Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wan portar öppna enhetshanteraren


Digenes1
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag misstänker att jag kanske drabbats av virus på datorn och är därför nyfiken på vad det betyder när flertalet sk. Wan-portar är öppna på mitt nätverkskort i enhetshanteraren.

(bifogar här bild.) Sen försvann de plötsligt och där låg endast en.

Vill tillägga att jag inte ens hade min mobila router inkopplad när ofoget sker. Finns trådlöst nätverk här dock..

 

Har kört flertalet AV program som ibland funnit PUP o sånt men tror inte jag kunnat gröpa ut smutset.

Varför misstänker jag virus, ja förutom bildhänvisningen som bifogats lever muspekare samt skärm med uppkoppling sitt eget tydliga andefattiga liv ?

En uppenbart kul sport verkar vara att flytta muspekaren i specifika ögonblick. Vilken räckvidd de kan ha,.. ja mentalt alltså.

 

Har inte haft en bra strategi dock när det kommer till säkerhet ?

Snällt vore lite tips på program för en mer djupkörande sökning (BIOS?), någon bra gratis version kanske.

 

Tacksam för svar!

/D

 

Acer aspire switch 11"

Win 8.1 x64

Avast

Malwarebytes

Malwarebytes windows firevwall control

 

Alla dessa portar.png

Alla dessa portar nu bara en.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Dina bilder ser helt normala ut. I min dator ser det ut som i din första bild förutom att jag inte har några utropstecken.

 

Utropstecknen kan bero på att det saknas någon drivrutin till Nätverksstyrenheten eller att routern inte var igång.

 

Inget där som tyder på virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! ?

Det känns ju lovande.

Har du nåt tips på programvara som kör på djupet? dvs root kit kollar BIOS etc?

 

En parantes, vet du hur det kommer sig att det står att jag använder Amazons webbläsare och befinner mig i Tranås i mina inställningar här på forumet?

 

Tack!

 

Tranås Amazon.png

Redigerad av Digenes1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Digenes1:

Nej det har jag inte.

Grattis till ditt 13000:e inlägg btw ?

Jag kollade min egen dator, och förutom en massa olika VPN-interface så har jag också samma WAN miniportar som du har, skulle gissa på Windows inbyggda VPN. Inget att oroa sig för i så fall.

 

Ja det har blivit en del inlägg genom åren :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Digenes1:

Tack för snabbt svar! ?

Det känns ju lovande.

Har du nåt tips på programvara som kör på djupet? dvs root kit kollar BIOS etc?

 

En parantes, vet du hur det kommer sig att det står att jag använder Amazons webbläsare och befinner mig i Tranås i mina inställningar här på forumet?

 

Tack!

 

 

Nja, det har ju knappt förekommit rootkit de senaste 10 åren eller så och så vitt jag vet har det aldrig funnits något som ändrat i BIOS i verkligheten utan bara i labb.

 

Om du har en bärbar dator med separat mus så är det vanligt att folk kommer åt datorns touchpad när de skriver och vilket då innebär att muspekaren flyttas. Om du vill ha mer hjälp om det föreslår jag att du startar en ny tråd t ex i Hårdvara - övrigt eller Windows.

 

När det gäller forumet så har jag också undrat om Amazon men det står så jämnt tror jag (som huvudmoderator så kan jag se det för andra användare också). När det gäller Tranås så är det din IP-adress som är knuten dit, t ex kan det vara din internetleverantör som har en server eller en gateway (router) stående där. Även om du inte bor där så är det vanligen så att man bor någorlunda nära det stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack va gulliga ni är ?

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du har en bärbar dator med separat mus så är det vanligt att folk kommer åt datorns touchpad när de skriver och vilket då innebär att muspekaren flyttas.

Jag har en touchpad och när jag sitter på avstånd kör pekaren runt emellanåt. När jag står i begrepp att klicka på något hoppar den bort ofta. Kanske är ett mjukvaruproblem.

Men det förklarar inte hackade konton (paypal, ebay) och att skanningar stoppas av sig självt.

Kanske är allt en slump.

Har 2518 fel och varningar i händelseloggen med, kanske vanligt. 

Har krångel med administratörsrättigheter men jag är administratör. Kanske är en brandväggsgrej? 

Avast flaggar med !!! för att min router är tillgänglig från internet. Att det går att få fjärråtkomst etc. 

 

Såg på mitt Gmail konto att en främmande enhet har varit inloggade på mitt Gmail konto med en sk. "oneplus" telefon.  Fått meddelande via sms om att Google hindrade någon med lösenordet till min mail från att logga in. Nätverket stängs ned och sätts på. Stryps och laggar med absurd låg hastighet. Kanske är det  bara okunskap från min sida kanske är det malware och virus.

Men de verktyg jag försökt med har stått sig slätt. Vad tänker du?

 

/D

 

 

allmänna autenticeringsuppgifter.png

Dator problem händelselogg 4 juni 2020 2518 händelser.png

Kontot.png

Modemet har en säkerhetsrisk.jpg

Skanningen stoppades.jpg

Två aktiva offentliga nätverk.jpg

Åtkomst nekades.png

Öppna portar för bös.jpg

Åtkomst nekades.png

Aministratörsrättigheter avast.jpg

Bredband tele2.jpg

Redigerad av Digenes1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall och med din oro för skadliga program tycker jag att du ska ominstallera Windows och alla program. Dessutom fabriksåterställa routern och se till att den verkligen har den senaste firmware från tillverkaren.

 

Men normalt vill ju inte skadliga program synas utan de vill ju verka i det fördolda så att de får bli kvar på datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett långskott, men kan du möjligtvis ha flera antivirusprogram installerade?


Har nyligen hjälpt till att fixa en dator med märkliga symptom. Upptäckte att det fanns två virusskydd installerade. Efter att ha avinstallerat det ena så fungerade datorn mycket bättre.


Har haft uppfattningen att flera virusskydd får finnas installerade men att endast ett av dem ska ha realtidsskyddet igång. Flera installerade virusskydd för att kunna köra kompletterande skanningar. Men jag har också sett information om att de kan störa varandra bara genom att vara installerade. Har själv aldrig mer än ett installerat (Microsoft Defender i Windows 10 inaktiveras automatiskt när ett annat virusskydd installerats).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev ChristerE:

Har haft uppfattningen att flera virusskydd får finnas installerade men att endast ett av dem ska ha realtidsskyddet igång. Flera installerade virusskydd för att kunna köra kompletterande skanningar. Men jag har också sett information om att de kan störa varandra bara genom att vara installerade.

Grundregeln är att det räcker med att två antivirusprogram är installerade för att få problem, för även om man stänger av realtidsskyddet i ett av dem så är deras lågnivådrivrutiner installerade och kan "krocka" med varandra. Sen finns det ett fåtal undantag eftersom vissa program är gjorda för just att kunna köras ihop med ett annat antivirusprogram och då har man noga testat ut vilka kombinationer som fungerar ihop och vilka ändringar av inställningar som behövs. Ett välkänt undantag är Malwarebytes.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...