Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel driver error 0x000012f


Lighthouse2
 Share

Go to solution Solved by Lighthouse2,

Rekommendera Poster

Lite knixigt problem har uppstått!

Hur löser man error 0x000012f newdev.dll vid uppdatering, som enligt Intel's egna Assistansprogram ska vara rätta drivern och är den som skickats till mig?

Använder mig sedan tidigare alltid av assistansprogramet för uppdateringarna och det har hittills fungerat utmärkt, men inte med denna version.

 

Testade också att ladda hem 15.40 direkt via .exe alternativet i Intels Catalog -  Intel® Graphics Driver for Windows® 10 -  men får samma error-kod.

Det ska vara den korrekta versionen (och den skickades ju automatiskt till mig).

 

Brukar kunna komma runt det mesta med datorerna men här vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det. Har någon i flödet svaret? 

 

Intel® Graphics Driver for Windows* [15.40]

Intel® HD Graphics 4600

Intel(R) Core(TM) i5-4460  CPU @ 3.20GHz   3.20 GHz

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/search.html?ws=text#q=Intel® Graphics Driver for Windows® 10 &t=Downloads&layout=table&cf:Downloads=[{"actualLabel"%3A"Graphics"%2C"displayLabel"%3A"Graphics"}%2C{"actualLabel"%3A"Graphics for 4th Generation Intel® Processors"%2C"displayLabel"%3A"Graphics for 4th Generation Intel® Processors"}%2C{"actualLabel"%3A"Intel® HD Graphics 4600"%2C"displayLabel"%3A"Intel® HD Graphics 4600"}] 

intel-error.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltså under själva installationen som felmeddelandet kommer?

Du skulle i så fall kunna pröva att göra installationen i felsäkert läge. Det skulle kunna vara något som är igång i datorn som stör installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det alltså under själva installationen som felmeddelandet kommer?

Du skulle i så fall kunna pröva att göra installationen i felsäkert läge. Det skulle kunna vara något som är igång i datorn som stör installationen.

 

Får tyvärr samma felmeddelande vid safe mode också. Det står "felaktig minnesbild" och samma felkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

newdev.dll verkar vara en Windows-fil så en systemfilsgranskning kan hjälpa. Du kan börja med den enklare SFC som beskrivs här: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Det brukar inte vara nödvändigt att använda felsäkert läge så du kan pröva i vanligt läge först och bara gå över till felsäkert läge om det står att fel hittades som inte går att reparera eller något liknande.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Cecilia:

newdev.dll verkar vara en Windows-fil så en systemfilsgranskning kan hjälpa. Du kan börja med den enklare SFC som beskrivs här: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Det brukar inte vara nödvändigt att använda felsäkert läge så du kan pröva i vanligt läge först och bara gå över till felsäkert läge om det står att fel hittades som inte går att reparera eller något liknande.

Körde SFC och den hittade currupt files men det står också att den inte kunde laga alla och jag hittar inte cbs.log någonstans!? (Har gjort omstarter efter SFC, samma fel kvarstår)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört igenom samtliga alternativen ovan i felsäkert läge, och i vanligt läge, och omstarter.

Enligt SFC hittas 87 fel som den inte kan reparera och enligt cbs log framgår inget klart heller mer än så om exakt vad det är som orsakar dessa felen. Så nu återstår att fundera på hur dessa hittas och lagas?! 

Det är användarmässigt fel alls med datorn förutom att den vägrar ladda hem nyaste Intel drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att först avinstallera drivrutinen för en sk. clean install:

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000057389/graphics.html

 

Du kan även (för att vara säker på att du får exakt rätt drivrutin) använda Intels Driver & Support Assistant:

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte chansat på att avinstallerat drivrutinen eftersom SFC hittade så många fel så tänkte jag börja med att byta ut .dll-filen och lägga in en ny, enligt förslag från ett annat inlägg jag hittade. Men, trots att jag är inloggad som administratör så har jag inte behörighet och blir nekad att ta bort filen?!

newdev-.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en Windows-fil så någon annat kan kanske krascha om du tar bort filen. Jag tycker att den där texten om en installation skulle påbörjas automatiskt om filen tas bort är tveksam för något sånt har jag inte hört talas om. Var har du hittat den?

 

Men om du ska ta bort filen behöver du först bli ägare till den.

 

Sen bör du ha en newdev.dll i mappen C:\Windows\System32 (för 64-bitars program) och en i C:\Windows\SysWOW64 (för 32-bitars program) så det gäller ju att ta bort den som matchar installationen av drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är inlägget (+ google translate)  https://answers.microsoft.com/es-es/windows/forum/windows8_1-update/error-0xc000012f/b5dd2ab4-5312-43fe-af0a-b8f27c985fdb?page=2

 

Ja jag har en newdev.dll i system32 men den går inte att ta bort, men åtkomst nekas! Och det är den jag tänkte testa att byta ut /förnya, men i så fall får jag köra en tvingad avinstallation med Unlocker för som sagt, att bara ta bort den från system32 går inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På filen står administratören som Läsa och Köra men går inte att ändra till Fullständigt varken via Redigera eller Alternativ. Ingenting går att markera (inget blir hightlights) eller ändra! Som Fullständig Behörighet står TrustedInstaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I steg 5 ska du klicka på knappen "Advanced", inte göra något annat.

