Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lås trögt


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Ytterdörrens lås har blivit lite trögt. Tror jag råka få lite häftmassa på nyckeln som åkt in i låset ?. Jag testade igår spruta in med lite Ajax och då blev det bättre. Idag dagen efter trögt igen.  Nån som har något tips ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska helst inte spruta in någonting annat än medel som är specifikt gjorda för låscylindrar. Jag rekommenderar Assa Cleaner som löser upp det mesta och låsolja efter det.

Spruta in rikligt med cleaner, såpass att det rinner ut ur låset, stoppa in nyckeln och vrid fram och tillbaka så långt det går så att medlet kommer åt alla skrymslen. Om du ser att det är svart sörja som rinner ut när du sprutar in cleanern så upprepar du tills det som rinner ut ser rent ut. Låt torka typ en minut och sen sprutar du in en kort dush med låsolja (gjord för låscylindrar då) och vrider med nyckeln fram och tillbaka så oljan sprider sig.
Stoppa inte in pipen helt i låset utan bara nån millimeter in så att medlet sprider sig i hela cylindern.

Det får inte vara för mycket låsolja så en kort dush på typ en sekund om burken inte är gjord så att det bara kommer en dush vid en tryckning.

Redigerad av Hakinger
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...