Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Belastningsvakt med trådlös överföring?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Finns det?

För att hålla detta kort så har EON/deras entreprenör/underentreprenörer haft minst en tankevurpa (kan inte dra allt här..) och den kanske mest fatala är att man inte tänkt på att jag har/använder en belastningsvakt.

Man ska byta luftledning mot markförlagd kabel och då till ett nytt mätarskåp på garaget. Man ska då "bakmata" via centralen i garaget och in till huset och så långt är det väl, med några betänkligheter okej.

De har förberett under dagen idag och i morgon kl 14:00 ska de lägga om.

När jag röjde vid centralen i huset, där de bara tänkt döda (bef.)inkommande kabel, slog det mig att jag ju har denna belastningsvakt. Eftersom dess strömtrafos sitter i huset så kommer inte garagets belastning att tas med.

 

Jag kommer att hejda montörerna i morgon och be dem vänta med omläggningen tills dess att de kan påvisa en hållbar lösning på problemet.

 

Tänkte jag skulle kunna vara lite påläst om alternativa lösningar, helst för kl 14 i morgon 1/12.

Jag funderar på smarta-hem-prylar.

I garaget montera strömtrafo + smart enhet som tar emot de signalerna och överför dem trådlöst eller överlagrat på elnätet till en mottagare inomhus i källaren och som då får påverka min elpanna. Den trådlösa överföringen måste då vara pålitlig. Det är ca 30 meter mellan centralerna varav den ena då befinner sig i en källarvåning.

Har inte hittat enheter som så att säga passar ihop med varandra, bara  typ "kompatibel med.."

Bara kollat på den sajt där jag handlat smarta-hem produkter tidigare dock.

Pris spelar ingen roll - jag tänker inte pröjsa för detta.

 

***

 

Tillägg:

Det skulle ju gå att flytta ut hela belastningsvakten (som bara är ett kretskort i elpannan) till centralen och låta den styra ex, en tre-kanalig sändare (Shelly) som då får styra en två-kanalig mottagare. Fortfarande gäller att signalen är tillförlitlig!

Redigerad av Mikael63
alternativ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...