Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätt RAM-minnen?


Madame Mim
 Share

Rekommendera Poster

Min dator har två RAM-minnen à 4 GB som jag vill byta ut till två à 8 GB. Datorn har en Intel Pentium CPU G860 3.00 GHz, och vad jag har hittat ska den klara upp till 32 GB RAM.
Kan någon se på bifogade foto om exempelvis de här skulle funka?
https://www.computersalg.se/i/2095813/hyperx-fury-ddr3-16-gb-2-x-8-gb

 

Är det bara att byta i så fall, eller finns det något annat jag måste göra också?

RAM-minnen.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet CPU-Z är litet och enkelt och kan visa exakt vad du har för RAM-minnen nu.

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Välj varianten ZIP - English och den packar du upp till en mapp som du skapar och när du har använt programmet klart är det bara att ta bort mappen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda två!

 

Har laddat ner CPU-Z och den säger att det är DDR3 jag har, plus en massa andra uppgifter, bl.a. 1,5V så det är samma.

Funkar de jag länkade till då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om CPUn klarar mycket minne är det inte alltid så att moderkortet gör det.

I ditt fall verkar det osannolikt att moderkortet inte skulle stödja 16GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Madame Mim:

Tack båda två!

 

Har laddat ner CPU-Z och den säger att det är DDR3 jag har, plus en massa andra uppgifter, bl.a. 1,5V så det är samma.

Funkar de jag länkade till då?

Du kan ju ladda upp en bild på det som CPU-Z anger om minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Madame Mim:

 

RAM-minnen.jpg

Bara en påpekan, det ser ut som att du har ganska mycket damm på moderkortet och i fläkten för CPU´n, vore nog läge att få bort så mycket damm som det går, speciellt i fläkten för CPU´n, kan annars påverka driften framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Madame Mim:

CPU-Z-2.jpg

Kan du lägga in en bild där du har öppnat fliken Mainboard den borde visa vad du har för moderkort, då kan man

hitta hur mycket minne datorn klarar

 

HANS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Laso:

Bara en påpekan, det ser ut som att du har ganska mycket damm på moderkortet och i fläkten för CPU´n, vore nog läge att få bort så mycket damm som det går, speciellt i fläkten för CPU´n, kan annars påverka driften framöver.

 

Jag vet, men ändå har jag rätt nyligen dammsugit inuti! Jag är så livrädd att förstöra någonting att dammsugningen nog inte blir så värst effektiv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Madame Mim:

CPU-Z-3.jpg

enligt manualen så klarar moderkort upp till 16 GB minne

 

 

HANS

Redigerad av Hanse
FELSKRIVNING
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen dammsugning, man bör blåsa bort damm, t.ex skaffa en tryckluftburk, och blåsa bort med, ställa sig utomhus där man kan kan och blåsa på, gällande fläkten, försöker man hålla fast fläkten medan man blåser, så inte fläkten far iväg av blåsdraget.

 

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/tangentbord/tryckluft-pa-burk-004265/

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmrengoring/luftspray-2000033264

eller liknande.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Laso:

Ingen dammsugning, man bör blåsa bort damm, t.ex skaffa en tryckluftburk, och blåsa bort med, ställa sig utomhus där man kan kan och blåsa på, gällande fläkten, försöker man hålla fast fläkten medan man blåser, så inte fläkten far iväg av blåsdraget.

 

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/tangentbord/tryckluft-pa-burk-004265/

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmrengoring/luftspray-2000033264

eller liknande.

Japp och här har vi en bra guide: https://eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationär-dator/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj - det där med tryckluft var nytt för mig. Tusen tack allihop för all information och hjälp! Eforum är suveränt! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du får komma tillbaks och berätta hur det går med de nya minnena för nu är vi nyfikna :)

 

Jadå, det ska jag göra! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag ställt till det ordentligt för mig. ?

 

Jag köpte RAM-minnen, tryckluft och antistat-armband. Tryckluftsstädningen är ju en stor apparat så jag hann inte med den förrän minnena kom, så jag tänkte att jag sätter i dem först. RAM-minnen har jag satt i massor under åren i olika datorer, det är inte svårt. Så jag öppnade datorn i morse och tog ut de gamla men både de och stället där de skulle sitta var fullt med damm, så jag tog tryckluftsburken och sprutade ett par gånger bara där. Några timmar senare satte jag i de nya minnena, men de funkade inte, fläktarna gick igång på högvarv och datorn startade inte. Konstigt tänkte jag, de passade ju, men då var de alltså fel i alla fall. Bytte till de gamla - och samma sak hände!! Nu startar inte min jobbdator!

 

Såvitt jag kan se kan det inte ha berott på något annat än tryckluften. Ångrar vilt att jag använde den! Självklart synkade jag först så jag förlorade inga filer, men alla program som jag använder dagligen och inte har i någon annan dator ... Hjälp!!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan prova göra datorn helt strömlös genom att koppla ifrån nätsladden och trycka på datorns strömbrytare/startknapp några gånger innan du ansluter nätsladden igen och provar starta datorn.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-11 20:45, skrev Madame Mim:

Oj - det där med tryckluft var nytt för mig. Tusen tack allihop för all information och hjälp! Eforum är suveränt! ?

Kan bara hålla med.

Jag dammsög min stationära och tyckte att jag fick bort mycket damm, men temperaturen låg ändå för högt. Köpte en burk tryckluft och blåste rent kylflänsarna och där fanns många dammråttor kvar och efteråt så är tempen ok igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Du kan prova göra datorn helt strömlös genom att koppla ifrån nätsladden och trycka på datorns strömbrytare/startknapp några gånger innan du ansluter nätsladden igen och provar starta datorn.

 

Tack Jari, men nu har jag testat flera gånger och det funkar inte. ?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Kan bara hålla med.

Jag dammsög min stationära och tyckte att jag fick bort mycket damm, men temperaturen låg ändå för högt. Köpte en burk tryckluft och blåste rent kylflänsarna och där fanns många dammråttor kvar och efteråt så är tempen ok igen

 

Ja, ähum... Nu är det ju så att det är just tryckluften som verkar ha sabbat hela datorn... ?

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...