Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Okalettos

Win10 - Systemavbildning - olika alternativ

Rekommendera Poster

Okalettos

Tack för svaret Cecilia! 

Får fundera hur vi ska göra..

Blir bara så bitter på MS, år 2020 med alla GB Windowsuppdateringar och man kan alltså fortfarande inte lägga systemavbildningen på ett usb-minne, suck.. 😎

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Ja, som du skrev redan i början av tråden så är det inte ett prioriterat område utan MS tycker att vi ska ominstallera Windows och alla program för att sen lägga tillbaks våra egna filer som är sparade med filhistorik eller i molnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos

Om det inte fungerar med NTFS usb-minne (oavsett storlek), fungerar det då heller inte att köra in en systemavbildning från usb kan man gissa? (Jag tänker att om vi lånar en usb-hårddisk och sen kopierar avbildningen till vårt usb) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Att använda ett USB-minne för att lägga en systemavbild på skall inte vara några problem. Precis som tidigare nämnt måste minnet vara tillräckligt stort för att husera hela systemavbilden. Minnet skall ha NTFS som format för att det skall fungera.

Beroende på hur mycket som skall till minnet måste minnet också anpassas efter detta. Minst 64GB bör det vara på om det enbart är Windows som skall sparas. Det bör också noteras att en produkt/dator som är förinstallerad från fabrik ofta har en återställningspartition som är markerad som förval tillsammans med partitionen för Windows samt tillhörande små partitioner för start av systemet. Det gör att det kan bli en ganska stor mängd som är förvalt.

Det går att avmarkera de partitioner som egentligen inte behövs för att återställa Windows. Således är det av vikt att se till att det som inte är nödvändigt för Windows återställning avmarkeras om USB-minnet inte är stort nog för allt.

Jag avråder från att spara systemavbilden på samma minne som man skapat för att starta upp datorn på för återställning/reparation av en Windowsinstallation. 
Om du inte avmarkerar det som du inte vill ha med i systemavbilden bör du använda ett USB-minne på minst 128GB. 

Att spara avbilden till en USB-disk fungerar precis lika bra som till ett USB-minne. Jag har gjort detta så många gånger att jag tappat räkningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos
3 minuter sedan, skrev X-Men:

Att spara avbilden till en USB-disk fungerar precis lika bra som till ett USB-minne

Tack för svaret x-men..

Syftar du på Windows10 eget verktyg i det du skriver?

Isf betyder alltså verktygets meddelande "enheten är inte en giltig säkerhetskopieringsplats" bara att usb-minnet är för litet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
2 minuter sedan, skrev Okalettos:

Tack för svaret x-men..

Syftar du på Windows10 eget verktyg i det du skriver?

Isf betyder alltså verktygets meddelande "enheten är inte en giltig säkerhetskopieringsplats" bara att usb-minnet är för litet? 

Ja, det är Windows egna verktyg jag syftar till.

Jag har aldrig använt ett för litet minne när jag skapat avbilder. Om den systemavbild jag skall skapa är större än 20GB har jag alltid använt en disk på minst 500GB. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos
4 minuter sedan, skrev X-Men:

alltid använt en disk på minst 500GB. 

Även funkat med usb-minne? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
2020-11-13 12:07, skrev Okalettos:

Men hur är det, rekommenderar Microsoft fortfarande tredjepartslösningar istället för deras egna i windows10..? 

Det dök upp rykten förra året att Windows säkerhetskopierings funktion skulle försvinna från kommande Windows 10 versioner och därför vore det bättre att använda sig av ett tredjeparts program. Nu har ju det inte skett hitintills. Om det blir så längre fram?

Anledningen till att funktionen skulle tas bort, var att den inte längre underhålls och därför inte är pålitligt.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/what-is-errorstatuswait2-0x80070002-in-windows/6116f4cb-f8ca-4dd9-9742-35366c41b048?auth=1

Jag har använt EaseUS Todo Backup i många år och är väldigt nöjd med det. En fördel med det EaseUS är att man kan återställa enskilda mappar/filer. Det går inte med en Win 10 avbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
1 timme sedan, skrev X-Men:

Att använda ett USB-minne för att lägga en systemavbild på skall inte vara några problem.

Det går inte att använda ett USB-minne för att göra en systemavbildning i Win 10. Jag har inte sett någonstans att det skulle fungera och när jag en gång gjorde en test fick jag felmeddelande men om du säger att du har använt ett USB-minne och fått det att fungera får jag väl tro på det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
2 minuter sedan, skrev vertpre:

Det går inte att använda ett USB-minne för att göra en systemavbildning i Win 10. Jag har inte sett någonstans att det skulle fungera och när jag en gång gjorde en test fick jag felmeddelande men om du säger att du har använt ett USB-minne och fått det att fungera får jag väl tro på det??

Stämmer bra! 
Jag har gjort det på två bärbara datorer åt två bekanta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
1 timme sedan, skrev Okalettos:

Även funkat med usb-minne? 

Har aldrig använt ett USB-minne som är så stort som 500GB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Jag har hittat en väg som gör det möjligt att använda ett USB-minne för systemavbildning. Välja ett USB-minne under alternativet "På en hårddisk" går inte. Hur X-Men har lyckats med det vet jag inte.

För att använda ett USB-minne väljer man "På en Nätverksplats" men det krävs en del förarbete för att det ska fungera.

Först behöver man dela ut minnet. Högerklicka på USB-minnet och Egenskaper. Välj Avancerad delning och dela ut. Klicka på Behörigheter och välj Fullständig behörighet. Klicka OK.

Tillbaka i första rutan står det nu Delad. Under delad står en nätverkssökväg. Kopiera eller skriv ner den. Hela raden.

Nästa steg. Öppna Kontrollpanelen. Välj Användarkonton. Hantera autentiseringsuppgifter. Windows autentiseringsuppgifter. Lägg till en Windows autentiseringsuppgift. I rutan som kommer upp klistra in nätverkssökvägen för USB-minnet. Skriv in användarnamn lösenord för inloggning till datorn.

Nu öppnar du Windows systemavbildning och väljer På en nätverksplats och Välj. En ny ruta öppnas och där klistrar du in sökvägen och skriver in användarnamn och lösenord. Klicka Ok och sedan Nästa.

Nu ska du få upp en ruta där du kan välja vad du vill ta med på avbildningen. Längre än så kan jag själv inte gå i proceduren och vill inte heller. EaseUS Todo Backup Free är så mycket bättre.

Redigerad av vertpre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos

Vertpre, tack för utförlig beskrivning :) men får nog bli att låna/köpa en hd eller att använda något annat programmen, kanske EaseUS som du skriver.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos

Jo en fråga till, behöver NTFS-disken man lägger systemavbildningen på vara helt tom? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos
15 minuter sedan, skrev bgjo:

Nej, bara avbildningen får plats.

Aha vad bra, gäller det för både Windows eget verktyg och för EaseUS..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bgjo

Gäller i alla fall Windows verktyg. Vad beträffar EaseUS vet jag inte säkert, men så länge du gör en avbild så bör det gälla även med denna. Däremot kan du inte "klona" din drive, då skriver den över destinationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...