Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätt strömkabel?


Madame Mim
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Om du har möjlighet så ta med hårddisken till Webhallen och testa så att kontakten, det finns många olika 

dimensioner på kontakterna, i övrigt så stämmer det

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har dessvärre inte den möjligheten. Jag befinner mig på landet långt ifrån närmaste Webhall-butik och tänker beställa över nätet. Innan jag skrev här kollade jag hur snabbt Webhallens support svarar på mejl, och det är inom 72 (!) timmar, så därför frågade jag här i stället. 

 

Låter oroväckande att det finns olika stora kontakter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du mäta upp om måtten stämmer?

Webhallen: Kontaktens inner-/ytterdiameter: 2,1/5,5mm, djup: 12mm.

 

För mig så dyker det upp en liten ruta där det står Kundtjänst i nedre högra hörnet på Webhallen-sidan. Där kan man chatta med dem. Det står också att under vardagar besvaras mejl inom 24 timmar och 72 timmar blir det bara över en helg. Det går att ringa också. Dock så gäller allt detta bara fram till klockan 17.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla denna också på Webhallen, den har ett urval av kontakter som någon borde passa

 

https://www.webhallen.com/se/product/252612-Deltaco-natadapter-5-15V-DC-36W

 

https://www.kjell.com/se/sok?q=NÄT+ADAPTER

 

Annars tycker HP borde ha den reservdel

 

HANS

Redigerad av Hanse
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

DENNA manual anger 

Citat

• Yttre diameter: 5,5 mm • Invändig stiftdiameter: 2 mm

Den tänkta adaptern bör således fungera, den har även rätt polaritet

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla tre, det var mycket information på en gång!

 

Hans: En med flera olika kontakter är ju finurlig, då borde en av dem funka. Jag visste inte ens att det fanns sådana.

Mikael: Smart att söka efter manualen!! Och om du säger att den adapter jag råkade hitta fungerar så kör jag på den. 
Cecilia: Jag måste ha läst slarvigt på Webhallens sajt... ? Men då är det ändå överspelat, så då spelar det ingen roll. 

 

Stort tack för all hjälp! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

DENNA manual anger 

Den tänkta adaptern bör således fungera, den har även rätt polaritet Yttre diameter 5,5 mm inre 2,0 mm

den inre diametern skiljer 0,1 mm (2,1 mm) kan fungera men kanske, den blir svår att sätta in utan våld

men ibland kan ju måtten vara cirka mått så kanske, jag själv hade inte chansat

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Hanse:

den blir svår att sätta in utan våld

Tvärtom.. pinnen är 2,0 enligt manualen, uttaget är 2,1 enligt Webhallen. Det kommer alltid att finnas kontaktyta som vidrör pinnen. Hittar du någon sådan "propp" som är 2,0 får du länka här.

(jag har beställt ett par "proppar" á 5,5/2,1 och 5,5/2.5 till ett "projekt" och när jag letade dessa hittade jag inga 5,5/2,0. Vet inte än vilken som passar)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag chansade och beställde den adapter jag hade hittat på Webhallen (se mitt första inlägg här ovan), och den fungerade! Men det var lite konstigt först, för den externa hårddisken fick ström direkt och gick i gång, men Windows kände inte av den de första två gångerna jag försökte. Men tredje gången gillt funkade det! ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Madame Mim:

men Windows kände inte av den de första två gångerna jag försökte. Men tredje gången gillt funkade det! ?

Jag skull starta den  lösa hårddisk först , sen starta daton .  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Madame Mim:

Men det var lite konstigt först, för den externa hårddisken fick ström direkt och gick i gång, men Windows kände inte av den de första två gångerna jag försökte. Men tredje gången gillt funkade det! 

Disken försöker starta med den spänning datorn ger ut. Det brukar inte vara tillräckligt med ström för att den ska starta riktigt och den kan stå och "gnälla lite". Jag tror inte det är särskilt bra för disken varför du bör se till att den alltid har spänning från nätaggregatet innan du ansluter USB-kabeln.

Givetvis kan datorn vara igång när man ansluter disken via USB.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då - nu uppfattades tydligen mitt senaste inlägg som en fråga, och det var det ju inte. Det var bara en rapport/ett facit/en feedback: Den adapter som jag frågade om i den här tråden funkade, tack så mycket!

 

Självklart anslöt jag strömmen *innan* jag satte i USB-kabeln, och som jag skrev fick disken ström och startade direkt, men datorn kände inte av den. Det var ju *det* som var konstigt. 

 

Men släpp det här nu, för adaptern/nätaggregatet var rätt och det funkar, det var bara det jag ville säga! ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...