Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel öppnar fel filtyper


999hsu
 Share

Rekommendera Poster

Kolla på bilagan. 
 
Så fortsätter det oavsett vad jag svarar. 
 
Frågan är hur jag kan komma åt att ta bort tilläggsprogrammet, som inte är något sådant, det är en vanlig pdf-fil. 
 
Har avinstallerat Microsoft 365 och installerat det igen, men utan resultat. 
 
Har också kört Microsoft reparationsprogram, utan resultat. 
 
Excel försöker hela tiden öppna alla möjliga datafiler (docx, pdf mm) utom xlsx. 
 
VAD GÖRA?

image.png

EXCEL-fel.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forum

Inställning som hänvisar öppna till Excel 

Kolla i exel program , boka bort, öppna med 

Kolla i mail  program , boka bort , öppna med 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du dubbelklickar på en pdf-fil, kommer då detta upp. I så fall så är frågan om du har testat funktionen standardprogram och associera pdf filerna med något annat program istället, ex Adobe Acrobat, Edge eller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar som det ska när jag dubbelklickar på en pdf-fil. Acrobat Reader startar som det ska. 

Det verkar vara något tillägg som gör att Excel startar pdf-filer.

Men eftersom det inte ens går att starta Excel utan att det direkt startar ett försök att öppna en pdf-fil och då spårar den ur. Hjälper som sagt inte att svara varken Ja eller Nej på de frågor som Excel ställer. 

Har gjort ett par försök att svaraNej på bortåt 100 frågor och till sist stannar Excel upp. Men det är samma visa nästa gång man startar Excel.

MVH/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det inte hjälper så undrar jag vad som händer om du flyttar den där pdf-filen till en annan mapp eller byter namn på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reagerar inte på start i felsäkert läge (CTRL+Enter). Det blir exakt lika.

Att flytta pdf-filen hjälper inte den tar allt den ser utom xlsx-filer. Den försöker alltså med inte bra pdf utan även word mm.

 

 

Det fungerar som det ska när jag dubbelklickar på en pdf-fil. Acrobat Reader startar som det ska. 

Det verkar vara något tillägg som gör att Excel startar pdf-filer.

Men eftersom det inte ens går att starta Excel utan att det direkt startar ett försök att öppna en pdf-fil och då spårar den ur. Hjälper som sagt inte att svara varken Ja eller Nej på de frågor som Excel ställer. 

Har gjort ett par försök att svaraNej på bortåt 100 frågor och till sist stannar Excel upp. Men det är samma visa nästa gång man startar Excel.

MVH/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt besvärande att inte ens ominstallation av officepaketet hjälper. 

(Jag har Microsoft 365 med 6 programlicenser). 

Det måste vara ett litet fel. Man undrar varför Excel direkt öppnar dokument. Det gör det ju aldrig annars. 

Det är inget fel på xlsx-dokumenten, de fungerar om man kör Planmaker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller att det är fel på Office utan associationerna i Windows. 

1. Hur öppnar du normalt en pdf? Har du ex Adobe Acrobat eller reader. eller använder du webbläsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att högerklicka på filen och valt egenskaper, och kollat att det står "Öppnas med Excel"

om inte klicka på ÄNDRA och byt till excel

 

HANS

Skärmklipp.JPG

Redigerad av Hanse
tillagd text
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pdf-filerna och word-filerna som Excel ger sig på, öppnas av rätt program om man klickar på resp fil. (Alltså acrobat Reader resp. Word). 

Jag har inte sett att Excel kan öppna pdf-filer? 

Problemet är att det första som händer när man öppnar Excel så kommer en ruta upp med ett meddelande att det är problem med tilläggsprogrammet langs.xml. Det kan vara något annat tilläggsprogram ibland. 

