Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RGB fläkt slutat lysa


Gronko
 Share

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så har mina 2 front fläktar slutat lysa. Någon som vet vad det kan bero på eller aa den ena fläkten lyser bara i ena ”hörnet” har kopplat ut och in dom utan resultat. Fläktarna är max ett år gamla och sparsamt använda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ladda upp en bild på den där fläkten där det bara lyser i ett hörn?

Hur funkar belysningen, är det t.ex. en LED-tejp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hur belysningen är kopplad. Men om den är mindre än ett år borde du ha tillgång till support.

 

Vad är det för fläkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

120 mm vad för märke vet jag ej. Det är dom som följer med chassit. Kolink k1 inspire tror jag chassit heter. Det är runt 1,2 år gammalt. Köpt hos inet, mejlat dom också men inte fått något svar ännu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är chassitillverkaren: https://kolink.eu/swedish-1/chassi/midi-tower-1/inspire-k1.html

Går det att se något med belysningen om du lossar frontpanelen enligt manualen där, något som har lossnat eller ser skadat ut?

Eller lossar sidopanelen om man ser bättre då (med bra belysning förstås)?

Är det någon skillnad beroende på vilken färg du ändrar till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall kolla på detta när jag kommer hem, återkommer. Vad de gäller om det blir någon skillnad mellan olika lägen/färger så är det ingen skillnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget som lossnat eller är skadat vad jag kan se, känns mer som att LEDen bara slocknat men det borde de ju inte göra tycker man? 

5FED4027-EE86-478C-ABB7-6878BC31FB42.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Gronko:

Inget som lossnat eller är skadat vad jag kan se, känns mer som att LEDen bara slocknat men det borde de ju inte göra tycker man? 

Nej, de borde hålla längre, men även LED går sönder emellanåt, även efter mycket kortare tid än förväntat. Antingen har LED:en gått sönder och slutat lysa eller så har du fått ett kabelbrott till LED:en.

 

Vet ej om det går att komma åt kabeln som ger spänning till LED:en, men om den är åtkomlig kanske det skulle gå att mäta med en multimeter om du har spänning fram till den eller de LED som inte lyser längre. Om det går, borde du kunna få fram om det är fel i kabeln eller i LED:en

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...