Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Över hälften delar streaminglösenord med andra


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Ska bli intressant och se när streamingtjänsterna blir ännu hårdare med detta. Jag hade tidigare 6 olika strömningstänster jag betalade för. Men det blev samma känsla som med CD och LP-skivor till slut, man var tvungen att betala för mycket för sånt som man inte var intresserad av. Nu är jag nere i 3 som jag delar med kompisar eller familj i utbyte mot andra. Naturligtvis har jag unika lösenord för dem.
Jag är inte "pirat" så mycket längre tack vare det. Blir bara ibland på sånt som är värt att se och är låst av regionsbegränsningar (men det är inte mycket som är värt ens det längre då filmer och serier är så likriktade och förutsebara idag tycker jag, eller så är det så att jag sett "allt" redan så det nya blir bara kopior av tidigare :)). Men skulle strömningstjänsterna lyckas förhindra konto-delning så blir det naturligtvis mer sånt.

Bästa vore att det blev ett Spotify för filmer o serier utan regionsbegränsningar också.

 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Hakinger:

Nu är jag nere i 3 som jag delar med kompisar eller familj i utbyte mot andra.

Ja, så gör man ju. Eller vi håller det inom familjen även fast barnen är utflugna. Man kan ju vara flera samtidiga användare med varsin "avatar".

Skulle inte detta fungera skulle jag säga upp abonnemangen och det torde väl även vara ett försäljningsargument också antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delning av tjänster 

Jag känner kluven , under rådan omständighet , så har  det varit trevligt kunna dela med sig , eller blivit tilldelad av andra vänner 

Att dela in samma hushåll. Eller genom familjen , någon god vän/kamrat är helt ok .. 

Vad anser man som god vän/kamrat. Då är tillbaka under delning av musikkasset tiden eller videoband tid

 

Strimtjänster bör ligga på rimlig nivå. Så kommer  dom slippa att vi kunnder dela tjänster mella varandra. Jag testa och dela med film kväll.  En tjänst känns helt rätt tänkt , 

Utvecklar den idén. Så båda kan styra paus , eller tiden är begränsad inom 5 timmar delning 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-16 16:30, skrev Hakinger:

Men skulle strömningstjänsterna lyckas förhindra konto-delning så blir det naturligtvis mer sånt.

Jag är av principen att man ska göra rätt och betala för sig oavsett om det gäller musik på CD, Filmer på DVD/Bluray eller streamingtjänster. Att dela inom den egna familjen tycker jag är ok eftersom ingen skulle kräva att man köper 5 st exemplar av samma film, bara för att det är 5 st personer inom den egna familjen. Jag tycker dock inte att det är ok att dela en streamingtjänst med vänner utanför den egna familjen.

 

Sedan kan man alltid diskutera om varan/tjänsten är värd vad den kostar, men om man upplever att priset är för högt är det bättre att avstå helt från att nyttja den aktuella tjänsten.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Automan:

Jag är av principen att man ska göra rätt och betala för sig oavsett om det gäller musik på CD, Filmer på DVD/Bluray eller streamingtjänster.

 

Jag hör vad du säger och det är ju moraliskt fint och allt det där. Men vi ska komma ihåg att det hade inte blivit någon förändring inom överskådlig framtid om inte folk hade "piratnedladdat". Spotify och förmodligen inte streaming för filmer heller hade inte funnits idag om än nånsin. Helt enkelt för att utgivarna var nöjda med vinsterna de fått av begränsningarna de satt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Tack vare den tekniska utvecklingen så tvingades de till att utveckla sina affärsmodeller som baserades på utdöende teknik och som de desperat höll fast vid pga. vinsterna de såg, istället för att utvecklas med tekniken, precis som de som sålde is innan kylskåpet uppfanns. De hade möjligheten att utveckla tekniken och affärsmodellerna själva, men valde att inte göra det då de inte såg anledningar till det, baserat på ekonomiska kalkyler. Jag menar, ta en sån sak som att inte själv få välja vilka låtar man ville betala för. Visst, det kom singlar på ett par låtar på en LP-skiva eller CD, alltså de som de bestämde folk skulle gilla.

Folk visade sig vara villiga att betala när det kom tjänster som de tyckte var värda att betala för helt enkelt. Piratkopieringen är bara en rännil av vad det var för 15-20 år sedan.

Så ibland är civil olydnad, eller "brott" om du vill, bra anser jag. Jag är övertygad om att dagens modell inte kommer att hålla länge heller, utvecklingen går mycket snabbare än det gjorde på 1990-talet och det är de bolag som hänger med utvecklingen som kommer att överleva snarare än de som håller fast vid de, vid det här laget redan gamla, affärsmodellerna när det kommer till streamingtjänster. Det är kapitalismens essens att de svaga kommer att dö. Och eftersom vi lever i ett kapitalistiskt samhälle så får även kapitalisterna anpassa sig till verkligheten, om de inte vill vara bland de svaga. Vill man tjäna pengar i ett kapitalistiskt samhälle så måste man ta initiativet och inte låta "pirater" styra en.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...