Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåsa en bärbara asus lapt


rammega
 Share

Rekommendera Poster

Det beror väl på om du avser att installera Windows 10 Home på den eller om du bara ska ta bort det som finns ex. inför en försäljning?

Jag antar att även installationen av Windows 10 är kapabel att formatera disken vid installation.

 

Oavsett kan du ju starta upp med en Live-USB/-DVD av ex. den Linuxinstallation du har och därifrån ta bort partitioner och formatera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev rammega:

Tänkte bara göra den till en enkel surfare win surfare. Men du tror att skivan kan formatera och lägga in sig?

 

Är skivan okej, så ska ju den innehålla allt som behövs för att från grunden ta bort det operativ som finns och lägga in ditt Windows 10 Home på ett korrekt sätt, jag förutsätter att du har tillhörande Licensnyckel som hör till denna Windows 10 Home, så du kan aktivera det korrekt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fast jag ändrade bootordningen till CD läsaren så vägrar det starta upp win istallationen. Så Ubuntu bootar upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om du trycker F8 eller ESC precis vid uppstarten bör du få fram en Boot-meny att välja in skivan från.

Om du läser ovan här å har jag berättat det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar bli uppmanad att trycka på valfri tangent för att starta med Windows skivan vid uppstart. Även om CD är ställt som första alternativ i bootordningen. Gör du det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas två ställen man kan ändra vad datorn ska starta från dels inne i BIOS/UEFI-inställningarna och dels i en liten enkel meny som bara handlar om det. Har du prövat båda sätten eller bara det ena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den andra som Mikael63 skrev om. Men det varierar en del vad det ska vara för tangent. Det bör stå i datorns manual som du borde kunna ladda ner från Asus webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ingen betydekse om man ändrar i bios eller använder sig av F12 tangenten. Trycker man inte på en tangent (vilken som helst) när man blir uppmanad, startar inte DVD:n.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har windows 10 varit installerat på datorn tidigare?

Då kan det vara enklare att ladda ned installationsmaterial från Microsoft och installera från USB-minne. Licens kommer knytas automatiskt till den licens som datorn redan har i MS system, ingen mer aktivering brukar krävas. Du får då en senare version av Win 10 direkt, inte lika mycket som måste uppdateras direkt.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Iofs samma problem vid uppstart, att starta från USB

 

Kolla UEFI-boot (secure boot) även, om den är på så kanske den inte startar från skivan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...