Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluetooth adapter både för Windows och Linux?


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett par trådlösa hörlurar som jag mest använder i mobilen, men skulle vilja använda den till datorn också då den har ett fantastiskt ljud. Jag har dock ingen bluetooth i moderkortet och behöver således en BT adapter. Men jag märker att det inte var så självklart att bara plocka en ur högen då Linux inte stöds per automatik. Hittade en som fungerar till både Linux och Windows med namnet "plugable" men den säljs bara via amazon i England och Tyskland men där är den slut och vet inte när nya finns.

Har ni någon annan att rekommendera som ni vet fungerar till båda operativsystemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här gamla adaptern hittas av Mint 20 och Drivrutinshanteraren informerar om att inga ytterligare drivrutiner behövs.

Jag vet inte hur jag ska stänga av den inbyggda blåtandsadaptern för att testa kommunikationen.

Postar här och testar adaptern i Windowsmiljön.

image.png.648b3dcd2a4fb95bced42b8d4fadfaa6.png

 

Tillägg: Jodå den hittas och den installeras och är "ready to use".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Mikael63. Tänkte inte ens på att söka på USAs Amazon efter att de visat sig inte finnas i Europas, men nu är det beställt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde köpa en bara för att "gilla":

Citat

Supports recent versions of popular Linux distributions like Ubuntu, Mint, and Fedora. (Linux kernel versions 3.0.34, 3.2.20, and 3.4 and later)

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2020-11-19 09:55, skrev Mikael63:

Liten uppdatering.
Det tog ett tag, men till slut beställde jag en adapter från Amazon USA, blev nu inte just denna utan "Panda Wireless Bluetooth 4.0"

Fast den rackarn hade fått sig en smäll någonstans under färden så den gick inte in i USB-hålet i datorn. Lyckades dock böja tillbaka plåten. Men sen gick det som en dröm. Linux (Pop!OS=ubuntu och MX-Linux=debian) upptäckte den direkt efter man aktiverat "adapter" i inställningarna. iphone kunde parkopplas utan problem. Mina Sennheister hörlurar bråkade lite av nån anledning. De hittades i ett par sekunder men bortkopplades direkt. Kunde inte parkoppla. När jag stängde av bluetooth i iPhone gick det bättre att parkoppla. Sen kunde jag slå på iPhones bluetooth igen och båda funkar.

Bra räckvidd har den också. Har nu inte så stor lägenhet men har hörlurskontakt med den hela tiden utan hack överallt.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...