Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WiFi-hastighet


Yoga
 Share

Go to solution Solved by Yoga,

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har en fiberdosa i hallen och kabel från den till en wifi-router i kontoret. 

 

Kör jag kabel in i wifi-routern från min laptop sänks hastigheten från 250Mbit/s (=hastighet rakt in i fiberdosan) till 80MBit/S och surfar trådlöst wifi får jag bara 66Mbit/s. 

 

Är detta normal?  köpte just en ny wifi-router och känner mig rätt frustrerad, här är lite info om den: 

 

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/tp-link-archer-c50-v-3/247983.8935/

 

"Hastighet upp till 1200 Mbps"

 

"Eftersom Archer C50 fungerar över både 2,4 GHz och 5 GHz band får du fantastiskt trådlöst prestanda samtidigt som Dual Band-tekniken ger dig flexibiliteten hos två dedikerade nätverk med större bandbredd för dina behov. Enkla uppgifter som att skicka e-post eller webbläsning kan hanteras av 2,4 GHz-bandet medan bandbreddskrävande uppgifter som online-spel eller HD-video-streaming kan hanteras av 5 GHz-bandet , samtidigt."

 

Tacksam om någon kan ge input ! 

 

Mvh Yoga

Redigerad av Yoga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Routern har bara stöd för 100 Mb på wan och lanportarna. Med den routern kan du inte få högre bandbredd.

Vill du kunna utnyttja den fulla bandbredden du har in via fiber behöver köpa en router som har stöd för Gigabit ethernet på wan och lan portarna.

Har datorn stöd för wifi på 2,4 och 5 Ghz? Lanporten tycks ha stöd Gigabit ethernet.

 

/ Jari

Redigerad av Jari Karivainio
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack !  var kan jag utläsa detta?

 

Säljaren sa och jag trodde också på det som står att banden klarar följande: 

 

"Med 300Mbps över 2,4 GHz-bandet och 867Mbps trådlösa hastigheter över 5GHz-bandet är Archer C50 ett bra val för sömlös HD-streaming, onlinespel och andra bandbreddskrävande uppgifter."

 

Eller hur ska man tolka denna info? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Yoga:

Tack !  var kan jag utläsa detta?

max 100Mb?

 

image.png.93717a476eb1fbccfe218bb1657be727.png

 

Även om du skulle få högre hastighet trådlöst så gäller ju det då "bara" internt i ditt hemmanätverk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara en genomtänkt produkt. Hur ska den kunna ge 1,2 Gbps trådlöst om det inte går att ansluta med mer än 100 Mbps in i routern? Den kan ju aldrig leverera mer än 100 Mbps (minus overhead = ca 80 Mbps) trådlöst hur man än gör. Det kan ju inte bli mycket dummare än så.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

max 100Mb?

 

image.png.93717a476eb1fbccfe218bb1657be727.png

 

Även om du skulle få högre hastighet trådlöst så gäller ju det då "bara" internt i ditt hemmanätverk.

Ja precis 100MBit/s som du skrev. Men alltså utläser man detta genom ".../100Base-TX...?  där 100 = MBit/s på wifi banden??  Texten som är i produktbeskrivningen säger ju ngt helt annat !  

 

Vad menar du med internt? jag använder det alltså bara hemma

Redigerad av Yoga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100Base-TX på LAN & WAN avser 100 Mb/s när du kör med kabel, alltså via RJ45-uttagen.
Du måste (väl) använda en kabel mellan "fibern" och routern och där blir begränsningen 100 Mb/s, mot internet?
Utan denna router får du 250 Mb/s.

Om du exempelvis vill kopiera bilder mellan datorn och mobilen, där båda är ansluten via Wifi så skulle du teoretiskt kunna få högre hastighet. I verkligheten blir det nog inte så och nyttan med högre hastighet (än 100 då) just, eller enbart, vid en sådan tillämpning torde vara begränsad.

Byt router eller använd den som en extra accesspunkt (för mobiler osv)

 

Tillägg: Via Prisjakt, samma butik, Gigabit, lägst pris, enbart = Denna

(ja faktiskt blev det samma fabrikat med)

Redigerad av Mikael63
Länk
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverk och kunskap ! 

Grundläggande kunskaper 

Fastbredband är allt kommer in till in byggbaden via kabel kan vara fiber,  netvärkabel R45 kontak 

Fiber kabel behöver fiberomvandlare i bostaden , operatör levererar  till bostaden 

I ditt fall är 250Mbit/s till fiberomvandlare! Brukar normala fall bara omvandla till fastbredband "netvärkabel R45 " sätter du denna kontakt direkt i dator !

