Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sussisue2

internetanslutning blockerad

Rekommendera Poster

Cecilia

Det ingår ett antivirusprogram i Windows 10 och så fort som du avinstallerar McAfee så kommer det att starta automatiskt.

När du har konstaterat om McAfee påverkar dina möjligheter att nå Facebook så kan du pröva att  installera McAfee igen. Det kan vara något i dess inställningar eller liknande som spårat ut och en avinstallation följt av en nyinstallation fixar till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sussisue2
9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det ingår ett antivirusprogram i Windows 10 och så fort som du avinstallerar McAfee så kommer det att starta automatiskt.

När du har konstaterat om McAfee påverkar dina möjligheter att nå Facebook så kan du pröva att  installera McAfee igen. Det kan vara något i dess inställningar eller liknande som spårat ut och en avinstallation följt av en nyinstallation fixar till det.

vad är det för antivirus program som ingår ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
8 minuter sedan, skrev sussisue2:

vad är det för antivirus program som ingår ?

Det heter Windows Defender, och har funnit inbyggt i Windows ganska länge, men sedan Windows 10 kom så har det blivit tillräckligt bra för att fungera bra.

Kör själv enbart med detta sedan några år, räcker gott i våra datorer för vanligt bruk och surf.

Så jag tycker gott att du kan testa att ta bort det antivirusprogram du har nu, eller att bara avaktivera det och se om ditt facebook kan fungera bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sussisue2
8 minuter sedan, skrev Laso:

Det heter Windows Defender, och har funnit inbyggt i Windows ganska länge, men sedan Windows 10 kom så har det blivit tillräckligt bra för att fungera bra.

Kör själv enbart med detta sedan några år, räcker gott i våra datorer för vanligt bruk och surf.

Så jag tycker gott att du kan testa att ta bort det antivirusprogram du har nu, eller att bara avaktivera det och se om ditt facebook kan fungera bättre.

hur avaktiverar jag det? Hur aktiverar jag det igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Det går inte att enbart avaktivera McAfee¹ utan du måste avinstallera det och köra MCPR för att säkerställa att du får bort allt.  Se Cecilias inlägg och instruktionerna i hennes länk ! Se också sweclockerstråden, framför allt edgrens inlägg 2018-03-19 

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513017-inaktivera-mcafee 

Om du följer edgrens the windowsclub-länk så läs det som står där men klicka absolut  inte på reklamlänken "Download this PC Repair Tool to quickly find & fix Windows errors automatically" som inte har något att göra med problemet men tyvärr finns inlagd på alla  thewindowsclubsidor numera. 

¹Jag tror i alla fall inte att det går. Bellerefon i sweclockerstråden skrev dock: "inaktivera bör ju gå via inställningar i programmet. Högerklicka på ikonen i aktivitetsfältet och leta efter pausa/inaktivera eller liknande"

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf

Windows ett eget inbygg virus program

Har även en brandvägg 

Om allt rätt kommer Windows ta hand den biten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
10 timmar sedan, skrev sussisue2:

hur avaktiverar jag det? Hur aktiverar jag det igen?

Defender aktiveras automatiskt när McAfee avinstalleras och inaktiveras automatiskt när McAfee installeras.

Om du menar McAfee skulle jag inte lita på att en inaktivering har någon betydelse när det gäller ditt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sussisue2
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Defender aktiveras automatiskt när McAfee avinstalleras och inaktiveras automatiskt när McAfee installeras.

Om du menar McAfee skulle jag inte lita på att en inaktivering har någon betydelse när det gäller ditt problem.

jag blir bara så osäker när man inte är så duktig.För när jag köpte datorn fanns mcafee i som jag sedan fick förlänga.Jag hade ingen aning att windows har eget.För när jag tittar på  program ser jag att defender brandvägg  är det där defender finns? Jag har alltid fått till mig att man måste kpa antivirus program..En annan sak jag stängde av brandväggen i mcafee en stund och då funkar facebook.

Ok

2020-11-28.png

Redigerad av Mikael63
Särat på citat och text från Ts

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det gäller både antivirusprogrammet och brandväggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sussisue2
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det gäller både antivirusprogrammet och brandväggen.

ok då vet jag.Men vad händer om jag bara stänger brandväggen i macfee.Ursäkta alla frågor men jag är så osäker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det vet jag inte. Du får testa (du kan ju se till att routern inte är kopplad till internet under tiden).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf
46 minuter sedan, skrev sussisue2:

ok då vet jag.Men vad händer om jag bara stänger brandväggen i macfee.Ursäkta alla frågor men jag är så osäker

Det är bättter fråga en gång för myck , vi på forum , har lärt oss , tålamod,  

Ingan fråga dum 

Hur är allt koppla hos dig 

Några frågor som  kan behövas svara på , för säkerställa problem 

1 . Har du raoter! Med fastkabel anslutning ?

