Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur blir jag av med MSN?


Slopy
 Share

Rekommendera Poster

MSN öppnas automatiskt när jag startar datorn. Hur blir jag av med detta? Helst skulle jag vilja bli av med skiten helt. När man går in på autostart så finns inte programmet där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appen MSN? Finns den kvar?

Går den inte att avinstallera via Kontrollpanelen - Program och funktioner (eller vad det står på Svenska)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Appar" står det. Hade det gått att bara avinstalera så hade det varit enkelt. Appen syns inte om man går in i "Appar". Microsoft har väl gjort det så det inte ska gå så lätt att bli av med det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ta fram Aktivitetshanteraren på ditt skrivbord genom att skriva Aktivitetshanteraren i sökrutan/förstoringsglaset bredvid Start.

2. Klicka på fliken Autostart. Finns MSN med där? I så fall, inaktivera det genom att klicka på Inaktivera-knappen!

(Det är möjligt att du måste välja att köra Aktivitetshanteraren som Administratör när du får upp den.)

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte något av ovanstående hjälper så kan nog en bild (skärmdump) av hur det ser ut hjälpa då man ser lite mer vad det är som har startats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

1. Ta fram Aktivitetshanteraren på ditt skrivbord genom att skriva Aktivitetshanteraren i sökrutan/förstoringsglaset bredvid Start.

2. Klicka på fliken Autostart. Finns MSN med där? I så fall, inaktivera det genom att klicka på Inaktivera-knappen!

(Det är möjligt att du måste välja att köra Aktivitetshanteraren som Administratör när du får upp den.)

Nix. MSN finns inte med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det denna du försöker att avinstallera?

Peka på Start-knappen och högerklicka på Microsoft News - Nyheter så får du upp avinstallera

Skärmbild 2020-12-01 102015.png

Redigerad av bgjo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev bgjo:

Är det denna du försöker att avinstallera?

Peka på Start-knappen och högerklicka på Microsoft News - Nyheter så får du upp avinstallera

Skärmbild 2020-12-01 102015.png

Ja det är det, Men jag har inte den appen. Den syns i alla fall inte.

Redigerad av Slopy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så om det gäller den appen se dessa sidor med tips om avinstallation (vissa verkar ju inte fungera i din dator men då är det bara att pröva med de andra):

https://www.thewindowsclub.com/how-to-uninstall-microsoft-news-app-in-windows-10

https://www.majorgeeks.com/content/page/how_to_uninstall_the_microsoft_news_app.html

Ladda inte ner något från sidorna utan följ anvisningarna bara.

 

Från en av sidorna:

Citat

If you uninstall the Microsoft News App, you will also uninstall the Calendar app along with it. Microsoft offers them together as part of the experience.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Okej, så om det gäller den appen se dessa sidor med tips om avinstallation (vissa verkar ju inte fungera i din dator men då är det bara att pröva med de andra):

https://www.thewindowsclub.com/how-to-uninstall-microsoft-news-app-in-windows-10

https://www.majorgeeks.com/content/page/how_to_uninstall_the_microsoft_news_app.html

Ladda inte ner något från sidorna utan följ anvisningarna bara.

 

Från en av sidorna:

 

Jag ska kolla detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser väl ut som webbläsaren Edge. Har du någon autostart av Edge?

Vilken sida som Edge ska visa när den startar är väl en inställningsfråga.

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det Edge och standard sidan vid start av Edge. Den kan man ändra.

Edge finns inte med i Autostart och vad jag vet finns ingen inställning i Edge där man kan välja att det ska starta vid start av datorn.

Det går att lägga till Edge i Autostart men det är lite komplicerat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-30 22:24, skrev Slopy:

MSN öppnas automatiskt när jag startar datorn.

Är du verkligen säker på att det är så? När jag har startat min dator, kommer jag först till mitt skrivbord. Den msn-sida du visar på din skärmbild kommer jag inte till förrän jag har gått ut på internet, loggat in i min outlook.com-brevlåda och loggat ut från densamma. Detta är inte specifikt för Edge. Det är likadant i alla webbläsare. I Firefox t ex står det också "Outlook Du är utloggad. Logga in igen?" på den sidan.

570079784_msnmailsignout.thumb.png.2e7181485b38c9695e7900d0987ad0f5.png

Skulle jag inte vilja läsa några msn-nyheter, vilket jag dock oftast vill, går jag bara till en annan sida.


Precis som Outlook.com erbjuder msn-nyheter så erbjuder Yahoo yahoo-nyheter. När jag loggat ut från min yahoo-brevlåda kommer jag till Yahoos nyhetssida.