 Så beror det vad är nätverkkort i daton 

har en 1G som hösta hastigtet 

så bör komma upp nästa 250Mbit/s troligen 242 eller något mer 

 

om  netvärkkort  bars tar 100Mbit/s

så bara ut ca 92-93 Mbit/s 

 

allt bra sätta in en bra raouter för det för första så möjlighet att använda fler portar via lan system 

i regel så har inbyggbrandväg

Samt wi-wf, 2,4 mhz el 5 mhz 

 

Här gör många kunder fel , dom läser inte på kunskap,  Kjell och Company  kunskap bok sin hemsida,  vanliga kunder kan få nytta inna köp 

 

Vad  man plasera sen Raouter har stor betydelse ! Här gör många fel.

 

Åter igen har  man lägre hastigheten än på Wi -fi, som  kan ge allt från 54 mbit/s upp över 700 mbit/s

fastkabel ger oftas en stabilaste netvärk 

 

Med 300Mbps över 2,4 GHz-bandet och 867Mbps trådlösa hastigheter över 5GHz-bandet 

Står produkter beskrivning 

Ja ...i teorin skull dess hastighet gälla 

Åter igen handlar vad är enheten du framför dig , 

Dator , mobil, smartklocka,  smartv, osv osv 

Man måsta förstå allt hänger ihop

Är ni fler i hushåll som dela netvärk 

 

Jag haft raouten som gav väldiga dåliga värden.  Till jag låna en kompis ut Raouter samma märk och model

Vilken skillnad det blev 

 

Om levratören säljer 250 mbit/s till flerfamiljshus  och granar ska dela samma hastighet.  Då  få dåliga värden 

För har varit med om 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan mycket väl få hastigheten 250Mb/sek med den router du köpt, trådlöst!

Routern har stöd för 5GHz-bandet förutom den äldre 2,4GHz. Med 5GHz-bandet och nätverksstandarden ac går det att komma upp i närmare 800Mb/sek trådlöst.

 

Vad som krävs är att den enhet som skall anslutas trådlös har stöd för 5GHz-bandet och nätverksstandarden ac.

Trådbundet får du inte mer än runt 80Mb/sek.

 

 

En korrigering av mitt inlägg!

 

Ser att WAN-porten är begränsad till 100Mb/sek. Med anslutning till ditt fibernät kommer du inte att få högre hastighet trådlöst heller.

Med routern du köpt är det mellan dina enheter du kan uppnå högre hastigheter men inte mot internet.

Beklagar att jag missade hastigheten på WAN-porten.

Redigerad av X-Men
Korrigering av inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Mikael63:

100Base-TX på LAN & WAN avser 100 Mb/s när du kör med kabel, alltså via RJ45-uttagen.
Du måste (väl) använda en kabel mellan "fibern" och routern och där blir begränsningen 100 Mb/s, mot internet?
Utan denna router får du 250 Mb/s.

Om du exempelvis vill kopiera bilder mellan datorn och mobilen, där båda är ansluten via Wifi så skulle du teoretiskt kunna få högre hastighet. I verkligheten blir det nog inte så och nyttan med högre hastighet (än 100 då) just, eller enbart, vid en sådan tillämpning torde vara begränsad.

Byt router eller använd den som en extra accesspunkt (för mobiler osv)

 

Tillägg: Via Prisjakt, samma butik, Gigabit, lägst pris, enbart = Denna

(ja faktiskt blev det samma fabrikat med)

Tackar ! 

 

En relaterad från också:  

 

Kanske klarar jag mig bra med 66MBit/s och det är ngt annat som är fel?  får detta värde när jag mäter med bredbandskollen men det verkliga problemet som fick mig att börja titta på detta är ju faktiskt att saker går sjukt segt. Sidor i webläsaren hakar ofta upp sig/laddar inte klart, googlesökning via webläsarens adressfält strular ofta och facebooks messenger öppnas som en vit ruta utan innehåll osv ! och det är randoom tex varannan eller var tredje gång. 

 

Jag kanske borde titta på andra faktorer?  ngt tips kanske? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ju gå bra att surfa med 66 Mb/s. Är det likadant i flera webbläsare?

Vilken/vilka använder du?

