Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update


clindg
 Share

Go to solution Solved by clindg,

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med Windows 10 uppdatering

Enligt nedan har försökt flera dagar men det hjälper inte.

 

2020-12, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 20H2 för x64- baserade system (KB4592438)

Installationen misslyckades ‎2020-‎12-‎10-0x8007000d

Vissa uppdateringfiler saknas eller problem. Vi försöker ladda ned uppdateringen igen senare. Felkod: (0x8007000d)

Min dator Notebook PC modell G752V
Processor    Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz   2.60 GHz
Installerat RAM-minne    16,0 GB
Enhets-ID    3DE750F8-29E9-4183-B0A2-96DEBFA1B887
Produkt-ID    00325-95800-00000-AAOEM
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm    Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Utgåva               Windows 10 Home

Version             20H2

Installerad        ‎2020-‎05-‎28

OS-version       19042.630

Gränssnitt        Windows Feature Experience Pack 120.2212.31.0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardförfarandet med krånglande uppdateringar:


1. Kör Felsökaren för Windows Update, se https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027322/windows-update-troubleshooter
Starta om efter genomkörning och kör den sen (minst) en gång till.
 

2. Om ovan ej hittar/löser felet. Testa att köra nedan i cmd (som administratör) och starta om efteråt.

dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
sfc /scannow
net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver
Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.bak
net start wuauserv
net start cryptSvc
net start bits
net start msiserver

3. Om det ändå ej går att uppdatera från Inställningar, ladda ned (exakt rätt variant) och installera manuellt från https://www.catalog.update.microsoft.com/

För ditt system och denna uppdatering borde det vara:
2020-12 Cumulative Update for Windows 10 Version 20H2 for x64-based Systems (KB4592438)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du något meddelande från kommandona med RestoreHealth och SFC om att något problem inte kan fixas?

Eller felmeddelande från något du har prövat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du laddar hem den som fristående fil och försöker installera den.

Det är den sista filen, längst ner på sidan som passar din windows-version. 

 

Edit: Jag försökte länka till microsoft update catalog men det misslyckades.

Sök på "Microsoft Update Catalog" och skriv in KB4592438 i sökrutan. Ladda hem filen som står längst ner på sidan. Den passar din windowsversion.

 

Tillägg: Såg först nu att det redan var föreslaget av cluster. Jag gömmer "huvet" i sanden och skäms. 

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även testa att (som Administratör) köra följande kommandon:

net stop bits
net stop wuauserv
net stop appidsvc
net stop cryptsvc
Del “%ALLUSERSPROFILE%\Application Data\Microsoft\Network\Downloader\qmgr*.dat
Ren C:\Windows\system32\catroot2 catroot2.bak
sc.exe sdset bits D:(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;SY)(A;;CCDCLCSWRPWPDTLOCRSDRCWDWO;;;BA)(A;;CCLCSWLOCRRC;;;AU)(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;PU)
sc.exe sdset wuauserv D:(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;SY)(A;;CCDCLCSWRPWPDTLOCRSDRCWDWO;;;BA)(A;;CCLCSWLOCRRC;;;AU)(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;PU)
cd /d %windir%\system32
regsvr32.exe atl.dll
regsvr32.exe urlmon.dll
regsvr32.exe mshtml.dll
regsvr32.exe shdocvw.dll
regsvr32.exe browseui.dll
regsvr32.exe jscript.dll
regsvr32.exe vbscript.dll
regsvr32.exe scrrun.dll
regsvr32.exe msxml.dll
regsvr32.exe msxml3.dll
regsvr32.exe msxml6.dll
regsvr32.exe actxprxy.dll
regsvr32.exe softpub.dll
regsvr32.exe wintrust.dll
regsvr32.exe dssenh.dll
regsvr32.exe rsaenh.dll
regsvr32.exe gpkcsp.dll
regsvr32.exe sccbase.dll
regsvr32.exe slbcsp.dll
regsvr32.exe cryptdlg.dll
regsvr32.exe oleaut32.dll
regsvr32.exe ole32.dll
regsvr32.exe shell32.dll
regsvr32.exe initpki.dll
regsvr32.exe wuapi.dll
regsvr32.exe wuaueng.dll
regsvr32.exe wuaueng1.dll
regsvr32.exe wucltui.dll
regsvr32.exe wups.dll
regsvr32.exe wups2.dll
regsvr32.exe wuweb.dll
regsvr32.exe qmgr.dll
regsvr32.exe qmgrprxy.dll
regsvr32.exe wucltux.dll
regsvr32.exe muweb.dll
regsvr32.exe wuwebv.dll
netsh winsock reset
netsh winhttp reset
net start bits
net start wuauserv
net start appidsvc
net start cryptsvc

