Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brother skrivare säger felmeddelande


Villaforever
 Share

Rekommendera Poster

Min skrivare meddelar bara "ett fel uppstod under utskriften" detta händer efter jag bytt toner.

 

Anledningen till jag bytt toner var att min skrivare inte kände igen tonern som jag hade köpt på inkclub och är deras egna som ska motsvara brothers toner. Men denna tonern verkade skrivaren iaf känna igen eftersom inte samma text stod på skrivaren som det gjorde med tonern innan. Men detta felmeddelande kommer istället upp när jag ska skriva ut. Vad kan detta bero på. Någon som vet?

 

Brother modell HL-L2340DW

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att skrivaren måste återställas (reset) efter tonerbyte?

Står det något i manualen om detta?

 

Kommer det upp någon felkod (error code) på displayen?

Här finns en lista på felkoder och vad dessa betyder samt hur man åtgärdar:

10 sidor

https://printcopy.info/?mod=erc&brand=Brother&model=HL-L2340DW&page=4

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är , fabriken har lagg in skydd,  mot andra produkter . 

I regel brukar skrivaren fungera ändå att skriva ut 

Jag har haft Hp laser , upp gav samma problem,   ändå så skrev ut varje 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd alltid originalpatroner. Jag har aldrig behövt serva en skrivare med originalpatroner pga patronen. Skrivare jag servat som haft problem med annat än originalpatroner är, om jag överdriver, tusentals.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står bara klar på skrivaren och inget förändras när jag skriver ut utan det bara kommer upp en ruta på bildskärmen till datorn om att det blir ett fel i utskriften.

 

 

Hur avinstallerar jag skrivaren, det kanske går att ominstallera, eller är det tonern det är fel på iaf? så att jag ska ringa till inkclub och be om att få en original istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Villaforever:

Hur avinstallerar jag skrivaren, det kanske går att ominstallera,

Du bör kunna ladda ner manualen på Brothers supportsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du bör kunna ladda ner manualen på Brothers supportsidor.

Får kolla det. Men jag har även hört av mig till Inkclub igen och begärt en originaltoner och de skulle skicka hem det. Bra service ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå vill prova att ominstallera drivrutinen, öppnar du Enhetshanteraren - Bildenheter och högerklickar på skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-08 18:40, skrev Stafstaf:

Det som händer är , fabriken har lagg in skydd,  mot andra produkter . 

Vad har du för källa på att så är fallet med denna skrivare? Jag kollade på supporten för denna skrivare och det enda som gick att utläsa var att Brother starkt rekommenderade att använda orignal toner. Det stod dock inget om att det inte gick att använda toner från andra tillverkare, men att garantier inte gällde ifall fel uppstår och originaltillbehör inte används.

 

Citat

Can I use non-Brother or third party supplies with the Brother machine?

Brother strongly recommends that customers use only genuine Brother drum units and/or toner cartridges. Each Brother laser printer is designed to work at pre-set temperatures that are matched exactly to each of our individual toner formulations. Each individual component is designed to work with the other to ensure quality and reliability. Using non-Brother supplies may affect the hardware performance, print quality and machine reliability. The Brother limited warranty does not apply to any problem that is caused by the use of third party drum units, toner cartridges or toner.

 

Källa: https://www.brother.co.uk/support/hll2340dw/faqs/others/faq00000184_002

 

I detta fall tror jag inte att problemet beror på någon form av skydd från tillverkaren. Om så vore fallet, borde svaret i den länk jag hänvisar till klart säga att inga andra toner än de från Brother kommer att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tillverkare,  vill skydda sina produkter ! 

Att få upp skyllt,  produkten inte har original  patron,  

Behöver inte betyda inte fungera . Att skriva ut .  

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett långskott det här. Jag har också en Brother laserskrivare, HL-L-3210CW.

Förra veckan slutade den skriva ut, med bara meddelandet "offline" fast WIFI lampan lyste.

Det här hände alltså inte efter ett tonerbyte.

En del felsökning förstås, men hittade inget fel.

Idag gick jag in på sidan "skrivare och skannrar" för femtielfte gången, och upptäckte då att skrivaren bytt namn till 3280 plus ett gäng bokstäver. Var väl inte tillräckligt uppmärksam tidigare på det.

