Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd - Ersättare till ministereo


Spac3man
 Share

Rekommendera Poster

jag har haft samma ministereo enda sedan år 2000 och den har fungerat bra.
dock så har en av plastbitarna på baksidan av den ena högtalaren gått av så det händer ibland att jag får pilla dit den svarta delen av högtalarkabeln för att få tillbaka ljudet från högra högtalaren. lite irriterande men men.

då det är en gammal stereo så har jag så klart inte bluetooth utan jag får använda mig av en bluetooth transmitter/receiver för att kunna lyssna på musik från datorn via stereon till mina bluetooth hörlurar.

stereon heter philips fw830c. 

så nu undrar jag vad ni har för tips. vad kan jag köpa för att ersätta denna "klumpedunsen" med ? det är en stor och tung rackare.
dock är det bra ljud och 2x200w. men antagligen inte riktiga watt utan "kalleankawatt" som jag har hört att det kallas när det är en ministereo ?

vill kunna lyssna på musik från cd-skivor och från datorn samt kunna koppla in min mediaspelare så jag får ljud från högtalare när jag kollar på film.
idag använder jag 2st röd/vit/svart rca kablar från mediaspelaren och datorn in i stereon för att göra detta.

tips på något nytt?

är ute efter något som ger mig minst lika bra ljud som jag har idag men vill inte slänga ut mer än 5000 i alla fall

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2*200W är ju som du säger kalleankawatt. Strömförbrukningen ligger på 180W och då kan du räkna hälften i värme. Då återstår 90W att dela på 2 kanaler så 2*45W är närmare sanningen. 2*200W är en 1 kHz signal i troligtvis 1/10s, eller ditåt, med 10% distorsion. Du vill inte lyssna med 10% distorsion.

Är du i övrigt nöjd med spelaren skulle jag säga att du skulle köpa ett par nya högtalare. T.ex. Dali Spektor 2 för 3000 kr. https://www.hifiklubben.se/dali-spektor-2-kompakt-hogtalare/dalispektor2bk/

Skärmbild 2020-11-30 100921.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med. Är elektroniken hyfsad och okej så är det i de allra flesta fall ett märkbart lyft med bättre högtalare. Det är ju på dessa det sparas in när det gäller paketanläggningar.

 

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Hankki:

2*200W är ju som du säger kalleankawatt. Strömförbrukningen ligger på 180W och då kan du räkna hälften i värme. Då återstår 90W att dela på 2 kanaler så 2*45W är närmare sanningen. 2*200W är en 1 kHz signal i troligtvis 1/10s, eller ditåt, med 10% distorsion. Du vill inte lyssna med 10% distorsion.

Är du i övrigt nöjd med spelaren skulle jag säga att du skulle köpa ett par nya högtalare. T.ex. Dali Spektor 2 för 3000 kr. https://www.hifiklubben.se/dali-spektor-2-kompakt-hogtalare/dalispektor2bk/

Skärmbild 2020-11-30 100921.jpg

 

6 timmar sedan, skrev MH_:

Jag röstar på Hankki's förslag.

Jag har själv någon äldre variant av Dali's "billiga" småhögtalare och är helt nöjd. Det behöver ju inte vara Dalis högtalare men för < 5 000:- så får du troligtvis betydligt bättre ljud än om du skulle köpa ett helt nytt system för samma pengar. Dvs om Philipsen är ok i övrigt (blåtandsadaptern har du ju redan så det kanske inte är något jätteproblem?).  

Vill du ha mer bas kan du kanske slänga in en passade Sub-woofer. Men då vet jag inte om du är kvar under 5000:-. Och det kräver tur och en del inställningar för att det skall låta bättre med Subwoofer än utan... (märkvärdigt svårt med tanke på att det i princip bara handlar om att skruva på 2 rattar...)

 

Å andra sidan.

En del moderna förstärkare/anläggningar har ju inbyggt Spotify/webbradio/blåtand/wifi osv. Lite smidigare än att försöka få ett antal småburkar att samarbeta. Men, med tanke på hur fort saker kan ändras kan det det snarast vara en fördel att ha streaming osv separerade från förstärkaren.

