Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Partitionstyp vs. filsystem

Rekommendera Poster

Mikael63

En av mina (externa)hårddiskar har till slut kastat in handduken. Windows har bråkat länge men den har fungerat fint i Linux.

Sitter nu och "leker" lite med den och funderar på detta med "typ". Det är enkelt att byta partitionstyp, till ex. Ext4, men filsystemet ligger ju kvar på NTFS.

Vilken roll spelar partitionstypen in, egentligen?

Vad skulle det, som exempel, medföra om partitionstypen är "Linux" men filsystemet är NTFS, om partitionstypen är "dos" men filsystemet är Ext3?

OBS! Jag håller inte på att försöka rädda innehållet på disken, den är backuppad sedan länge. Den har skadade sektorer och jag har textat med spritpenna "TRASIG" på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

… Något med din beskrivning känns knasigt, ext4 borde väl inte vara partitionstyp, det finns väl logiska och fysiska partitioner men dom i sin tur är väl inte kopplade till vare sig ext4, ntfs eller något annat filsystem. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
2020-12-05 23:04, skrev Mikael63:

Det är enkelt att byta partitionstyp, till ex. Ext4, men filsystemet ligger ju kvar på NTFS.

Enligt WIkipedia är Ext4 ett filsystem: https://en.wikipedia.org/wiki/Ext4

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems

Partitioner: https://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE

Jag undrade också över Mikaels formuleringar, men tror det har med "partition type (or partition ID)" i t ex MBR att göra. Ett värde som kan ändras utan att man byter filsystem.

"The partition type (or partition ID) in a partition's entry in the partition table inside a master boot record (MBR) is a byte value intended to specify the file system the partition contains or to flag special access methods used to access these partitions (e.g. special CHS mappings, LBA access, logical mapped geometries, special driver access, hidden partitions, secured or encrypted file systems, etc.)."
https://en.wikipedia.org/wiki/Partition_type

... eller för GPT:
https://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#Partition_type_GUIDs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja, Id blir nog mer rätt men så här ser det ut i programmet Diskar:

image.png.27a61ccca7554f4741f2f955b5355c65.png

I cfdisk skriver man också typ

image.png.9141e158a79d501784dac240b39c0bba.png

image.png.4accfa8623342fe195504ab32aace102.png

Passar på att ändra till 83 Linux och då ser det ut så här i Diskar

image.png.4c1195a567e37309a092173c4dd7a0c3.png

Nu är partitionstypen Linux och filsystemet är NTFS.

Det jag undrar är vilken skillnad det nu är praktiskt/användarmässigt jämfört med tidigare?

**

2020-12-05 23:04, skrev Mikael63:

enkelt att byta partitionstyp, till ex. Ext4,

En felskrivning i hastigheten, jag avsåg byta till "Linux".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
2020-12-07 17:18, skrev Mikael63:

Nu är partitionstypen Linux och filsystemet är NTFS.

Det jag undrar är vilken skillnad det nu är praktiskt/användarmässigt jämfört med tidigare?

Bra fråga, har inte testat den kombinationen. Intressant också att programmet Diskar ger betydligt fler alternativ än GParted. Med GParted kan jag skapa en partitionstabell med följd att disken raderas

GParted.jpg.ba1779ff0171a95088a8535af7e780d2.jpg

Brukar välja msdos då jag skapar partitionstabellen. Därefter väljs filsystem (ext4 eller ntfs) beroende på vad disken ska väljas till. Diskar verkar dock ge betydligt fler alternativ att välja bland, men frågan är vad skillnaden blir i slutändan, dvs. vad partitionstyp ger för påverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Vi börjar från början.

Ett filsystem är ett sätt att ordna ett lagringsutrymme i hanterbara enheter eller filer som oftast är sorterade i någon katalogstruktur.

Varje gruppdata heter därför ”fil” och och detta kallas för ett filsystem.

Det finns många olika typer av filsystem där varje system har olika strukturer, egenskaper, säkerhet och logik. Till exempel så kan vissa filsystem vara skapta efter specifika applikationer. Ex: ”ISO 9660

Några vanliga men olika filsystem är:

FAT – File allocation Table - ett äldre filsystem.

Fat32- Filsystemet tillåter för det första endast filer med en maximal storlek på 4GB.

Positivt med FAT32: Kan läsas av och skrivas till av i princip alla enheter och operativsystem.

Negativt med FAT 32: Maximal filstorlek är endast 4GB. Maximal partitionsstorlek är endast 32GB. Utdaterade säkerhetsfunktioner jämfört med nyare format.

NTFS  New Technology File System– För Windows

är ytterligare ett filsystem utvecklat av Microsoft. Systemet är producerat i samband med utvecklingen av Windows NT och Windows 2000 och är än idag det filsystem de allra flesta Windows-installationer används på.

Precis som exFAT är NTFS en vidareutveckling av FAT32. Fokus för NTFS har dock, till skillnad från exFAT-formatets stora kompatibilitet med andra enheter

HPFS, High Performance File System är ett filsystem utvecklat av Microsoft för OS/2, kodnamnet var Pinball. Filsystemet underhölls och utvecklades vidare av IBM efter att Microsoft drog sig ur OS/2-projektet.

