen ökning i pris?

Fabrikat tänker jag mig de "kända" men det kanske är så att en "no-name" skulle duga minst lika bra?

Förslag önskas!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tom's Here are the best external hard drives and SSDs for the money of 2020.

Men så liten som 128GB tror jag inte ens testas då kan man nästan lika gärna köra med en snabb USB 3.1-sticka (se nedan), 500GB-1TB är väl kanske mer vettigt för en SSD?

Usb-sticka och jag har en själv fast på 32GB prisjakt: SanDisk USB 3.1 Extreme Pro Solid State 128GB

 

Det som är kul med SanDisk Extreme Pro Portable SSD är detta:
Från Tom's

Citat

 

Most external SSDs, like most internal SSDs, feature a fast write cache. Once you transfer 10s to 100s of gigabytes, depending on the specific device, that write cache will fill. Once it does, write performance degrades severely in most cases. That’s a big problem for a creative pro or just someone like me performing lots of large file transfers on a daily basis. The result can set back a workflow schedule significantly. That is why SanDisk’s Extreme Pro is our top pick; it doesn’t slow down.

 

SanDisk’s new Extreme Pro is the evolutionary advancement of the Extreme, and it’s not just because of its performance either. Freezing in Iceland for those photos and videos of cute little Puffins? Trekking in the woods for days on end looking for that perfect landscape shot? Or even enduring a hostile desert as part of your adventure? With a tough, protective design that is IP55 rated, this drive is built to keep up with you no matter what the condition. And, it can connect to almost any computer with its USB interface, unlike most Thunderbolt 3 devices. So you can backup and edit on almost any platform.

 

Och vattentålig IP55 samt stöttålig, 5-års garanti.

Men det är klart att den är kanske är väl dyr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5257807

 

[Edit] Här är en annan modell prisjakt: SanDisk Extreme 600 Portable SSD 500GB

och 250 GB varianten https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4829683

Jmfr. man prisskillnaden kontra storleken, så är ju 500GB varianten att föredra, men kolla vilken typ av USB-det handlar om tex. om det är USB-C eller vanlig kontakt.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.399839/test-externa-ssd-diskar/sida/5/sandisk-extreme-600

 

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat text och länkar
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkt mig är en 2,5" SSD som är tänkt att sitta i en dator, jag behöver inte betala extra för ett vattentätt kabinett, jag har det inte så skitigt på skrivbordet ;)

Gränssnittet jag tänkt är SATA då jag har sådant kablage.

 

USB-minne som USB3 har jag inte tänkt på!

Om jag på Prisjakt kollar USB-minnen vs. SSD-diskar filtrerade på 128-256 GB och fabrikat som jag kan relatera i dessa sammanhang så är USB-minnen överlag billigare.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s458271526&o=produkt_pris_inkmoms

vs.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s458271674&o=produkt_pris_inkmoms

 

Frågan då om jag kommer att märka skillnad när jag kör den virtuella maskinen med Windows 10, om jag skulle ha tillgång till en av vardera typen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

skillnad

Hm.

Om man filtrerar hårdare och anger högsta skriv-/läshastighet så får man bara fram denna

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4687156 för 886 kr som lägst. Visserligen Corsair Flash Voyager vilket jag inte är det minsta tveksam till då jag har ett sådant (fast bara 4 GB).

En av de billigare SSD,erna kostar bra precis hälften så mycket och då är skriv-/läshastigheten något bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Inspirerad av Nyhetsrobotens artikel om SSD funderar jag på om jag ska skaffa mig en SSD att ha som extern disk.

 

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det jag tänkt mig är en 2,5" SSD som är tänkt att sitta i en dator

Vad är det du har tänkt dig?

 

I vilket fall, har jag precis inhandlat en extern SSD för backup. Det går betydligt snabbare att göra en backup på datorn nu. Ett USB minne eller minneskort kommer inte i närheten. Jag har köpt en Samsung T5. Bara positiva kommentarer om den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev vertpre:

Vad är det du har tänkt dig?

20201210_215543.thumb.jpg.035694d466523d4b49339627aae1e409.jpg

 

Som jag har ett par andra diskar, fast SSD då.

 

Ed. Funderar på en Crucial CT240BX500SSD1Z BX500 240 GB för 288 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där sata > usb adaptern på bilden är det en USB 3 adapter? Annars lär du må skaffa en USB 3 adapter om du skall ha nån vits  av en det hela.

 

Tom's Crucial BX500 SSD Review: The DRAMless Invasion Continues (Updated)

Sammanfattning av testen: långsam, tål få skrivningar till minnescellerna (low endurance).