 

Och sen starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tar väldigt lång tid kan det stämma skall väl köra en rad itaget ?

sc.exe sdset wuauserv D:(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;SY)(A;;CCDCLCSWRPWPDTLOCRSDRCWDWO;;;BA)(A;;CCLCSWLOCRRC;;;AU)(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;PU)

 

Och sen starta om datorn.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att göra en reparationsinstallation av windows? Den senaste Windows ISO-filen heter 19042.631.

1. Gör en backup på ditt nuvarande system. Jag använder Macrium Reflect Free  och skapar en image          av systemet men det finns även andra program för ändamålet. Bra att ha om reparationsinstallationen

    misslyckas så hoppa inte över det.

2. Ladda hem den senaste Windows ISO-filen från Microsoft med MediaCreation Tool. Välj att spara 

    som ISO-fil. 

3. Högerklicka på ISO-filen och välj att öppna den med utforskaren. Klicka igång installationen med 

    setup-filen. Välj att spara alla personliga filer

Efter att datorn jobbat färdigt har du förhoppningsvis en "frisk" windowsversion 19042.631 med dina personliga filer sparade och som du sedan kan uppdatera med windows update.   

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar till Turbopump

Det du föreslår är inte det samma som återställning av Window 10

Och alla mina andra program som jag har försvinner ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du inte fullfölja det utan att förlora dina personliga filer.

 

Det finns en tråd på ett amerikanskt windows 10-forum där en som kallar sig DaveH1 har samma problem som du.

Tråden är väldigt lång men om du orkar kan du försöka plöja igenom den för att se om du hittar lösningen.

Vad jag förstår finns där ett förslag om att man först går in och avinstallerar filen "Feature update to windows 10 20H2"

KB4562830 och därigenom backar tillbaka till version 2004 från 2009. Därifrån ska man sedan kunna utföra reparationsinstallationen och behålla alla personliga filerna. Se från inlägg 282 och framåt i nedan tråd.

Windows 10 forums

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-10 11:42, skrev clindg:

Hej

Jag har problem med Windows 10 uppdatering

Enligt nedan har försökt flera dagar men det hjälper inte.

 

2020-12, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 20H2 för x64- baserade system (KB4592438)

Installationen misslyckades ‎2020-‎12-‎10-0x8007000d

Vissa uppdateringfiler saknas eller problem. Vi försöker ladda ned uppdateringen igen senare. Felkod: (0x8007000d)

Är det bara denna uppdatering du får upp, ingen annan som samtidigt vill ha uppmärksamhet?

När jag nu ikväll plockade fram en bärbar som jag ibland använder, så hade denna uppdatering du nämner kommit hos mig, men det dök också upp flera andra, så jag lät installera alla andra, och sparade denna för 20H2 till sist, så gick det bättre.

Testa att klicka på uppdatera igen, och se om det kommer fler uppdateringar.

Ibland kan det hända att någon uppdatering "spärras", för att någon/några andra måste in före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

svar till Turbopump. och övriga

Jag följde amerikanskt windows 10-forum

Jag av installerade KB4562830 sedan körde jag ISO-filen 

Det fungerade och alla mina appar och program fungerar

Stort tack till alla som har återkopplat till mig i det här ärendet

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick ordning på grejorna!

Jag har markerat ditt inlägg ovan som bästa lösning.

