Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - flytta värden till "rätt" kolumner


Dufbo
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en svårighet jag hoppas någon kan hjälpa mig med i excel. Ett bolag har försäljning varje månad. Denna försäljning skall sedan faktureras ut till kund i fyra omgångar beroende på fyra olika parametrar som baseras på veckor (kan vara del av månad också). Dessa parametrar är inte fasta utan skall (förhoppningsvis) kortas ner framöver.

 

I exemplet nedan så skall 20 procent faktureras en vecka efter försäljning och ytterligare 20 procent efter fyra veckor. 35 procent efter åtta veckor (vid montage) samt de sista 25 procenten efter nio veckor. Visar "Facit" hur faktureringen skulle se ut för januaris försäljning. Exempelvis så skall faktureringen för "Pågående montage" minska från åtta veckor initialt till sex veckor i juni.

 

 

    2020
    Jan Feb Mar Apr Maj Jun
Total försäljning per månad   30,4 27,9 35,5 36,0 36,7 37,3
               
               
FAKTURERING (i antal veckor) Procent av totalen            
Vid beställning (antal veckor) 20% 1 1 1 1 1 1
Levererat till kund (antal veckor) 20% 4 4 4 4 4 3
Pågående montage (antal veckor) 35% 8 8 8 7 7 6
Slutmonterat (antal veckor) 25% 9 9 9 8 8 8
               
"FACIT" FAKTURERING (DUMMY)              
Vid beställning (antal veckor)   6,1          
Levererat till kund (antal veckor)   6,1          
Pågående montage (antal veckor)     10,6        
Slutmonterat (antal veckor)       7,6      

 

Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig. Är detta lösbart i excel tror ni? Alla tips mottages med tacksamhet.

 

Stort tack på förhand!

 

Må så gott,

Dufbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_:

Se bifogat.

Förutsättning. allt börjar räknas den 1:a varje månad. 

 

I princip: summera alla betalning (den första i månaden+veckor*7) som inträffar under den månad som formeln står under

 

Det borde gå att göra med en SUMMA.OMF men jag valde produktsumma bara för att kunna hålla skriva villkoren som jag tänker.

Bok1.xlsx 14 kB · 1 download

Grymt! Stort tack. Vilken Excel-virtuos du är!

 

Kan inte riktigt följa formeln direkt men jag har flyttat över den i mitt ark och det funkar klockrent. Fantastiskt. Det kan vara så att en eller två parametrar till kanske skall läggas till, återkommer då och ser om det går att få hjälp.

 

Stort tack igen och ha en härlig kväll!

Dufbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...