Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lasse J

Tele2 släcker webmail - vad skall jag välja?

Rekommendera Poster

Lasse J

Tele2 släcker webmail 1 feb 2021. Vad skall jag välja istället? Telia? gmail eller annat som är säkert?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

jag skulle säga en av de två stora drakarna. Gmail eller Outlook/live (dvs Microsoft).

de är stabila och har båda fungerat mycket bra i många år.

Problemet där kan vara att få en bra e-postadress då många är tagna.

Att ha e-post hos en operatör som Telia (eller Tele2!), som är knutet till ett abonnemang, rekommenderar jag inte av den enkla anledning att man sällan är trogen en operatör. Jag har haft samma adress hos Gmail i kanske 10-15 år nu.

Sedan finns det givetvis mindre tjänster som Protonmail men där har jag ingen erfarenhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
3 timmar sedan, skrev Lasse J:

Tele2 släcker webmail ...

3 timmar sedan, skrev Monshi:

... Gmail eller Outlook/live ...

...

Att ha e-post hos en operatör som Telia (eller Tele2!), som är knutet till ett abonnemang, rekommenderar jag inte av den enkla anledning att man sällan är trogen en operatör.

Vill man undvika t ex Gmail (på grund av integritet och "spioneri") men ändå kunna behålla sin e-postadress om man byter operatör/leverantör (för att man är "otrogen" eller för att de lägger ned) så kan man skaffa en egen domän. Man riskerar även då att behöva byta leverantör, men man behåller i alla fall sin e-postadress. Se också polkens och X-Mens inlägg i tråden som Cecilia länkar till.

Och för att vara petig med begreppen, webbmejl är ett av flera sätt att hantera e-postlådorna hos operatörerna. Tele2 stänger hela sin e-posttjänst. (Har sett webbmejl som begrepp för hela e-posttjänsten i flera trådar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Att skaffa egen domän och koppla på sin eget mailadress, innebär ju trots lite extra pyssel, som den vanliga användaren kanske inte klarar/vill.

Och vill man inte använda den mailtjänst som ens operatör handhåller, så finns det ju inte så många vanliga att luta sig på.

Som tidigare nämnts så är ju Gmail och Outlook.com dom vanligaste.

En lite mindre mailtjänst som sakta börjar bli mer vanlig är ju ProtonMail, engelskspråkig, men skyltar med stor säkerhet, hög integritet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lasse J

Kan man ha flera @gmail.com konton?
Jag har 4 st @tele2.se som måste flyttas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Postad (redigerade)

Det går även utmärkt att ha egen domän på Gmail, om man nu vill det (eller Google Workplace som den varianten heter)

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...