 

Ett tips dock för alla och som jag testat och vet att det fungerar på flera olika datorer:

Pkt. 6 kan vara essentiellt för att en Windows installation överhuvudtaget skall kunna utföras..

 

2. Gick igenom alla program och avinstallerade en del som jag aldrig använder, samt avinstallerade också några som var väldigt gamla. Rensade bort lite skrivbordsgenvägar också.

2. Kontrollerade om det fanns uppdateringar till resterande program inkl.nån gammal drivrutin uppdaterade jag också.

3. Körde inbyggda Diskrensning

4. Startade om datorn

5. Tog backup med Acronis True Image 2015

6. Avinstallerade antivirusprogrammen: Norton Internet Security (där valde jag att spara alla inställningar, karantäner etc.), samt MBAM

7. Omstart av Windows

 

8.1 Alla externa enheter avstängda tex.skrivare/skanner etc.

8.2  In med Windows 10 Pro skivan och körde installationen och såg till att välja konfigurera inställningar under slutfasen (går att göra sedan också) och stängde av bl.a Wi-Fi Sense

9. Körde Windows update och omstart.

10. Installerade Norton Internet Security och då fanns redan gamla inställningarna kvar, licens och mina specialinställningar.

11. Omstart

12. Installerade ny Windows 10 grafikdrivrutin från AMD (alt. för dom som har nVidia eller Intel grafik) annars ser man till att ta den senaste för det senaste operativsystemet om inte Windows 10 drivrutin finns för just ens dator.

13. Omstart.

14. Skapade återställningspunkt

15. Hämtade och installerade nya Windows 10 drivrutiner till mitt moderkort från tillverkarens supportsida, med otaliga omstarter och detta tog tid.

16. Till slut när jag provat nästan allting: program, skrivare/skanner etc. så använde jag diskrensningsverktyget och plockade bort allt onödigt tex. tidigare Windows-installationer, installationsloggar, installationsfiler, Windows update rensning, Tempfiler, papperskorg och alla återställningspunkter utom senaste. Det frigjorde c:a 32GB från min SSD.

 

Det roliga var att innan jag påbörjade uppgraderingen hade jag också rensat med Diskrensning och efteråt när allt var klart så hade jag c:a 14GB mer fritt utrymme på systemdisken (C:) än innan.

Återstår att ta en ny fullständig backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej! Jag har samma problem men är helt okunnig i det hela och fattar ingenting :( såg att ni löst problemet men jag förstår ändå ingenting. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gör en backup på extern disk ditt nuvarande system. Jag använder Macrium Reflect Free  och skapar en image av systemet men det finns även andra program för ändamålet. Bra att ha om reparationsinstallationen

 misslyckas så hoppa inte över det.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

 

2. Ladda hem den senaste Windows ISO-filen från Microsoft med MediaCreation Tool. Välj att spara  som ISO-fil

 Spara på en extern disk 

 

Efter att datorn jobbat färdigt har du förhoppningsvis en "frisk" windowsversion 19042.631 med dina personliga filer sparade och som du sedan kan uppdatera med windows update. 

 

 

Jag av installerade KB4562830

Windows Update

Visa uppdateringshistorik

Leta upp filen KB 4562830

Tag bort den ( avinstallera)

 

 Sedan körde jag ISO-filen

 Högerklicka på ISO-filen och välj att öppna den med utforskaren. Klicka igång     installationen med setup-filen. Välj att Spara alla personliga filer

 

Efter att datorn jobbat färdigt har du förhoppningsvis en "frisk" windowsversion 19042.631 med dina personliga filer sparade och som du sedan kan uppdatera med windows update. 

 

 

 

För ditt system och denna uppdatering borde det vara:


2020-12 Cumulative Update for Windows 10 Version 20H2 for x64-based Systems (KB4592438) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hm. Inlägget ovan, där är det väl med citat från @Turbopump. va? Jag tänkte att det då kunde vara lämpligt om det framgår..

Det stämmer tänkte inte på det. "ursäkta"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...