 

Citat

there are better options for only a few dollars more. It appears the viability of lower-tier products has nearly vanished at these low capacities. The BX500 would need to have a significantly smaller price tag for us to recommend it. Even if you are pinching pennies, we would recommend the WD Blue 3D, MX500, or Samsung 860 EVO. All those drives boast longer warranties, greater performance, and endurance at competitive price points.

 

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till text
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adaptern är köpt som en USB 3 men just den på bilden var billig. Jag har även en annan adapter som jag slaktat från ett chassie. *)

image.thumb.png.7616d0751c946be3b0cafb7f00c066f8.png

 

Jag får kanske kliva upp i pris då.

Å andra sidan är detta, åtminstone för tillfället, en ganska onödig pryl men behovet kan ju förändras när man väl har tillgång till den.

 

*) Ed.

Kom på att jag ju kan stoppa in SSDn i ett chassie "design by Porsche" där jag nu bara har en annan gammal disk efter att den som satt där havererade.

Redigerad av Mikael63
*)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom 3 som Tom's rekommenderar i mitt inlägg ovan:

Prisjakt:

WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 250GB

Crucial MX500 2.5" 7mm 250GB

Samsung 860 EVO Series MZ-76E250B 250GB

 

Alla har 5-års garanti, bättre uthållighet (endurance) och prestanda mot 3-års garanti på den du hittade.

Själv har jag 2st. Samsung SSD (850 Pro 1TB 10-års garanti) och man kan aldrig gå fel med Samsung som har egen tillverkning av minnen, minneskontroll-krets samt firmware på sina SSD.

Redigerad av Flyfisherman
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh skrev Kjell, det var till CDON och jag ser 2 olika adresser när jag hovrar:

På min första länk som jag korrigerat namnet på.

bild.png.4ef458a05bd3a182794426951d6cb971.png

När jag hovrar med musen på den får jag en annan adress än i ditt citerade inlägg där det står

bild.png.6b418c9f99146284be6d16812b9ee667.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-10 14:43, skrev Mikael63:

Frågan då om jag kommer att märka skillnad när jag kör den virtuella maskinen med Windows 10, om jag skulle ha tillgång till en av vardera typen?

Det kommer troligen gå väldigt segt om du kör från ett USB minne. Det går inte att jämföra SSD med USB minne, då de är byggda för helt olika användningsområden.

 

Linus Tech Tips har provat att boota Windows 10 från ett SDXC kort som satt i en USB 3 läsare. Prestandan var allt annat än bra. Ett USB3 minne är säkert snabbt för att lagra data på, men det fungerar inte bra för många skrivningar och läsningar som sker då ett OS ska köras på det.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, använder man en USB 3.0 till att skicka filer emellan, så är ju en SSD vilken nästan som helst överkurs.

USB 3.0 kan i teorin maximalt skicka 5 Gbit/s (625 MB/s), vilket i praktiken är omöjligt.

 

Blandade filer USB 3.0:

Skrivhastigheten vid överföring kommer man i princip aldrig över 40MB/s.

Läshastigheten kommer aldrig att bli över 80MB/s.

 

Och ändå, en vanlig hyfsat snabb hårddisk, trots Sata 2 (3GB/s) eller Sata 3 (6GB/s) gränssnitt, kommer heller inte upp i mer än c:a 80-150MB/s. vid blandad överföring.
Min WD Velocity Raptor 10 000 Rpm 450GB (världens snabbaste hårddisk) klarar max 150MB/s med extremt korta svarstider < 4 ms och då skall man veta att hastigheten drastiskt sjunker ju längre in på skivan man kommer med datat.

 

Samsung SSD 850 Pro (10-årsgaranti.) som kan läsa och skriva i hastigheter till 500MB/s eller t.om. högre.

Svarstiderna ligger < 0,3ms.
Max hastighet för SATA 3 gränsnittet är 600MB/s

Jag har 2 av dessa och testat.

 

Sata gränssnittet har 10 bitar: 8 bit för data och 2 bit för felkorrigering och därför är Sata3 6Gbit/s=Sata3 600MB/s.

Ja det stämmer naturligtvis inte rikigt för den som kan räkna (binärt), men för detta så är det helt ok.

 

Och vidare har vi Samsung 980 Pro M.2 NWME PCI-E 4.0 som kan läsa och skriva 10-12x snabbare än något annat i SATA världen.

Men där pratar vi om M.2 anslutning och NWME gränssnittet samt PCIE 4.0.

NH: Test: Samsung 980 Pro – ribban för PCIe 4-prestanda

Och dessutom tillåter PCIE 4.0 data bussen att skriva och läsa samtidgt, till skillnad mot SATA där endast ett block åt gången kan läsas och sedan skrivas.

 

Klart det kräver förstås att man har ett moderkort som stöder PCIE 4.0 tex AMD X570 chipset, vilket jag har.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kanske ska skaffa en M.2 i stället. Måste då kolla vilka som fungerar utan att tejpa över någon pinne..