2 . Har du wi-fi via raouten ?

3. Har wi-fi via mobil , nära du svar oss på Eforum 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sussisue2

wifi till datorn ingen kabel till routern. Facebook funkar på mobilen har wifi. Facebook funkar på datorn när jag stänger av brandväggen i macfee ja wifi via routern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Som jag ser det bör du antingen kunna:

1. Tillåta facebook.com i McAfees brandvägg

2. Avinstallera McAfee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf

Ok... då är något med branväggen som spökar , 

I vissa brandvägg program . Måste ge tillstånd att använda vissa program 

Frågan  är vad är gör att  feccbok går igenom 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sussisue2
45 minuter sedan, skrev Mikael63:

Som jag ser det bör du antingen kunna:

1. Tillåta facebook.com i McAfees brandvägg

2. Avinstallera McAfee

hur tillåter jag facebook?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf
sussisue2
Stafstaf

Att använda  virus och brandvägg 

Är inte lätt alla gånger . 

Så ska inte behöva lägga till vanliga webplatsen eller program . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Fungerar denna länk då för att lägga till ett program i programtillåtelselistan för McAfee Firewall?

https://service.mcafee.com/webcenter/portal/oracle/webcenter/page/scopedMD/s55728c97_466d_4ddb_952d_05484ea932c6/Page29.jspx?wc.contextURL=%2Fspaces%2Fcp&locale=sv_SE&articleId=TS100813&_afrLoop=514707962743506&leftWidth=0%&showFooter=false&showHeader=false&rightWidth=0%&centerWidth=100%#!%40%40%3FshowFooter%3Dfalse%26locale%3Dsv_SE%26_afrLoop%3D514707962743506%26articleId%3DTS100813%26leftWidth%3D0%25%26showHeader%3Dfalse%26wc.contextURL%3D%2Fspaces%2Fcp%26rightWidth%3D0%25%26centerWidth%3D100%25%26_adf.ctrl-state%3D73104msz1_9

För övrigt behöver man inte använda något betalprogram nuförtiden. Windows Defenders Antivirusprogram och brandvägg fungerar utmärkt även för mig. Jag har alltså samma goda erfarenheter av dessa som Laso och skribenterna i sweclockerstråden.

Att jag skrev att jag inte trodde att McAfee skulle gå att avaktivera beror på mina erfarenheter av AVG Antivirus, som jag använde förr. En gång i tiden kunde man avaktivera det men senare togs den möjligheten bort.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
21 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Fungerar denna länk då för att lägga till ett program i programtillåtelselistan för McAfee Firewall?

Nej. Leder till varukorgen/kassan på McAfees hemsida. Precis som de andra länkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Det var konstigt. Jag kommer till texten:

McAfee KB - Så här lägger du till ett program i programtillåtelselistan för McAfee Firewall
Sammanfattning

I den här artikeln finns information som hjälper dig att skapa åtkomstregler för program i programtillåtelselistan för vilka Internet-åtkomst genom brandväggen krävs.

McAfee Firewall uppmanar dig vanligtvis att acceptera eller avböja ett programs försök till Internet-åtkomst. När du gör ditt val skapas en brandväggsregel för ditt val.

Om det inte finns någon regel som gör att programmet får åtkomst till Internet, kommer programmet att blockeras i brandväggen för att skydda datorn.

Du kan lägga till program manuellt i programtillåtelselistan med stegen nedan.
Lösning
1. Öppna McAfee-programmet.
2. Klicka på  Webb- och e-postskydd.
3. Klicka på  Brandvägg.

4. Klicka på Internetanslutningar för program.
Obs! Beroende på vilken version av McAfee-programvaran du har installerat kan detta även kallas Programtillåtelser.
5. Rulla längst ner och klicka på Lägg till.
6. Klicka på Bläddra och leta reda på filen som du vill lägga till.
7. Välj programmet och klicka på Öppna.
8. Ange i listrutan Åtkomst den åtkomsttyp som du vill använda.
9. Klicka på Spara.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Som jag ser det ställer ditt McAfee-program till mycket mer än bara hindrar dig från att nå Facebook, du kan ju inte ens nå vanliga McAfee-sidor. Därför tycker jag att du måste avinstallera programmet för att få bort konstiga inställningar. När du vet att det fungerar utan McAfee kan du bestämma om du igen vill installera programmet eller om du ska använda något alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

@sussisue2 detta McAfee-program, är det något som du betalar för "abonnerar på", eller har betalat för en full licens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...