Man får frågan om man vill avinstallera detta tillägg. Om man svarar Ja på denna fråga, vilket väl är det mest naturliga att man gör, så bryr sig Excel inte alls om detta utan öppnar oftast 3 stycken filer (Det går inte att läsa vad det står bara en massa tecken) och så fortsätter det vare sig man svarar Ja eller Nej eller Help på de frågor som kommer i en lång rad. 

Man får alltså ingen möjlighet att ta bort det tilläggsprogram som Excel anser vara problemet.

Har nu avinstallerat och återinstallerat hela Officepaket 3 gånger, men ingen som helst skillnad. 

Fundera på att ringa Microsoft och fråga om de vet hur man han fixa eläääändet. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev 999hsu:

Problemet är att det första som händer när man öppnar Excel

Även i felsäkert läge?

 

11 timmar sedan, skrev polken:

Prova öppna excel i felsäkert läge

 

5 timmar sedan, skrev polken:

Har du provat med /safe enligt mitt tidigare inlägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det är frågan om att öppna en pdf och den vill öppna i exel, i första hand kan du kolla på dolda format eller filen om det är en pdf fil, öppna filformatet dolda och ändra den till dokumentnamn. pdf eller lägg till . pdf i end av filnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det är frågan om att öppna en pdf och den vill öppna i exel, i första hand kan du kolla på dolda format eller filen om det är en pdf fil, öppna filformatet dolda och ändra den till dokumentnamn. pdf eller lägg till . pdf i end av filnamnet.

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev 999hsu:
Kolla på bilagan. 
 
Så fortsätter det oavsett vad jag svarar. 
 
Frågan är hur jag kan komma åt att ta bort tilläggsprogrammet, som inte är något sådant, det är en vanlig pdf-fil. 
 
Har avinstallerat Microsoft 365 och installerat det igen, men utan resultat. 
 
Har också kört Microsoft reparationsprogram, utan resultat. 
 
Excel försöker hela tiden öppna alla möjliga datafiler (docx, pdf mm) utom xlsx. 
 
VAD GÖRA?

image.png

EXCEL-fel.pdf 75 kB · 1 download

Om nu titta i fönster och kollar noga: 

Läs i rutan , fil ändels är 

d:/eget/Bokföring/2018-09-04.pdf (xlsx)

Vad heter original fil!

Har du otur , så fått in virus som döper om filer

Eller så är du öppnat i något program som döper om fil till pdf eller något annat ! 

 

Excel brukar skapa backupp fil. Om jag minns rätt 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej filen heter d:/eget/Bokföring-2018-09-04.pdf

Den går bra att ta upp med både Acrobat Reader och även i webbläsaren (Edge). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev 999hsu:

Nej filen heter d:/eget/Bokföring-2018-09-04.pdf

Den går bra att ta upp med både Acrobat Reader och även i webbläsaren (Edge). 

Tack för svar!

Att öppna den med "Acrobat Reader" och 

Med weblässare in byggda pdf ,läsare 

 

Om  vi utsluter att inte något virus , som ställer till det ! 

Om du testar att någon  Windows offret paket , ordbahanda , poewer pont osv . Få du samma fel då ? 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev masses:

en annan alternativ återställ till standardinställningarna som visas på bilden.

Det där handlar ju om hur mappar visas i Utforskaren och det har ju inget att göra med Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-15 01:17, skrev 999hsu:
Kolla på bilagan. 
 
Så fortsätter det oavsett vad jag svarar. 
 
Frågan är hur jag kan komma åt att ta bort tilläggsprogrammet, som inte är något sådant, det är en vanlig pdf-fil. 
 
Har avinstallerat Microsoft 365 och installerat det igen, men utan resultat. 
 
Har också kört Microsoft reparationsprogram, utan resultat. 
 
Excel försöker hela tiden öppna alla möjliga datafiler (docx, pdf mm) utom xlsx. 
 
VAD GÖRA?

image.png

EXCEL-fel.pdf 75 kB · 2 downloads

kan du inte återställa windows till en dag innan det här hände? det här har säkerligen med systemet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...