Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inlagd sill samt tips om övriga sillrätter, recept mm.


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Sill i dom dom flesta former är något jag gillar, men varför är det så svårt att hitta en god inlagd sill?

Visst det finns ju flera klassiker av olika fabrikat tex. Abbas olika varianter med både löksill och senapssill etc.

 

Problemet är att alla sorter jag testat är åt pipan för söta, alldeles för mycket socker. När jag var yngre så var inte detta något stort problem.

För att ta som exempel Abbas inlagd sill, löksill så innehåller dessa 18gr. socker/100gr. utan lag och senapssillen 15gr. socker - den är också godast av dom 3. https://www.abba.se/produkter/sill/

Jmfr. med en vanlig sockerbit som väger 3,2gr. i genomsnitt.

Ica har en egen variant (glömt namnet) som visserligen har hyfsad konststens, men är ännu sötare.

 

I Tyskland har jag ofta ätit inlagd sill i olika former och dessa innehåller väldigt lite socker, en klar och tydlig skillnad mot våra svenska produkter.

 

Är det någon på forumet som kan tipsa om en god inlagd sill med bra konsistens som inte smakar som ett sockerlag som bränner i halsen av allt socker?

 

Eller man kanske skall försöka ge sig på att göra en egen inlagd sill, hur svårt kan det vara?

Någon som i så fall har nåt recept att delge sig av, gärna mormors gamla...hehe

 

Det börjar dra i hop sig till jul... ?

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till länk och ändrat trådrubrik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-lagger-du-in-din-egen-sill

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sillen-kan-bli-farlig-om-du-gor-fel

Om du väljer att lägga in fisken själv bör du vara försiktig så att inte nervgiftet botulinumtoxin bildas. – Det är ett av de farligaste toxiner vi känner till, säger Christina Lantz på Livsmedelsverket.


Om du väljer att lägga in sillen själv är det viktigt att du har tillräckligt med ättika,
tillräckligt med salt och att du förvarar sillen kallt. [...] Det ska alltså mycket till för att du ska bli smittad om du följer beprövade recept och förvarar sillen kallt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med 1-2-3 lag: en del ättika, två delar socker och tre delar vatten eller 

(till 400g sill)

1 dl ättika

2 dl socker

3 dl vatten

enligt mbgtmaris länk ovan, borde man väl kunna ändra i receptet på?

 

Jag tycker det verkar som det blir alldeles för mycket socker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att inte ändra i recepten för då är risken stor att man får en lag som inte är tillräckligt bakteriedödande.

 

Du kanske kan leta bland tyska receptsidor men det är viktigt att tänka på hur sillen ska förvaras och hur lång hållbarheten är.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg du receptet på saltlag på SVT-sidan som mbgtmari länkade till?

Inget socker alls.

 

Men jag hittade detta i en äldre kokbok:

5 msk ättikssprit

1,5 dl vatten

1 dl socker

Det är mer ättika än i 3-2-1-recept. Med ättikssprit brukar man mena 12 % ättika.

 

I kokboken från 1960 står det:

3 dl inläggningsättika (6%)

0,5 dl socker

Men då verkar det som att man inte ska spara sillen så många dagar utan det skrivs om att äta den efter en dag. I Glasmästarsillen som inte bör ätas förrän efter 5 dagar har man dubblerat mängden socker för att förbättra hållbarheten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är skillnad på saltlag som är första steget i processen där sedan sillen skall vattnas ur i steg 2 (fast det går att köpa där den har redan legat i saltlag och man själv vattnar ur eller t.om. urvattnad) och där är inget socker, medan själva lagen sedan har socker, ättiksprit, vatten men inget salt och där man tillsätter kryddor, kanske några morotsskivor, lagerblad, kanske några lingonbär man har i frysen etc. och det blir ju steg 3 egentligen. Ja som jag förstått det hela... :)

 

Ja ditt recept där verkar lovande ur din gamla kokbok.
Jag får väl helt enkelt göra en test och man behöver ju inte göra mer än att man äter upp det på nån vecka.

Och kallt har jag i mitt kylskåp c:a 3-4 gr.

 

[Edit] Min numera döda mor gjorde ju ofta egen inlagd sill, särskilt till högtider som jul, påsk och liknande. Har inte hunnit gå igenom alla hennes recept än, jag har dom sparade i förrådet än så länge, ifall där finns nåt sillrecept. Hon använde lite socker, men sillen gick ju förstås åt rätt fort.

