Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur komprimera multibild tif enklast?


Ullaefoto1973
 Share

Rekommendera Poster

Ullaefoto1973

Jag har skannat bilder förlustfritt och fått ut en tif som innehåller flera bilder och den går bra att öppna och bläddra i och det går fint att vrida dem rätt i wins bildvisare men när bildvisaren sparar så komprimerar den inte bilden igen utan den ökar ca 10 ggr i storlek.
Är man tvungen att göra det i nått tyngre redigeringsprogram eller bild för bild?
Finns det nån enkel metod att kunna vrida bilder i en multibildtif och äter igen spara den förlustfritt komprimerad utan att hålla på i Photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med gratis IrfanView kan man välja att spara som, ange tif och sedan finns olika val för komprimeringsmetod. Väljer man metoden ZIP *) hamnar man i närheten av originalet.

Jag hämtade en 10-sidig exempel-tif och den är på 4.407.389 byte och efter att ha sparat med metoden ZIP *) blir filen 6.894.998 byte. Det finns andra metoder för komprimering men de ger större filer. Ingen komprimering ger en fil på 51.177.974 byte.

 

Jag har dock inte hittat hur man roterar alla sidor och sparar dem så. Än.

Tillägg: Jo detta går bra, man får göra en "batch-konvertering" även fast det bara är en fil.

Jag roterade åt höger och då blev filen på 7.007.046 byte.

 

*) Det skapas ingen zip-fil utan det är bara en komprimeringsmetod som kallas så i programmet.

Redigerad av Mikael63
batch
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...