Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna WPS-filer


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett större antal äldre mat-och bakrecept sparade i datorn  men de är i WPS-filer som jag inte kan öppna. 
Hur konverterar jag dem till dagens Word?
Det finns några där som jag absolut vill göra tillgängliga.

 

Brukar vartannat år bjuda hem närmaste släkten på adventsfika. I år är det av kända skäl inte möjligt så det blir 

ett videomöte. Jag gillar ju inte att baka egentligen så smaken är det inte så noga med i år, bara den gör sig bra på videobild ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Fungerar det inte att helt enkelt öppna dokumenten från Word, Öppna och ändra filformat till Works 6-9-dokument (*.wps)?

 

image.thumb.png.d0f5ef3f4b250ba26e69e50830383709.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ove,
Jag ser ju att du har öppnat Word som ligger där bakom, men det ligger framför vet jag inte riktigt....
Jag hittade och testade en konverterade men den konverterade till anteckningar, resultatet såg ut som korsstygnsbroderad duk. Jodå, det var riktiga bokstäver och det gick att läsa också, men det skulle krävas mycket jobb för att ev kopiera över allt till word (om det hade gått?) och sedan disponera texten på ett bra sätt. 

 

Så här är det, jag lyckades faktiskt googla fram de två aktuella recepten jag var intresserad av så det är jag väldigt nöjd med. WPS-filerna kommer jag att slänga i papperskorgen när jag är på det humöret.

Din lösning ovan sparas ju, ifall att...

Tack för hjälpen! 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag ser ju att du har öppnat Word som ligger där bakom, men det ligger framför vet jag inte riktigt....

Det bör vara det som kommer upp när man väljer Öppna i t ex Arkiv-menyn samt klickar i rullgardinsmenyn för filformat i nedre högra hörnet av Öppna-fönstret.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "mitt" Word finns inte valet WPS

 

image.png.22dc9546357d591ec3f21c6818c635c8.png

Man borde ju kunna högerklicka på en sådan fil och välja att öppna med Word.

Om Word då kan hantera filformatet så bör filen öppnas och man kan då välja "Spara som..."

 

Annars så bör ju LibreOffice Writer kunna hantera dessa filer med tanke på hur lång motsvarande lista över filtyper är...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sökte runt lite visade det sig att Microsoft har tagit bort sin tilläggs-konverterare av Works-filer, Microsoft Works 6-9 File Converter, som ingick i Word 2016, men att det fortfarande ska gå att hitta den på Filehippo: https://www.groovypost.com/howto/howto/convert-microsoft-works-wps-files-to-word-docx/

Där länkas också till en alternativ konverterare.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...