Avinstallerde 3280 skrivaren och sökte efter ny skrivare. Då dök den rätta skrivaren upp, och efter det funkade utskrift.

Kan liksom inte förstå hur skrivaren helt plötsligt bytt namn i Windows.

Som sagt ett långskott, men du Villaforever kan ju kolla att rätt skrivare finns namngiven.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev bengt 429:

skrivaren bytt namn

Ja, detta händer faktiskt även i Linux Mint.

Min laserskrivare lägger till sig själv, här finns den som tre olika skrivare:

image.png.164f0ec4bef95b4b00cb175245481f05.png

Jag har döpt om en av dessa med siffror till bara Laser så att jag vet vilken det är jag ska använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-10 16:11, skrev bengt 429:

Kanske ett långskott det här. Jag har också en Brother laserskrivare, HL-L-3210CW.

Förra veckan slutade den skriva ut, med bara meddelandet "offline" fast WIFI lampan lyste.

Det här hände alltså inte efter ett tonerbyte.

En del felsökning förstås, men hittade inget fel.

Idag gick jag in på sidan "skrivare och skannrar" för femtielfte gången, och upptäckte då att skrivaren bytt namn till 3280 plus ett gäng bokstäver. Var väl inte tillräckligt uppmärksam tidigare på det.

Avinstallerde 3280 skrivaren och sökte efter ny skrivare. Då dök den rätta skrivaren upp, och efter det funkade utskrift.

Kan liksom inte förstå hur skrivaren helt plötsligt bytt namn i Windows.

Som sagt ett långskott, men du Villaforever kan ju kolla att rätt skrivare finns namngiven.

Det blev ju såklart samma felmeddelande med en originaltoner. Men testade ditt förslag, det vbar inte fel namn men testade iaf ta bort skrivare och lägga till igen och nu funkar det :) Tack.

Plus i kanten är att jag nu förmodligen har 2 fungerande tonrar eftersom det var samma fel med originaltonern innan jag ominstallerade skrivaren., Tack för det inkclub :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur förvarar jag den toner jag inte använder nu på bästa sätt?, finns det risk den torkar ut? ska jag lägga plastfolie runt om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toner förvaring

Du skall:

  • Förvara den liggande, ej stående
  • Inte över 30C (max temp 35C), svalare desto bättre.
  • Mörkt
  • Förvara den aldrig på ett ställe där temperaturen går upp och ned och orsakar kondens.
  • Aldrig utsätta den för solljus, inte ens för en kort tid.
  • Förvara den så den inte blir utsatt för dammpartiklar.
  • Bor du i närheten av kusten, så tänk på att dessa är extremt känsliga för salt i luften.
     

Jag skulle tippa på 24 månader förvaring om detta följs.

Andra kanske har synpunkter på detta.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till en mening på slutet.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Toner förvaring

Du skall:

  • Förvara den liggande, ej stående
  • Inte över 30C (max temp 35C), svalare desto bättre.
  • Mörkt
  • Förvara den aldrig på ett ställe där temperaturen går upp och ned och orsakar kondens.
  • Aldrig utsätta den för solljus, inte ens för en kort tid.
  • Förvara den så den inte blir utsatt för dammpartiklar.
  • Bor du i närheten av kusten, så tänk på att dessa är extremt känsliga för salt i luften.
     

Jag skulle tippa på 24 månader förvaring om detta följs.

Tackar, lägger tillbaka i förpackning och lägger ut i förrådet då :)

Tack för tips och hjälp!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Villaforever:

Hur förvarar jag den toner jag inte använder nu på bästa sätt?, finns det risk den torkar ut? ska jag lägga plastfolie runt om?

I bra klimat, normal rumstemperatur och rätt fuktighet, ska det inte vara några problem att förvara den i sin originalkartong, borde hålla i flera år.

Tonerkassetten ligger ju i skrivaren utan problem i flera år så det ska ju fungera att förvara den i sin kartong under flera år. I min förra HP så låg ju samma toner i skrivaren i dryga 4år innan jag behövde byta toner, så nog klarar en tonerkassett lagring rätt länge i sin kartong.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...