Har kontaktat datortillverkaren för att få veta vilka alternativ som finns, ex. finns detta alternativ.

Citat

The 2.5″ HDD kit allows installing a 2.5″ hard disk or SSD as fitlet2 storage.
Disk interface: SATA3 600 MB/s

för $23.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.

Om jag vill utöka med låt säga 256 GB behöver jag köpa ett extra kort och det kostar mig uppskattningsvis (av Amazon) ca 435 kronor. Till det tillkommer då själva SSDn, M.2.

Väljer jag att ersätta nuvarande M.2 med en SSD á 512 GB blir den disken billigare än vad en motsvarande disk på 256 GB skulle kosta och totalkostnaden då ännu lägre.

image.png.31a3928cd5c486bfe8f041a98cdb1f54.png

Prisjakt

Ja, jag kommer faktiskt ner ytterligare en hundring om jag väljer annan butik än de Prisjakt listar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad vill du ha?

En Sata ssd eller en Pcie M.2 ssd?

Överföringshastigheten är ju skyhög på en M2. med PCIE 3.0 jmfrt. med Sata ssd.

 

Var noga med att det skall vara i så fall M.2. PCIE 3 eller 4 (beroende på moderkorts stöd) x4 med NWME gränsnitt. Det är bara två typer idag som har stöd för PCIE 4.0 och därför inget att tänka på just nu och dessutom är det inte många M.2 Ssd med stöd för PCIE 4.0 på marknaden, dom kan räknas på ena handen.

 

Det ena är AMD med X570 chipset med deras Zen 2 och 3 processorer, Intel har vad jag tror stöd i deras senaste Rocket Lake processorer men vet inte viket chipset som dom skall köra med.

 

Men som sagt PCIE 3.0 x4 (fyra ggr.) NWME och M2. format så blir det kanon - ifall du väljer en som har fått bra testvärden vill säga.
Går att köpa bort sig helt och få nån dynga som knappt motsvarar en dåilg Sata SSD...

Alltid läsa tester på seriösa tekniksajter.

 

För övrigt om den heter 2280 så betyder det 22mm bredd och 80mm lång.

Kontrollera att moderkortet stöder M.2 2280.

Benämningarna är standardiserade.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak. På vissa moderkort som har M.2 stöd, men inte för PCIE utan SATA, då används istället 2 st. av dom interna SATA-portarna för M.2 så fort den installeras.

 

Det betyder, som i mitt fall på en annan burk med ett servermoderkort, att jag tappade 2 vanliga anslutna Sata-diskar.

 

På moderkort ligger stödet för M.2 dels i chipset och dels  i CPU.

Det betyder att det kan vara SATA på chipset men den andra M.2 kontakten på moderkort kan ha stöd för PCIE x2 eller x4 och kommer från CPU eller omvänt.

 

Detta står i så fall i moderkortsmanualen, så du väljer rätt M.2 port.

PCIE är att föredra.

I Bios dyker en sådan ssd inte upp under Sata enheter, utan du hittar den under NWME i bl.a. boot menyn.

och en M.2 Ssd som använder dubbla sata portar istället för PCIE är fortfarande rejält skyhög i överföringshastighet.

 

Ett exempel: Crystal Benchmark på en äldre M.2 BPX 480GB (PCIE 3.0)

Den första jag köpte för snart 2 år sedan. Och din ev. nya - kommer kanske att få dubbla (eller ännu mer) hastigheter jmfr. med min här.

bild.png.0276ce3a09fea966ecb369f7c4c1c65e.png

 

 

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat och rättat stavning etc.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte köper extrakortet för 435 kr behöver jag 2260 eller 2242, köper jag extrakortet kan jag ha 2280.

Blir det så att jag köper någon SSD så kommer det med stor sannolikhet att bli just TS512GMTS430S eftersom den med säkerhet kommer att fungera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tom's review Trancend TS512GMTS430S

 

Ok. En medioker historia, inget jag skulle funderat på. Dålig prestanda och endurance.

Om du väljer denna så bör du absolut skapa ett opartitionerat utrymme sk.  over provisioning om c:a 15%. Eller ja du lämnar bara det utrymmet när du partitionerar så läggs detta sist i tabellen.

Det betyder att oavsett vad du gör, fyller den helt eller inte så kommer fortfarande kontrollern och dess firmware att använda dessa tomma minnesceller och det gör det hela mer effektivt.

 

På dom flesta SSD bör man åtminstone se till att ha 10% (15% är att föredra) opartionerat utrymme over provisioning, det ökar effektivitet och prestandan samt ökar livslängden.

 

Jag kan visa tabeller och data på detta från AnandTech seriösa ssd tester om någon tvivlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...