 

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vohubbe:

Hej, här finns det ett tysk recept på "Rollmops" ihoprullat sill med en bit ättigsgurka i mitten....

https://www.kochrezepte.at/rollmops-selber-machen-rezept-3242

 

jag kan översätta om det behövs....

Jo rollmops har jag ätit och det är gott, men inte samma sak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten kom på en historia om tyska rollmops jag hörde en gång i tyskland:

namnet kommer från hundrasen mops pga. likheten emellan dom båda.

 

Mops-Rollmops - Teddy | BLACKY-Design

 

Sen har ju vi något som heter rullströmming men det är inte samma sak,

förövrigt väldigt gott med hemlagad pärstampa.

Redigerad av Flyfisherman
Lagt in länk
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt samma sak är nubbesallad men där ingår sill och inget socker används till "salladen" men hur det är med den sill som används vet jag inte. Jag åt detta första gången på ett litet hotell och fick där receptet. Jag ska försöka få fram detta senare..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här du förslag på Mannerström Senapssil.  Jag bor i Göteborg vi har gott om fiskvagnar

och fiskaffärer och nästan alla gör sina egna inläggningar, eftersom jag är för lat att

göra min egna

 

HANS

 

Mannerströms Senapssill – med några ändringar

Mannerströms hovmästarsås, med några ändringar

  • 3 msk svensk senap / Johnnys senap
  • 2 msk dijon senap
  • 3 msk socker
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • saft från 0,5 citron
  • 1 msk soja
  • 1,5 dl rapsolja
  • 1 krm vitpeppar
  • 1/2 kruka dill, finhackad
  • 1 dl filmjölk
  • 2 pkt 5-min sill

Skär sillen i ca 1 cm breda bitar. Blanda ihop alla ingredienser till hovmästarsåsen utom oljan och dillen. Vispa ner oljan lite i taget och tillsätt dillen. Rör ner 1 dl filmjölk och sillen. Låt senapssillen dra i minst 1 dygn innan servering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nubbesalladen innehåller "färdig" löksill och det är från denna, samt från kaviar som sockret kommer.

Om det finns intresse kan jag skanna in "originalreceptet" och lägga upp här.

 

Fjolårets favorit för egen del var "stjärnanis och lingon".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gör det, jag kan ändra trådrubriken att innefatta alla silltyper.

 

[Edit] Naturhistoriska riksmuseet: Sill eller strömming

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Förresten kom på en historia om tyska rollmops jag hörde en gång i tyskland:

namnet kommer från hundrasen mops pga. likheten emellan dom båda.

 

Mops-Rollmops - Teddy | BLACKY-Design

 

Sen har ju vi något som heter rullströmming men det är inte samma sak,

förövrigt väldigt gott med hemlagad pärstampa.

Japp likheten är förbluffande, hela Hunden ser ju ut som en Rollmops, enda skillnad : Rollmopsen har inga ben, om man inte räkna tandpetarna....

Redigerad av vohubbe
lagt till text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ta detta på en skiva kavring sa hon som skrev receptet.

OBS! Det blir ganska mycket om man följer detta, det är till frukostbuffén på hotellet..

Nubbesallad.pdf

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt med något annt tråd! 

 

Apelsin,  citron sill, 

Abba fem minuter sill 

Jag deras recept  .... sol ??? 

Jag gjorde ett år .   Prata om god sill . 

 

Bra ämne,  angående  socker .  Vi äter för mycke sött socker mat . I huvudtaget,  

Jag har diabetes 2 . 

 

Fram flera goda sill smaker 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1-2-3 lagen är alldeles för blaskig, jag kör 2-2-3 och det blir mycket godare. Dubbelt så mycket ättika. Undvik 5-minuterssillen, slapp och svampig konsistens.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sillreceptet i min mammas gamla pärm.

2 koppar socker

4 dl vatten

5 msk ättika

 

Typ (inte riktiga värdena, ids inte kolla det).

Den där blandningen av enheter gör mig stört förvirrad men borrar man ned sig i den är en vanlig 1-2-3.  Fast enda jag tar med mig från det receptet numera är massor med rödlök och kryddpeppar, i övrigt en normal 1-2-3 med dl som bas för alla mått och kanske lite mer ättika än vanligt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...