Solution MH_ Posted November 16, 2020 Solution Share Posted November 16, 2020 (edited) Hej. Lite lång tråd så jag kanske missar något. Men jag skulle i alla fall börja med följande Rensa följande mappar C:\Program Files\Microsoft Office\root\Office16\XLStart\ C:\Users\Ditt användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART\ Om inte det hjälper: Se till att alla instanser av excel är stängda [Ctr]+[shift]+[Esc] sedan kör (Windowstangent+R) excel.exe /unregserver excel.exe /regserver testa att starta excel Om inte det hjälper. Starta excel i felsäkert läge "light" där du bara stänger av tillägg (ordentligt, med växlar). Windowstangent+R excel.exe /automation Förhoppningsvis startas excel utan tillägg men du kommer fortfarande att komma åt alla inställningar Om excel startas. Kolla tillägg på "utvecklar-menyn" och/eller Start->Alternativ->Säkerhetscenter [inställningar för säkerhetscenter...]. Betrodda platser: Här ser du var exceltillägg kan startas ifrån. notera och rensa sånt som verkar skumt. I min installation har jag följande mappar: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\Library (Analysis, solver och eurotool bör få ligga kvar Kopiera någon annanstans och flytta tillbaks om det inte gör någon skillnad)) C:\Users\Ditt användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART\ (Tom) C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\XLSTART (Tom) C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\STARTUP (Tom) Och lite till annars. Kolla: Start->Alternativ->Tillägg: kolla om det ligger något konstigt Start->Alternativ->avancerat->allmänt:Kolla om det står något i "Vid start öppnas alla filer i:" Start->Alternativ->Spara: plats för återskapning: Kolla sökväg och rensa mapp https://docs.microsoft.com/en-us/office/troubleshoot/excel/use-startup-folders Du kan även söka efter excel-tillägg och se om det ligger sådana och autostartartar någonstans. Sök efter: *.xla Edited November 16, 2020 by MH_ Mikael63 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
999hsu Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 Äntligen är det fixat tack vare Mikael63. Det verkar ha varit en felande fil i katalogen för återskapning. Radearde det som fanns där och så fungerade Excel igen. Men för att överhudtaget kunna göra något så körde jag Windows+R och sedan excel.exe /automation på förslag av Mikael63. Jag tackar för alla förslag och särskilt för det som löste problemet!! Pelle Penna 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 2 timmar sedan, skrev 999hsu: Äntligen är det fixat tack vare Mikael63. Det verkar ha varit en felande fil i katalogen för återskapning. Radearde det som fanns där och så fungerade Excel igen. Men för att överhudtaget kunna göra något så körde jag Windows+R och sedan excel.exe /automation på förslag av Mikael63. Jag tackar för alla förslag och särskilt för det som löste problemet!! Nja, jag har inte skrivit något sådant men @MH_ har gjort det. Pelle Penna 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts