Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Felaktig avrundningsregel i Excel?

rolfbrewitz
 Share

Recommended Posts

Avrundningsregel i t ex Excel verkar vara oklart, framförallt att avrunda tal med precis 0,5.

Att alltid avrunda uppåt eller nedåt ger faktiskt i längden mer fel än varannan gång (som i princip inte går att lösa).

1. Svensk avrundning avrundar alltid uppåt. 23.5 blir 24, 24.5 blir 25.
  2. Vetenskaplig avrundning avrundar näst sista siffran till närmaste jämna siffra. 23.4 blir 24, 24.5 blir 24.

Med detta bör fallet 2 bli mer rätt i längden. Varför man har Svensk avrundning vet jag inte.

Jag testade funktioen "=AVRUNDA(talet;0)" i min Excel (Office 365) och den avrundar uppåt, dvs Svensk avtundning.

Finns et möjlighet att styra vilken avrundningsregel som ska användas i Excel?

Tack, jag visste inte att Excel hade det (svenk avrundning) som regel.

Jag kan förstå att det är valt då det är mycket enklare att implementera.

Rent rättvist borde vetenskaplig avrundning användas då det är mer rätt (i alla fall på lång sikt).

Det du kallar Svensk avrundning blir ju lika rätt om man har lika många negativa och positiva tal. 

Men, i praktiken måste ju datamängder med övervägande positiva siffror vara vanligare och då ger väl ASTM-E29/bankavrundning eller vad det kallas ett bättre svar. I alla fall om grunddata har få decimaler.

Om du vill bli förvirrad på riktigt: Avrundningsfunktionen i VBA (excels makro/skriptspråk) skall tydligen använda "avrunda mot jämt" (har inte testat själv). Om det stämmer så skulle du kunna få olika svar beroende på om du avrundar i en excel-formel eller via VBA.

Wooops...