Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte Skriva Å Ä och Ö i Messengerchatten på Facebooks hemsida när jag använder Chrome


Felix1337
 Share

Rekommendera Poster

Jag är usel på datorer, men till och med mins vänner som är baddade påt har gett upp nu.

Jag återställde min Laptop för några veckor sedan och efter det kunde jag inte skriva "Å", Ä" eller "Ö" på chattfunktionen inne på Facebook (men bara på Chrome, inte andra webbläsare!) Mottagaren får då frågetecken istället för de skandinaviska tecknen... Har försökt allt med språkinställningar och så. 

I går fick jag hem en SPRILLANS NY DATOR JAG HAR KÖPT och tänkte i min naivitet att en ny dator nog gör susen. Men icke. Samma problem återstår. Det är BARA inne på FB:s hemsida på Chrome som jag har det här problemet. Superstörande. Vad för typ av elände är det om följer med från en dator till nästa, liksom? Fattar nada med vad för typ av inställningar det har att göra och jag hittar typ ingenting värdefullt online heller...

 

Vill ej byta webbläsare och medan messenger-appen är bra, vill jag kunna använda hemsidans funktion, så svar som "använd inte Chrome" eller "använd messenger-appen" undanbedes vänligt men bestämt. Jag vill gärna ha problemet löst.. Vet inte om det har med kodning att göra eller något annat.

Någon som har koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du både Facebook och Chrome på svenska? 
Jag har inte Facebook själv men mitt Chrome är på svenska. 
Kolla ditt Chrome: Meny > Inställningar > Skrolla ner till Avancerat > 
Klicka på Avancerat
1508694032_Chromesprksvenska.thumb.png.ff367e1b3cd36001ff5d251cb31dc76d.png
Där står det Språk svenska hos mig. Gör det det hos dig också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Har du både Facebook och Chrome på svenska? 
Jag har inte Facebook själv men mitt Chrome är på svenska. 
Kolla ditt Chrome: Meny > Inställningar > Skrolla ner till Avancerat > 
Klicka på Avancerat
1508694032_Chromesprksvenska.thumb.png.ff367e1b3cd36001ff5d251cb31dc76d.png
Där står det Språk svenska hos mig. Gör det det hos dig också?

Japp, står svenska på min också =/ Både på FB och i Chromes inställningar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att Chromes tolkning om vilken teckenkodning som sidan använder har blivit fel. Man kan numera inte ändra det direkt i Chrome men det finns tillägg som gör att man kan ställa in en annan teckenkodning. https://support.google.com/merchants/answer/6293594?hl=sv

 

Detta då under förutsättning att det är flera andra i Messengerchatten som får frågetecken. Om det i stället bara gäller en eller några få personer kan det i stället vara deras teckenkodning som är felaktigt inställd och det kan de ju i så fall kolla genom att pröva i en annan webbläsare eller ändra deras teckenkodning enligt sidan jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tank är ,  har du ?  samma tagentbord dessa två olika dator ? 

 

Ibland kan kommit åt fel teckan cord på själva tagenbordet . Har hänt mig 

 

Mitt ena Bluetooth tagent bord. Jag ställa om till pc , Android, mac 

Dessa bord . Blir fel teckan ..tagentbord 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...