Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta över ägarskap?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Försöker förstå programmet/tjänsten Resilio.

Kort ett verktyg för att synkronisera filer & mappar mellan olika enheter, datorer, mobiler, surfplattor.

I Android & Windows som en app. I Linux via webbgränssnitt.

 

När man installerar detta i Linuxmiljö skapas en mapp "parallellt" med användaren.

Det kan alltså de ut som

/home/Mikael63/

/rslsync

 

Det tycks skapas en användare med namnet rslsync

Ed. nä någon sådan finns inte. Det finns en grupp som heter så.

 

Om jag vill synka en mapp som, om vi fortsätter exemplet ovan, heter

/home/Mikael63/Public

så har inte resilio, eller användaren rslsync då, behörighet till den mappen.

Man måste då ange detta i terminalen:

sudo setfacl -R -m "u:rslsync:rwx" /home/Mikael63

Har inte satt mig in i exakt vad detta gör men det torde ge användaren rslsync de rättigheter som behövs.

Så långt allt väl, det fungerar.

 

Men:

"Lösa" filer som ligger i /home/Mikael63/Public kan tas bort från annan enhet och tvärtom. Nu är de båda enheterna Linux, den ena Mint, den andra Raspberry Pi OS.

En underkatalog i samma katalog som ovan och som är tom kan inte tas bort till papperskorgen men kan tas bort "direkt".

(tycker mig se lite avvikelser mellan de båda datorerna)

En underkatalog som i sin tur innehåller en fil kan inte tas bort.

Den filen kan inte heller redigeras och sparas. (Jag antar ett man kan göra så med en "lös" fil)

Behörighet saknas, ägare i båda fallen är rslsync.

 

Om jag i Mint startar en filhanterare med sudo kan jag ta bort mapp ocg/eller fil och troligen även spara om den men det är ju ett yxigt förfarande.

Så i stället för att jag ska fippla till det så skulle jag vilja lära mig hur rätt sätt är att tackla detta?

 

Ska/kan jag lägga användaren rslsync att tillhöra någon grupp och i så fall vilken?

Eller kan jag på något sätt låta användaren Mikael63 få bli överordnad rslsync?

Det måste gå att få en permanent lösning, inget kommando man måste köra för varje ev. tillkommande katalog.

 

**

Tillägg: det är alltså de filer som ursprungligen fanns på den andra enheten, oavsett vilken, och som synkats, som inte går att ta bort.

"Egna" filer går att ta bort

 

Mera: nej ingen användare

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Kollade Användare (editerat inlägg ovan) och såg att det inte fanns någon användare som hette rslsync men väl en grupp med det namnet.

I Mint la jag till mig själv till den gruppen via "Användare och grupper".

I Raspberry Pi OS fanns inte det "verktyget" men efter att ha installerat "Cross-platform configuration utilities" (och startat om) så kunde jag göra samma sak där.

Nu kan jag radera som jag vill på båda sidorna.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...