772800640_Yahoomailsignout.thumb.png.0e694a7067cd92d828bdd3d56286109a.png

Och vill jag kan jag där välja att läsa UK news i stället för de svenska.  
1301378001_uknewsyahoo.png.8a318cb3b4f219e3fb79586484f84bde.png
Du får gärna berätta hur du kommer direkt från boot till Outlook.coms utloggningssida, dvs msn-sidan, för det förstår jag inte.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-03 13:29, skrev mbgtmari:

Är du verkligen säker på att det är så? När jag har startat min dator, kommer jag först till mitt skrivbord. Den msn-sida du visar på din skärmbild kommer jag inte till förrän jag har gått ut på internet, loggat in i min outlook.com-brevlåda och loggat ut från densamma. Detta är inte specifikt för Edge. Det är likadant i alla webbläsare. I Firefox t ex står det också "Outlook Du är utloggad. Logga in igen?" på den sidan.

570079784_msnmailsignout.thumb.png.2e7181485b38c9695e7900d0987ad0f5.png

Skulle jag inte vilja läsa några msn-nyheter, vilket jag dock oftast vill, går jag bara till en annan sida.


Precis som Outlook.com erbjuder msn-nyheter så erbjuder Yahoo yahoo-nyheter. När jag loggat ut från min yahoo-brevlåda kommer jag till Yahoos nyhetssida.

772800640_Yahoomailsignout.thumb.png.0e694a7067cd92d828bdd3d56286109a.png

Och vill jag kan jag där välja att läsa UK news i stället för de svenska.  
1301378001_uknewsyahoo.png.8a318cb3b4f219e3fb79586484f84bde.png
Du får gärna berätta hur du kommer direkt från boot till Outlook.coms utloggningssida, dvs msn-sidan, för det förstår jag inte.

Så fort jag loggat in i Windows så öppnar Edge med MSN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-01 11:59, skrev Cecilia:

Okej, så om det gäller den appen se dessa sidor med tips om avinstallation (vissa verkar ju inte fungera i din dator men då är det bara att pröva med de andra):

https://www.thewindowsclub.com/how-to-uninstall-microsoft-news-app-in-windows-10

https://www.majorgeeks.com/content/page/how_to_uninstall_the_microsoft_news_app.html

Ladda inte ner något från sidorna utan följ anvisningarna bara.

 

Från en av sidorna:

 

Jag testade båda sidorna. Men jag hittar inte appen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Slopy:

Så fort jag loggat in i Windows så öppnar Edge med MSN.

Har du Windows Spotlight (och inte Bild eller Bildspel) som Bakgrund på låsskärmen när du loggar in? I så fall, klickar du på teasern om bilden, typ "liknar ett fluffigt djur", för gör jag det, förs jag med Edge från skrivbordet till Cuicocha Caldera i Ecuador

https://www.msn.com/sv-se/livsstil/travel/vår-underbara-värld-hisnande-vyer-från-planeten-jorden/ss-BB13KBV9?ocid=ems.msn.dl.CuicochaEcuador#image=2

Klickar jag inte på teasern stannar jag på skrivbordet.

 

Men har du verkligen inte Microsoft News - Nyheter i Start?

201445925_MicrosoftNews-Nyheter.png.c25528a6f02cee03480676e19470a338.png

Jag tycker det är konstigt om du inte har det.

P.S. Jag såg nyss att fler har problem med Microsoft News nu.

https://answers.microsoft.com/en-us/newmsn/forum/all/msn-and-ms-news/3e22244c-27aa-4b85-b9b4-781d981475aa

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I problemlänken i mitt förra inläggs P.S. så löstes ju inte problemet men här gav greg28818 en lösning som funkade för frågeställaren https://community.spiceworks.com/topic/2159090-mystery-tab-in-chrome-opens-msn-home-page

Du ska plocka fram Registereditorn och ändra ett värde från (1) till 0 (noll)

1. Klicka på sökrutan/förstoringsglaset bredvid Start
2. Skriv reg
så får du upp Registereditorn
3. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NlaSvc\Parameters\Internet\
4. Klicka (enkelklick) på Internet
5. Dubbelklicka på EnableActiveProbing i högerspalten
6. Sudda ut siffran (1), skriv 0 och tryck på OK
7. Stäng Registereditorn
8. Starta om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Slopy:

Jag testade båda sidorna. Men jag hittar inte appen. 

Nu när vi vet att det är Edge som startar i din dator är det förstås ingen idé att leta efter appen Nyheter.

 

Har du kollat på alla ställen för autostart att Edge inte finns med där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...