Har du kollat om det blir annorlunda om du inaktiverar alla tillägg i webbläsaren?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera. Problemet kvarstår när jag avaktiverar alla tillägg. Testar Edge nu och där verkar problemen inte uppstå ! Ska testa att installera om Opera, kanske kan hjälpa? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid pröva. Finns ju många andra trevliga webbläsare som Firefox och Vivaldi också.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Yoga:

Kanske klarar jag mig bra med 66MBit/s

Ja, men om du betalar för att få just 250 i hastighet men bara nyttjar 100 (som mest då) så kanske du ska byta abonnemangstyp? Om det är något du kan påverka alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fick bättre utan raouter !

Så bör testa annan raouter där problem just nu 

Jag hade raouter gav mig fel hastighet

Jag bytt inom samma märke. Oj vilken skilnad 

Jag skull prova en switch.  Som är på en 1G! Switch är så ren kan bli .. datatrafiken paket gå nästa rakt genom 

Jag skull  prova byta alla fast kablar , här kan vara ett problem som vi kan ha missa ..... är gamla nätvärkkablar 

Kontakter varje ända dåliga osv osv 

Felsökning är något få arbeta tills man hitt fel 

 

Har du någon god vän som data installatör,  så bör fråga hen . Den komma mäta lite 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2020-11-25 16:25, skrev Cecilia:

Du kan alltid pröva. Finns ju många andra trevliga webbläsare som Firefox och Vivaldi också.

Att edge funkade verkade bara vara en tillfällighet. Alla webläsare jag testar är lika sega. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även sjukt trögt när jag klickar på länkar - kan ta 10 sekunder innan ngt händer överhuvudtaget vid websökningar

 

kollar jag hastigheten med bredbandskollen så är den dock fungerande tex 60MBit/s

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Yoga:

samma med kabel direkt till väggen/fiberdosan

 

får meddelande om proxy och brandvägg i olika webläsare

Så det är inte som tidigare när du fick bra hastighet med kabel till fiberdosan?

 

Kan du ta skärmbilder av meddelandena?

 

Om du tar fram Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda, och väljer nätverksanslutningen till vänster så kan du kolla om det pågår någon obehörig trafik, dvs det skickas eller tas emot data även när du inte surfar något.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-25 15:05, skrev Yoga:

... men det verkliga problemet som fick mig att börja titta på detta är ju faktiskt att saker går sjukt segt. Sidor i webläsaren hakar ofta upp sig/laddar inte klart, googlesökning via webläsarens adressfält strular ofta och facebooks messenger öppnas som en vit ruta utan innehåll osv ! och det är randoom tex varannan eller var tredje gång. 

 

Jag kanske borde titta på andra faktorer?  ngt tips kanske? 

Kan det vara något problem med DNS? Dels ska IP-adressen för webbplatsen man besöker hittas, så finns ofta länkar till annonser och annan information vars IP-adresser ska hittas, innan sidan kan visas i webbläsaren. Finns det problem här så spelar det ingen roll att själva internetuppkopplingen fungerar som den ska.


I alla fall en tanke som någon mer insatt kan få uttala sig om.


https://internetstiftelsen.se/domaner/domannamn-vad-ar-det/om-domannamnssystemet-dns/

https://internetstiftelsen.se/guide/dns-internets-vagvisare/sa-gar-en-dns-uppslagning-till/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2020-12-09 16:01, skrev Cecilia:

Så det är inte som tidigare när du fick bra hastighet med kabel till fiberdosan?

 

Kan du ta skärmbilder av meddelandena?

 

Om du tar fram Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda, och väljer nätverksanslutningen till vänster så kan du kolla om det pågår någon obehörig trafik, dvs det skickas eller tas emot data även när du inte surfar något.

 

Screenshot_1.jpg

Screenshot_2.jpg

2020-12-18 13_38_22-Aktivitetshanteraren.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail har haft lite problem till och från för en del användare i veckan.

 

Har du testat att ändra de inställningar för DNS som finns med i meddelandet?

Använder du VPN eller proxy-server?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-18 15:02, skrev Cecilia:

Gmail har haft lite problem till och från för en del användare i veckan.

 

Har du testat att ändra de inställningar för DNS som finns med i meddelandet?

Använder du VPN eller proxy-server?

Jo jag har DNS-over-HTTPS och har gjort nätverksdiagnostik osv som Opera rekommenderar. Använder proxy, VPN bara ibland vid behov. Mkt möjligt att jag missat ngt dock pga lite kunskap om det hela.  Brandvägg är windows egna, vet inte riktigt vad det skulle kunna vara för fel där, Opera skriver bara typ "check the firewall". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...