Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Stevert Aspeborn

Elektromagnetiska impulser

Rekommendera Poster

Stevert Aspeborn

Det görs reklam för att med hjälp av "elektromagnetiska impulser" hålla råttor och möss borta från fastigheter. Impulserna är ett komplement till högfrekvent ljud. Frågan är om dessa impulser i ledningsnätet kan skada eller påverka PC, router etc? Finns det någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thirteen
1 timme sedan, skrev Stevert Aspeborn:

Det görs reklam för att med hjälp av "elektromagnetiska impulser" hålla råttor och möss borta från fastigheter. Impulserna är ett komplement till högfrekvent ljud. Frågan är om dessa impulser i ledningsnätet kan skada eller påverka PC, router etc? Finns det någon som vet?

Har man något belägg i reklamen för att elektromagnetiska impulser i ledningsnätet skulle hålla råttor och möss borta och hur ser den ut?

Hoppas verkligen inte att det säljs grejer på marknaden som slår ut övrig elektronik i ett hushåll!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
41 minuter sedan, skrev Thirteen:

Hoppas verkligen inte att det säljs grejer på marknaden som slår ut övrig elektronik i ett hushåll!

Det är i alla fall inte tillåtet om man ska kunna CE-märka prylen, som jag har förstått det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
10 timmar sedan, skrev Stevert Aspeborn:

Vilken typ av reklam och prylar skulle det vara?

Och vilken typ av frekvenser skulle det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
2020-12-05 16:59, skrev Stevert Aspeborn:

Det görs reklam för att med hjälp av "elektromagnetiska impulser" hålla råttor och möss borta från fastigheter. Impulserna är ett komplement till högfrekvent ljud.

Jag skulle tro att detta är inget annat än bluff och lögn. De tester jag har sett avseende apparater som ger ifrån sig ljud för att hålla borta råttor och möss är att de ger ingen som helst påverkan på djuren.

Att "elektromagnetiska impulser" på något sätt skulle göra ett bättre jobb än högfrekvent ljud finner jag mycket osannolikt.

Mitt tips är att du struntar i denna reklam, då det med stor sannolikhet handlar om att blåsa dig på pengar och det du får är en "låda" som i bästa fall har några lysdioder som lyser i olika färger för att visa hur fina impulser den ger ifrån sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stevert Aspeborn

Några bevis för att impulserna fungerar presenteras inte i reklamen, bara påståendet att de fungerar. Någon information om hur de skulle fungera presenteras inte. 

Det som bekymrade mig mest var inte om reklamen var överdriven, utan mer om dessa "impulser" skulle kunna skada en PC som är påslagen. 

Reklamen kom inte från någon obskyr firma utan från en etablerad lanthandel. 

Något köp av apparaten blir det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Det fanns några liknande apparater för ett par år sedan och de lär ha fungerat en kort tid men sedan vande sig råttorna vid ljudet. Jag vet inte om detta är så nu också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan

Några bevis för att impulserna fungerar presenteras inte i reklamen, bara påståendet att de fungerar. Någon information om hur de skulle fungera presenteras inte. 

Nej och troligen beror det på att de är helt verkanslösa

Det som bekymrade mig mest var inte om reklamen var överdriven, utan mer om dessa "impulser" skulle kunna skada en PC som är påslagen. 

Omöjligt att svara på eftersom det inte framgår vad det är för slags impulser och vad de har för styrka. Personligen tror jag den aktuella produkten inte ger ifrån sig några impulser alls och med det kan varken PC eller råttor påverkas av den. Låter som ännu en bluffreklam vars syfte är att blåsa konsumenter på pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...