Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win10 - Systemavbildning - olika alternativ


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej :)

 

Hur är det med Windows 10 (både home och professionell) och att skapa fullständig systemavbildning av ? nu för tiden?

Har läst att Microsoft rekommenderar tredjepartslösningar på senare tid.. Är det fortfarande så, även om man har alla windowsuppdateringar från Microsoft (exkl valfria uppdateringar) dvs till och med update 20H0..?

 

Vår laptop kräver tydligen FAT32 med 32-bit.. Så av den anledningen kanske inte Windows systemavbildningsfunktion fungerar, ens om de slutat rekommendera tredjepartslösning?

 

Samt, hur stort usb-minne tror ni behövs om hela ? innehåller nästan 25GB ('plats på disk')..? Räcker 64GB? För 32GB räcker tydligen inte enligt Windows skivavbildningsfunktion om jag förstått rätt.. 

 

Mvh! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Testade att göra en Systemavbildning. Använder ca 170GB och storleken på Imagen blev ca 158GB. Således inte någon kraftigare komprimering.

Jag har i och för sig systemet uppdelat på 2st SSD, vardera på 500GB, men använder 115 resp 55GB av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev bgjo:

Skapade en Windows Systemavbildning.

Aha, hm.. Det låter ju fantastiskt att den blir mindre än originalet.. Men varför  skulle windows komprimera avbildningen.. Vet du säkert att det är det som sker? Eller är det så att den 'hoppar över' vissa saker kanske, som man inte blir upplyst om..? T ex cachefiler, papperskorgen och liknande.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt säker. Kan ju även bero på hur det lagras och hur systemet anger utrymmet. 113GB = 122 153 066 496 Byte.

se bif. bild

image.png.31eeef1473d12b2c365150a19dbb76e2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft använder sitt egna komprimeringssystem när man skapar en Systemavbild. Du hittar funktionen i Kontrollpanelen och System/Säkerhet. Där finns det angivet att skapa en systemavbild med tillägget  ”(Windows 7)” för Windows 10.
 

En sådan avbild är dessutom möjlig att öppna med programmet 7-Zip och man kan den vägen plocka ut information som man önskar komma åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey :)

Men hur är det, rekommenderar Microsoft fortfarande tredjepartslösningar istället för deras egna i windows10..? 

 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men den fungerar fortfarande. Använder själv Acronis True Image som är ett mycket kompetent Backup-program, men det kostar dessvärre en del. Finns säkert flera bra kostnadsfria program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till att Microsoft rekommenderat tredjepartslösning för en Systemavbild.

Själv har jag använt mig av den funktion som finns i Windows under många år och tycker den fungerar förträffligt. Aldrig haft eller känt behov av att använda tredjepartsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår laptop kräver tydligen ett minne med FAT32 om man ska boota eller läsa utan att Windows startat.. Och det verkar som om att Windows10 systemavbildningsverktyg kräver NTFS.. Så det verkar inte gå den vägen ?

 

Har mejlat datortillverkaren (Lamina) och frågat om det finns någon inställning i biosen som kan göra att den inte kräver FAT32.. Får se vad de svarar.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Okalettos:

Vår laptop kräver tydligen ett minne med FAT32 om man ska boota eller läsa utan att Windows startat.. Och det verkar som om att Windows10 systemavbildningsverktyg kräver NTFS.. Så det verkar inte gå den vägen ?

 

Har mejlat datortillverkaren (Lamina) och frågat om det finns någon inställning i biosen som kan göra att den inte kräver FAT32.. Får se vad de svarar.. 

Din enhet kanske vill ha FAT32 för att starta. Windowsavbilden kräver NTFS då filernas storlek överstiger 4GB. Det skall egentligen inte påverka avbilden och återställningen av den. Om systemet på din enhet är 32-bitars och FAT32 kommer den att återställas som 32-bitars och FAT32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har tänkt fel, eller åtminstone ett steg för långt.. Jag föreställde mig att om datorn kraschar helt, så ska man boota från avbildningsminnet.. Men så är det kanske inte tänkt att fungera..? 

Man kanske ska ha en systemavbildning och ett separat minne för "reparation"/fabriksåterställning..? 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra.

Det vanligaste är att man har ett USB-minne som  man startar upp enheten  från. Det innehåller Windows hela installation eller så skapar man ett reparationsmedia, som innehåller de nödvändiga funktionerna för att återställa en enhet med en avbild.

Det minnet skapas på en FAT32-enhet/minne.

 

Själva avbilden läggs lämpligtvis på en disk p.g.a. sin storlek. 
Man startar upp på USB-minne och från den startar återställningen, som finns på en disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under min Windows 7-period räddade gratisprogrammet AOMEI Backupper mig inte bara en gång och jag fortsätter med att någorlunda löpande låta programmet skapa en kopia av hela C-disken och spara kopian på en extern hårddisk. Då slipper jag också borra ner mig i detaljer som berörs i inläggen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Filhistorik kan vara ett bra komplement till en avbild som kanske inte körs så ofta. Då är man säker på att ens användarfiler alltid är aktuella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev X-Men:

Det vanligaste är att man har ett USB-minne som  man startar upp enheten  från

Okej.. När man därefter kör in sin avbildning av enhet c, kommer då 'uppstartinstallationen' fullständigt raderas, eller finns det risk att den kompletta avbildningen känner av att vissa befintliga saker verkar bättre och således inte skriver över rubbet?

Man skulle kunna säga - sker det hardcore eller softcore..? 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mållgan:

Under min Windows 7-period räddade gratisprogrammet AOMEI Backupper mig inte bara en gång och jag fortsätter med att någorlunda löpande låta programmet skapa en kopia av hela C-disken och spara kopian på en extern hårddisk. Då slipper jag också borra ner mig i detaljer som berörs i inläggen ovan.

Det är betydligt enklare än vad som beskrivs.

Hela proceduren är självinstruerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använt utrymme på enhet c (Windows) knappt 14GB (12,8GB avrundat)

Usb-minnet (nyformaterat NTFS) är på  knappt 32GB (29,7GB avrundat)..

 

Ändå så säger Windows systemavbildningsverktyg att "enheten är inte en giltig säkerhetskopieringsplats"..

Är det alltså något annat fel än att Windows tycker minnet är för litet (jag tycker det är god marginal) ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ett USB-minne är giltig som destinationsenhet men du måste räkna in hela C-partitionen plus System- (EFI) och Återställningspartitionen. Såg i ditt första inlägg att du använde ca 25GB av utrymmet på C-partitionen (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bgjo:

Vet inte om ett USB-minne är giltig som destinationsenhet men du måste räkna in hela C-partitionen plus System- (EFI) och Återställningspartitionen. Såg i ditt första inlägg att du använde ca 25GB av utrymmet på C-partitionen (?).

Har gjort en fabriksåterställning av datorn och rensat bort gamla Windowsuppdateringsfiler, så nu är det bara knappt 14GB..

Så himla kasst att Windows inte säger någonting i detalj om varför Usb-minnet inte duger.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...