Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snart kommer den digitala e-kronan – så påverkar det dig


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Även om jag nu är en stor bidragande orsak till kontantdöden; jag har inte använt kontanter nämnvärt på minst ett decennium, förmodligen längre för jag kommer inte ens ihåg sist jag gjorde det i Sverige (utomlands på semester har det väl hänt där de inte tog kort) så inser jag att kontanter i någon form som inte är beroende av internet, eller el för den delen, behövs. Ska bli intressant och se hur de löst det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Hakinger:

kontanter i någon form som inte är beroende av internet, eller el för den delen, behövs.

Ja, jag tror inte att det kommer att vara möjligt att genomföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte läsa artikel, då den kräver plus medlemskap. Googlade lite och hittade följande:

 

Citat
Vad är en e-krona?

Riksbanken själva beskriver e-kronan som en svensk krona i elektronisk form som du antingen kan ha på ett konto hos Riksbanken (kontobaserad) eller i en app eller på ett betalkort (värdebaserad).

Planen är att ta fram och testa olika lösningar, bland annat en värdebaserad e-krona utan ränta med spårbara transaktioner. Med e-kronan ska du kunna göra betalningar omedelbart och dygnet runt.

Källa: https://www.sevenday.se/privata-pengar/e-krona/

 

Vad är då skillnaden mellan att ha ett kort där det dras pengar från ens konto eller ha e-krona på ett betalkort? Det känns som olika namn för samma sak. Om jag inte använder kontanter blir de pengar jag har på ett konto samma sak oavsett om det är e-krona eller ett bankkonto. Det är inga fysiska pengar i något av dem.

 

Det ger intryck av att bli ett parallelt system till det som finns idag, men i praktiken har jag svårt att se vad en e-krona ska tillföra. Kanske det kan vara något de gånger någon bank fått ett haveri och kortbetalningar ligger nere, men det förutsätter att systemet med e-krona kommer kunna användas överallt som det är idag med nuvarande betallösningar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...