HPFS stöddes av tidiga versioner av Windows NT, det har sedan ersatts av NTFS på Windowsplattformen och JFS på OS/2.

Ext2, Ext3, Ext4 – För Linux och Mac

Ext2 eller second extended filesystem är ett filsystem för Linuxkärnan.

Et3 ext3, or third extended filesystem

exFAT  (Extensible File Allocation Table) – Windows och Mac

exFAT (Extended File Allocation Table) introducerades av Microsoft år 2006 i syfte att bevara den kompatibilitet med många olika enheter och operativsystem FAT32 har, men samtidigt råda bot på problemen med låg lagringskapacitet.

exFAT är främst avsett för externa lagringsmedia såsom hårddiskar och USB-minnen, som behöver fungera på flera olika operativsystem, t.ex. Mac OS X och Windows 10. Formatet saknar en del säkerhetsfunktioner för återställning av data och liknande som återfinns hos NTFS, men är ändå bra mer uppdaterat än föregångaren FAT32.

Partition

En partition är helt enkelt en del av hårddisken, man delar alltså upp det tillgängliga utrymmet i olika bitar. En bit kan rymma en Windowsinstallation, en annan en Linuxinstallation.

Sedan så har vi MBR eller GPT?

MBR (Master Boot Record) en särskild typ av sektorer och celler som används för att boota (starta upp) en dator vilken som helst egentligen.

GPT (GUID Partition Table):
En nyare standard istället för MBR som dels gör det möjligt att dela in en hårddisk i flera partitioner, dels klarar hårddiskar som är större än två terabyte och är bootbara.

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till HPFS från Wikipedia, rättat felstavning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Vi börjar från början

Ja men var kommer typ/id in i bilden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
10 timmar sedan, skrev Automan:

skapa en partitionstabell

Om du med GParted väljer att ändra en redan skapad då?

(Jag har avinstallerat GParted då jag inte kan lita på det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Det verkar vara svammel ifrån din Mint-info.

Inget stämmer med det som skall vara rätt.

Tex.

På bilden står det:
Partititionstyp: NTFS/exFat/HPFS

Innehåll NTFS--Monterad på /media/mint/M2

Typ: NTFS/exFAT/HPFS (0x07)

Ja vad menas med detta egentligen?

För det första är partitionstyp felaktigt beskrivet: det är ju ett filsystem där.

Och vilket?

Jag vet inte, kan inte svara på detta. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Diskar, Gparted, CFdisk, SFdisk, Fdisk (nedan)image.png.8543f4fbde53a9be8c25bee75b5ceade.png

visar samma ju saker.

ed.

Kollar du i MiniTool, AOMEI, Acronis, Paragon m.fl. motsvarande Windowsprogram så kan man nog även där ändra typ. Ex. från RAW till annat.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Spelar ingen roll, det visar ju bara på att de som skrivit och godkänt detta har beskrivit de olika delarna felaktigt utan att ha blivit rättade eller helt enkelt struntat i rättelserna.

2 fel gör inte en sak rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja men var kommer typ/id in i bilden?

På Wikipedia står det "The partition type (or partition ID) in a partition's entry ... a byte value intended to specify ...". Det verkar inte vara något som måste användas för att OS, partitioner och filsystem ska fungera ihop.

2020-12-07 15:29, skrev ChristerE:

"The partition type (or partition ID) in a partition's entry in the partition table inside a master boot record (MBR) is a byte value intended to specify the file system the partition contains or to flag special access methods used to access these partitions (e.g. special CHS mappings, LBA access, logical mapped geometries, special driver access, hidden partitions, secured or encrypted file systems, etc.)."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
15 minuter sedan, skrev ChristerE:

På Wikipedia står det "The partition type (or partition ID) in a partition's entry ... a byte value intended to specify ...". Det verkar inte vara något som måste användas för att OS, partitioner och filsystem ska fungera ihop.

Jag undrar om inte detta kan vara förklaringen till att jag på en av mina Windows 10 installationer på VMware klagar på partition Id?
Har alltid undrat över detta.

Hmm....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2020-12-07 15:29, skrev ChristerE:

Ja, men vad betyder detta i praktiken, något exempel där det måste/bör vara rätt?

Under vilka omständigheter kommer jag att få någon typ av problem när jag ändrat id till Linux på en enhet med NTFS?

Eller har detta "bara" betydelse när man ska återställa filer tro?

Som när man kör programmet testdisk:

image.png.d467d1927978fe2f2d93e6073c357f40.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Enda gångerna Partitions ID har bäring i Windows och kanske Linux, är när man bytt hårdvara och skall återansluta sin bootbara disk igen.

Operativsystemet känner igen att det är samma eller skillnad och ID-numret efteråt är unikt.

I UEFI BIOS knyts detta till moderkortets BIOS.

