Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

läsplattor


bucdeg
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om någon vet hur olika läsplattor fungerar, dvs, låsta eller upplåsta. Jag funderar på att skaffa Readly men vill inte läsa tidningarna på mobil eller ipad. Kan man läsa allt på en Kindle eller finns det någon annan (generic) läsplatta som man kan läsa allt på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En läsplatta är ju mest till för att läsa böcker med. Den använder elektronisk bläck och fungerar inte på samma sätt som en dator/surfplatteskärm. Svart o vitt är det också. Inga andra färger på läsplattorna finns (vad jag vet i alla fall)
Sen är väl den största läsplattan 8 tum bara som jag förstått det, så det blir väldigt litet när bilder ska vara med.
Jag har nu inte provat, men jag tror att det skulle bli väldigt trögt att bläddra tidningar med dem - eftersom det är just elektroniskt bläck, det är inte så hejdundrande snabbt ens när man läser böcker som bara ska rita upp bokstäver. Inte i närheten av en surfplatta i hastighet vill jag påstå. Så en surfplatta är mer vettig att använda än en läsplatta för tidningar med bilder.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller "låsta" eller "upplåsta" så vet jag inte exakt vad du menar, men Kindle t.ex. som säljs av Amazon har sitt eget format för böcker, så den är "låst" på så sätt. Tanken är att man ska köpa böckerna från Amazon för enkelhetens skull. Köper man en bok som inte är gjord för Kindle och vill läsa den på en Kindle så måste man konvertera från epub-formatet, det som de flesta andra läsplattor använder.

Jag använde Kindle i många år och det finns vissa handlare, som Bokon.se som konverterar böckerna man köper där till Kindles format om man vill, och skickar den till läsplattan, annars brukar man få konvertera själv. Vet inte om andra bokhandlare har den tjänsten.
 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...