Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnen av guld??


Hans Wahl

Rekommendera Poster

Att Mac folket betalar mycket pengar för lite, var iofs inget nytt för mig, men kolla vad minnesuppgraderingar kostar! Det måste vara ett skämt, och ett dåligt sådant! Från 256MB till 1GB vanligt pc133 sdram, så får man betala 6490kr extra hos AppleStore!! 3st extra 256:or som kostar 300kr/st, får man alltså betala 6490kr för! Någon som vill och kan förklara detta? Jag trodde rambusminnena till P4 var dyra, men dom är ju gratis i förhållande till detta. PC133 sdram är ju en minnesteknik som är rätt "gammal" samt håller på att ersättas av ddr sdram och rdram minnen, vilket gör denna prissättning ännu mer patetisk.

 

Sitter faktiskt och surfar just nu på en G4, en s.k superdator. Prestanda är väl goda, men det enda som är i superdatorklass verkar vara priset, i synnerhet priset på extrautrustning.

 

Intressant att få se hur Macisarna försvarar dessa priser, kanske vi får höra hur minnena till Mac i själva verket genom samma magi som alltid gör en G4 snabbare än Intel/AMD, är bättre och snabbare än det sdram som sitter i pc datorer.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på mac, men det borde väl funka att köpa billiga no-name sdram? Eller går macen sönder då? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika klassingar av vanliga pc100/133 minnen. I t.ex. G4:or accepteras inte något annat än den högsta klassen... Lite trist men så är det. Man kan chansa som macägare och köpa, och det funkar säkert minst två av tre gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in den här länken, där finns 128MB till G4-burkar för $19.99 (alltså borde motsvarande inte vara så svårt att få tag på i Sverige):

http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=24&Title=G3%20and%20G4%20SDRAM&Template=

 

Annars räcker det ju(h) med att gå in på databutiken och säga: "hej jag skulle vilja ha lite CL2 PC133 SDRAM tack, gärna något som dokumenterat fungerar på en G4"

 

_______

bassman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Det finns olika klassingar av vanliga pc100/133 minnen. I t.ex. G4:or accepteras inte något annat än den högsta klassen... Lite trist men så är det. Man kan chansa som macägare och köpa, och det funkar säkert minst två av tre gånger. <<

 

Inte undra på att Apple kan blåsa mac-ägare på stålar om de går på sådana argument.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får klassa bäst du vill, men detta argument är helt ovidkommande. Märkesminnen kostar inte 6500kr för 3st 256:or. Inte på långa vägar. Varför kan inte Macfolk kritisera nåt som rör Mac?? Detta är ju rent ocker, och inget annat. Eller betalar man för ett "mervärde" i dessa minnen, vad det nu skulle kunna vara, på Mac lingo.

 

Annat exempel. Dom värsta Macarna, som är allt annat än billiga, vad får man med för grafikkort? Jo, ett GeForce2 MX!! Visst, man kan "få" med ett GF3 med ett ytterligare fett tillägg i pris. Skandal att en s.k "superdator" har ett kort som till PC kostar under 1000-lappen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika klassingar av vanliga pc100/133 minnen. I t.ex. G4:or accepteras inte något annat än den högsta klassen...

 

Jao och, frågan var varför det går på 6500:- för 1GB på Applestore - när "absolut högsta klassen" av gamla PC133-minnen inte kostar mer än en tiondel av detta per 256MB - och det är att ta i i överkant ;)

 

Mer nyfiken är jag över vad Applestore tar för ett MacGF3 - det verkar som dom tycker det klassas som "tungt workstationkort" - vilket är roande.. men iaf ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Om du vill ha ett G3 - kort istllet för ett G2 MX får du betala 2700:- extra.

 

Ett Märkes minne till G4:an kostar

"SDRAM PC133 512MB, passar i alla G4or 1224kr" på Macoteket och ett

"SDRAM PC100 / PC133 256MB, passar i alla G3 och G4 599k" på macoteket.

 

Skulle tro att även IBM och andra PC - försäljare tar en hel del för minnen på sina E-trade plattser.

 

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att även IBM och andra PC - försäljare tar en hel del för minnen på sina E-trade plattser.

Du menar som på http://www.dell.se där den billigaste 256MB's modulen som är en Kingston, 256MB Module for OptiPlex GX100 500-700 L/MT/SFF; GX110 450-933 kostar 1219:-. 512MB verkar gå på runt 3000:- :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Ingen aning, men märkes nissarna brukar ta mer än i en vanlig butik..

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hade Dell i åtanke - runt 1300 spänn för 256MB, dvs 3900 för 768MB - bra mkt mindre än Applestore fortfarande :)

 

Och ja, dom svindyra minnena hos Dell är mestadels serverminnen, ECC, registrerade, VCC å lite annat skit ;)

 

Även AMD-system sägs "bara funka med högsta klassen av minnen" vilket även det är bullshit i 9 fall av 10, så jag antar att samma sak gäller Macar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte bullshit. Om man lagt in senaste firmwaren så storppas verkigen de andra minnena! Trist men sant. Och apple säger att det är bara för att inget skall strula med dåliga minnen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Funkar aldeles utmärkt!

Köper minnen och annan kring utrustning till min Mac hos PC - handlaren där jag bor...

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

jag kör min G4:a på "VANLIGA" minnen och jag har inga prob....

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara du... Men då råkar minnena vara av bästa klass oxå. Det är inte alls ovanligt att billiga minnen är det. Det är ju bara så att det _kanske_ inte funkar när man köper dem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...