Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tele2 släcker webmail - vad skall jag välja?


Lasse J
 Share

Rekommendera Poster

jag skulle säga en av de två stora drakarna. Gmail eller Outlook/live (dvs Microsoft).

de är stabila och har båda fungerat mycket bra i många år.

Problemet där kan vara att få en bra e-postadress då många är tagna.

Att ha e-post hos en operatör som Telia (eller Tele2!), som är knutet till ett abonnemang, rekommenderar jag inte av den enkla anledning att man sällan är trogen en operatör. Jag har haft samma adress hos Gmail i kanske 10-15 år nu.

 

Sedan finns det givetvis mindre tjänster som Protonmail men där har jag ingen erfarenhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Lasse J:

Tele2 släcker webmail ...

 

3 timmar sedan, skrev Monshi:

... Gmail eller Outlook/live ...

...

Att ha e-post hos en operatör som Telia (eller Tele2!), som är knutet till ett abonnemang, rekommenderar jag inte av den enkla anledning att man sällan är trogen en operatör.

Vill man undvika t ex Gmail (på grund av integritet och "spioneri") men ändå kunna behålla sin e-postadress om man byter operatör/leverantör (för att man är "otrogen" eller för att de lägger ned) så kan man skaffa en egen domän. Man riskerar även då att behöva byta leverantör, men man behåller i alla fall sin e-postadress. Se också polkens och X-Mens inlägg i tråden som Cecilia länkar till.


Och för att vara petig med begreppen, webbmejl är ett av flera sätt att hantera e-postlådorna hos operatörerna. Tele2 stänger hela sin e-posttjänst. (Har sett webbmejl som begrepp för hela e-posttjänsten i flera trådar.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skaffa egen domän och koppla på sin eget mailadress, innebär ju trots lite extra pyssel, som den vanliga användaren kanske inte klarar/vill.

 

Och vill man inte använda den mailtjänst som ens operatör handhåller, så finns det ju inte så många vanliga att luta sig på.

Som tidigare nämnts så är ju Gmail och Outlook.com dom vanligaste.

 

En lite mindre mailtjänst som sakta börjar bli mer vanlig är ju ProtonMail, engelskspråkig, men skyltar med stor säkerhet, hög integritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går även utmärkt att ha egen domän på Gmail, om man nu vill det (eller Google Workplace som den varianten heter)

Redigerad av Mr Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Morsan tycker det suger för hon prenumerar på en massa nyhetsbrev över 100 stycken

Redigerad av Melicia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-20 14:24, skrev Mr Andersson:

Det går även utmärkt att ha egen domän på Gmail, om man nu vill det (eller Google Workplace som den varianten heter)

Kanske värt att påpeka att Google Workplace inte är gratis förutom den kostnadsfria testperioden på 14 dagar. https://support.google.com/a/answer/6388094?hl=sv

För övrigt tycker jag också att det är trist att Tele2s webbmail ska stängas. Detta främst för att jag vill behålla Thunderbird. Nu har jag skaffat Gmail för att kunna utnyttja dess server men jag har inte lyckats göra Gmailkonto-lösenordet till standard för att öppna Thunderbird än. Av någon anledning är det alternativet gråat i Thunderbird (även i felsäkert läge).

Redigerad av mbgtmari
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev mbgtmari:

Kanske värt att påpeka att Google Workplace inte är gratis förutom den kostnadsfria testperioden på 14 dagar. https://support.google.com/a/answer/6388094?hl=sv

Hum? Jag har det sedan länge och har aldrig betalat en krona. Kanske fritt upp till ett visst antal användare? Har inte kollat vilkoren på länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch ja! Det erbjudandet finns nu ovanför inloggningsrutan och det tänker jag inte nappa på.

1353531191_Tele2erbjudandet.thumb.png.193fac9f6226462e47ff1c3b18d43bd0.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...