Har man CSM (Compatibility Support Module) påslaget i BIOS sker ingenting och man kan flytta sin disk till en annan dator, men det går inte om man kör UEFI-Windows: CSM=avslaget då krävs ominstallation om man vill flytta disken till en annan dator. Alltså detta:
Windows UEFI installation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
9 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

ID-numret

Id-numret som i UUID är ju en annan sak än den partitionstyp jag undrar över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Dessutom som en kuriosa men nog så viktigt att tänka på:

om man har CSM  (Compatibility Support Module) av-aktiverat i BIOS, så måste man installera Windows 10 med UEFI-stöd och då kan man heller inte flytta hårddisken till en annan dator, eftersom licensen knyts till hårdvaran i det här fallet moderkortet.

Och omvänt om man har CSM (Compatibility Support Module) aktiverat så måste man installera Windows 10 utan UEFI stöd och då kan man ta hårddisken och starta upp på vilken som helst dator eller byta moderkort.

Ibland när man uppgraderat sin BIOS firmware, kan det hända att man inte ser sina bootbara diskar.

Det betyder att BIOS under uppgraderingen satt alla värden till default (standardvärden) CSM=Disabled  och det första man måste göra då är att ändra CSM (enable or disable) i Boot menyn, Save & Exit innan ändringarna tar och sedan in igen i Boot-menyn.

Det är viktigt att spara och starta om efter denna ändring, annars syns inte dina diskar överhuvudtaget.

[Edit] Dessutom: en disk som är partitionerad, formaterad och iordninggjord för MBR kan bara  installeras som vanlig Windows utan UEFI stöd, medan en GPT-disk krävs för att få UEFI installation.

Och allt detta gäller naturligtvis bara dom moderkort som har UEFI-stöd, vilket alla moderna moderkort har idag.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Så här visar Testdisk när jag kollar på den enhet jag använt mig av när jag ändrat partitionstyp och så här brukar det se ut, dvs. typen är Intel

image.png.a69daa9aec238e7329c411d82eb3a3ff.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om du med GParted väljer att ändra en redan skapad då?

Det går inte att göra i GParted. Om jag i diskar går in på "Redigera partition" och där väljer något annat som t.ex. W95 FAT32 (LBA) och sedan kollar i GParted står det fortfarande att partitionstabellen är msdos.

I GParted finns endast valet "Enhet --> Skapa Partitionstabell...", men det medför att allt innehåll på disken raderas.

Det ser ut som att partitionstabell i GParted inte är detsamma som "Redigera partition" i Diskar.

Om jag i Diskar väljer att formattera disken med ext4 som filsystem ändras partitionen till Linux i Diskar. Jag antar att det handlar om olika saker, men vet ej om det överhuvudtaget gör någon skillnad om man ändrar partitionen till Linux på en ntfs formatterad partition.

Kommer dock fortsätta använda mig av GParted då det har fungerat utan problem för mig. Det kanske finns någon poäng med att kunna redigera partition i diskar och byta från Linux till W95 FAT32 (LBA), men ser just nu ingen vits med att kunna göra det, även om Diskar ger den möjligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
11 minuter sedan, skrev Automan:

W95 FAT32 (LBA) och sedan kollar i GParted står det fortfarande att partitionstabellen är msdos.

Det är väl så att msdos täcker in alla "Windowsformaten".

13 minuter sedan, skrev Automan:

Det kanske finns någon poäng med att kunna redigera partition i diskar och byta från Linux till W95 FAT32 (LBA)

Ja, men vilken?

Den gång jag har haft praktisk nytta av att byta typ var när en disk (eller partition då) hade ändrats till RAW och var oläslig. Med AOMEI-nånting kunde man enkelt ändra från RAW till NTFS med bibehållen data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
30 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är väl så att msdos täcker in alla "Windowsformaten".

../..

Msdos?

Men nu är du väl utanför komfortzonen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
56 minuter sedan, skrev Automan:

Det går inte att göra i GParted. Om jag i diskar går in på "Redigera partition" och där väljer något annat som t.ex. W95 FAT32 (LBA) och sedan kollar i GParted står det fortfarande att partitionstabellen är msdos.

I GParted finns endast valet "Enhet --> Skapa Partitionstabell...", men det medför att allt innehåll på disken raderas.

Det ser ut som att partitionstabell i GParted inte är detsamma som "Redigera partition" i Diskar.

Om jag i Diskar väljer att formattera disken med ext4 som filsystem ändras partitionen till Linux i Diskar. Jag antar att det handlar om olika saker, men vet ej om det överhuvudtaget gör någon skillnad om man ändrar partitionen till Linux på en ntfs formatterad partition.

Kommer dock fortsätta använda mig av GParted då det har fungerat utan problem för mig. Det kanske finns någon poäng med att kunna redigera partition i diskar och byta från Linux till W95 FAT32 (LBA), men ser just nu ingen vits med att kunna göra det, även om Diskar ger den möjligheten.

Finns ingen poäng alls.

J

Citat

ag antar att det handlar om olika saker, men vet ej om det överhuvudtaget gör någon skillnad om man ändrar partitionen till Linux på en ntfs formatterad partition.

Tydligen gick inte mitt tidigare inlägg hem och det du skriver har absolut ingen bärighet.

Det är bara ljug och hittepå. Tycker du inte själv att det blir jobbigt?

Det stämmer inte på minsta sätt och vill du fortsätta diskutera så varsågod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...