En annan sak är ju att utvecklingen inom småljud har gått framåt. Bose och liknande är ju mästare på att få ut "stort ljud" ur små burkar. Men jag tror nog ändå att du kommer att uppskatta din gamla kopparklump + nya högtalare mer

 

5 timmar sedan, skrev Thirteen:

Kan inte annat än hålla med. Är elektroniken hyfsad och okej så är det i de allra flesta fall ett märkbart lyft med bättre högtalare. Det är ju på dessa det sparas in när det gäller paketanläggningar.

 

jo som sagt så fungerar ju stereon bra i övrigt, bra ljud och så men den är så stor och klumpig och jag tycker den tar för stor plats. och jag saknar att ha riktig bluetooth. adaptern jag har har dålig räckvidd och man måste ladda upp den ibland vilket jag tycker är riktigt irriterande.

men är det alltså en förstärkare plus högtalare jag ska köpa i så fall för att ersätta min anläggning? det blir bättre än en ny minianläggning va?

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev MH_:

 Missade en sak du skrev:

Där kan faktiskt din nuvarande lösning vara svårslaget beroende på hur du skickar bilden till TV'n. Så fort du blandar in fler digitala steg eller trådlösa lösningar riskerar du fördröjningar. Det är inte säkert att det blir problem men osynkat tal/bild kan ju förstöra vilken film som helst

 

Har du funderat på ett system som primärt är till för din TV? Om det går att köra utan att starta Tv'n så kanske det är det bästa ljudet du kan få för pengarna?

 

För övrigt. Gå in i butik och lyssna (Och strunta i watt-talet. Det är i princip helt irrelevant). Om du skall betala för både stärkare och högtalare så är det möjligt att ett mini-paket är bäst trots allt. Dessutom ingår förhoppningsvis CD-spelare och radio. Skall du köpa till en CD-spelare så är de ovanliga. Du får välja mellan svindyrt eller dåligt. En gammal dvd/blu-rayspelare kan t.om vara bättre

 

Citat

Om du nu vill bli av med "kopparklumpen" så fins det ju diverse system med aktiva högtalare idag där varje högtalare har en egen förstärkare och alla kommunikation sker trådlöst.

Citat

 

  Tyvärr är det okänd mark för mig. Sonos är väl det mest kända men då tror jag att du lirar i helt andra prisklasser. Men det är möjligt att det finns billigare system (har man tur kan något slags "anderson" system överraska positivt.). 

 

*******ED********

Billigare än vad jag trodde

https://m3.idg.se/2.1022/1.598038/test-multiroom-hogtalare

Men då förutsätter jag att det tillkommer en kostnad för varje spelare (cd, media, vinylsvarv osv)

hur jag skickar bilden till tv:n? mediaspelaren är kopplad till tvn med hdmi och sen har jag kopplat samman stereon med mediaspelaren med rca kabel för att få ljud från stereons högtalare när jag kollar på filmer från mediaspelaren.

 

Citat

Har du funderat på ett system som primärt är till för din TV? Om det går att köra utan att starta Tv'n så kanske det är det bästa ljudet du kan få för pengarna?

köra vad? hur menar du?

 

Citat

Skall du köpa till en CD-spelare så är de ovanliga. Du får välja mellan svindyrt eller dåligt. En gammal dvd/blu-rayspelare kan t.om vara bättre

skulle det funka att koppla in extern dvd-brännare? eller det kanske blir jättekasst ljud då den inte har rätt anslutningar för att koppla in i en förstärkare? eller man kanske kan använda xbox-en som cd-spelare? har annasr en dvd-spelare i källaren som jag tror fortfarande fungerar.

 

Citat

Om du nu vill bli av med "kopparklumpen" så fins det ju diverse system med aktiva högtalare idag där varje högtalare har en egen förstärkare och alla kommunikation sker trådlöst.

intressant..kan vara värt att kolla upp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...