Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga till eller byta SSD?


Jimps
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle behöva få mer utrymme i min gamla All-In-One PC, och jag har beställt en Kingstone UV mSATA 240GB (SUV500MS/240G) men nu i efterhand har jag blivit osäker om jag ens kan stoppa i den i datorn. Tanken var väl att jag skulle ha kvar den på 128 gb som redan sitter där och sätta den nya på en ledig  plats.

 

Som jag fattar det finns det 2 lediga platser. Jag är helt värdelös på sånt här så jag undrar om ni vet hur jag kan göra? Om jag kan lägga till den nya eller om jag måste byta ut den gamla eller om det bara är att skicka tillbaka den  nya?

 

MVH Jim

 

 

IMG_3369.JPG

For-MSI-AG240-2PE-AIO-MSATA-TV-board-Connectors-board-MS-AE67A-HDD-ODD-conectors-cable.jpg

For-MSI-AG240-2PE-AIO-MSATA-TV-board-Connectors-board-MS-AE67A-HDD-ODD-conectors-cable2.jpg

gdgdd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV1 ser ju ledig ut på din första bild, men jag känner inte igen kontakttypen. mSata antar jag är någon slags mini-sata men det ser ju helt klart ut som att det borde räcka med att peta in din nya enhet i det uttaget och så är det bara att tuta och köra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt mitt område men det står ju Up to 128GB.

Jag tolkar det som att det är max 128 GB som kan hanteras.

Vidare att du kan ha tre sådana 128 GB som RAID 0 vilket ger totalt 128 GB utrymme.

Möjligen kan BIOS-uppdatering, eller uppdatering av firmware för kontrollerkortet medge större disk men då kanske bara en á 240 GB (eller flera lika stora)

Men - egentligen bara killgissning här...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev .M:

TV1 ser ju ledig ut på din första bild, men jag känner inte igen kontakttypen. mSata antar jag är någon slags mini-sata men det ser ju helt klart ut som att det borde räcka med att peta in din nya enhet i det uttaget och så är det bara att tuta och köra.

Det finns ju två lediga MSATA på undersidan kortet, det borde väl i så fall vara där man ska peta in en ny disk?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det finns ju två lediga MSATA på undersidan kortet, det borde väl i så fall vara där man ska peta in en ny disk?

Men vad sjutton fyller TV1 för funktion då? Det ser ju ut som samma typ av kontakt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Inte riktigt mitt område men det står ju Up to 128GB.

Jag tolkar det som att det är max 128 GB som kan hanteras.

Vidare att du kan ha tre sådana 128 GB som RAID 0 vilket ger totalt 128 GB utrymme.

Möjligen kan BIOS-uppdatering, eller uppdatering av firmware för kontrollerkortet medge större disk men då kanske bara en á 240 GB (eller flera lika stora)

Men - egentligen bara killgissning här...

Okej tack, jag får väl börja med att sätta den i en ledig msata och testa. Går det inte kan jag testa den där bios-uppdateringen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Jimps:

Går det inte kan jag testa den där bios-uppdateringen 

Kolla först vilken version du har, den i länken är ju sedan 2014.

Man beskriver ju inte heller VAD som förbättras och det finns ingen information med i den nerladdade filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kolla först vilken version du har, den i länken är ju sedan 2014.

Man beskriver ju inte heller VAD som förbättras och det finns ingen information med i den nerladdade filen.

 

Satte i den på en ledig plats och sen formatera jag ssd-disken i diskhantering och nu ser jag båda på den här datorn och allt verkar fungera bra så jag tror allt är frid och fröjd nu ? Tack för att du tog dig tid ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen!

Kanske ska man tolka specen som att OM man ska köra RAID 0 (vilket man inte vill) så är begränsningen 128 GB.

Eller så är specen gammal/original och BIOS-uppdateringen, som du kanske redan har, medger större disk?

 

Bra att det kan gå åt rätt håll ibland :like:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vidare att du kan ha tre sådana 128 GB som RAID 0 vilket ger totalt 128 GB utrymme.

 

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kanske ska man tolka specen som att OM man ska köra RAID 0 (vilket man inte vill) så är begränsningen 128 GB.

Mittåt/tankevurpa! :blush:

RAID 0 används ju om man vill att ex. två (2) diskar á 128 GB ska visas som en(1) disk a 256 GB.

Men, ja, huvudsaken är att det fungerar.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...