 

Läs noga igenom hela instruktionen först och följ den sen noga så att det inte blir något fel som ställer till ändå mer problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-09 20:50, skrev Cecilia:

I steg 5 ska du klicka på knappen "Advanced", inte göra något annat.

 

Läs noga igenom hela instruktionen först och följ den sen noga så att det inte blir något fel som ställer till ändå mer problem.

Har följt ovan och letat svar länge nu men det går inte att få åtkomst till rutorna som ska bockas i, dom är inte upplysta/går inte markera dem!

Jag försöker få en Inte grafik drivrutin att uppdateras, men en newdev.dll i System32 krånglar och det är den jag nu försöker byta ut till en ny/annan.

 

Men jag får inte admin åtkomst - fast jag är inloggad som det. Det finns bara ett konto på datorn, administratörskontot. 

 

Drivrutinen ligger att hämta och installera i Intels egna Intel Driver Assistant i webbläsaren och det brukar inte vara något problem, men med denna drivrutin 15.40 krånglar.

 

Det går inte heller att installera den från Intels bibliotek, inte som .exe eller via zip.

 

Med andra ord, jag är inloggad om administratör, det står administratör under kontotyp men ändå nekas jag att ändra/reparera/byta ut filer i System32.
Det hjälper heller inte att vara i felsäkert läge med eller utan internet.

Har testat ändra UAC.

Har testat CMD men fick bara meddelande att jag skulle söka hjälp 2221 net user administrator /active:yes 

 

Hur får jag admin för System32?

Hur mer exakt, steg för steg, fixar jag detta utan att ställa till något?  

 

 

admin-nekas.JPG

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Har följt ovan och letat svar länge nu men det går inte att få åtkomst till rutorna som ska bockas i, dom är inte upplysta/går inte markera dem!

Hur långt kommer du i beskrivningen på sidan https://www.windowscentral.com/how-take-ownership-files-and-folders-windows-10  innan det inte längre fungerar?

Visa med en bild hur det ser ut när det inte längre går att följa beskrivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker följa den till punkt och pricka men det stämmer inte med det som händer på min dator.

Har ändrat att min dator ska stå som administratör med full behörighet men jag kommer aldrig till #10 där jag kan avsluta allting?! Hittar inte alternativet under #10

  • On "Permission Entry", check the Full control option.
  • Click OK.

 

 

admin-2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte ändra ägare för hela mappen System32 för det kommer ju att bli kaos i datorn när inte uppdateringar kan installeras. Ska du nu nödvändigtvis ta bort en viss fil så kan du bara ändra ägare för just den filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak till att SFC upptäcker många fel som inte kan åtgärdas kan vara att hårddisken är skadad så det kan vara bra med en noggrann kontroll av den med hårddisk- eller datortillverkarens långa testprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kunna kluara ut det mesta krångligt och udda men att andra behörighet har verkligen varit ett maraton att försöka få igenom! 

 

Här försöker jag trycka på  "Ändra behörighet", men när jag gör det så flashar det till, inget annat alternativ kommer upp utan det ändras till "Lägg till" som i bild 2 nedan.  Men inget utöver det går att ändra och min Administratör står kvar som bara Läsa och köra!!!!

Vad gör jag för fel?

 

Har kört en full scan (scannow osv enligt ovan ) så datorn är reparerad, inga konstiga fel hittades av systemet.  Men att få behörighet är kört!

 

 

admin-5.thumb.JPG.42b713a2d310b0debb92ba2db9102b6d.JPG

 

admin-6.thumb.JPG.a8c8eaccfaf44fc2419de977ce39f958.JPG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du ska inte ändra behörighet utan ägare, tryck på den blå texten Ändra på raden där det står Ägare. Där ska du ändra till ditt eget kontonamn, inte Administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skannar igenom denna tråd och har två råd

1: Om du inte har det skapa en backup av alla filer som du inte vill förlora.

2: Kör en ordentlig integritetskontroll av din hårddisk.

 

Vid minsta misstanke om skada på disk ska detta alltid vara högsta prio.

Det felmeddelande du får är inte ett normalt felmeddelande, detta ska inte ske. det finns en orsak och frågan är om orsaken är en skada på hårddisken.

Att gå in och manuellt radera systemfiler på datorn är inte något jag rekommenderar, bättre att avinstallera funktion helt och hållet, starta om och låta Windows hitta korrekt version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Fick grafikdrivrutinen att gå igenom i morse via att köra drivrutinens .exe fil i Winrar (vilket inte gick tidigare men i morse gick bra helt plötsligt). Det gick fortfarande inte via Intel's egna assistantprogram som det normalt brukar men läst inlägg att fler har samma problem med just denna drivrutin så det är troligen inte då lokalt hos mig bara.

Så fallet avslutat, behörigheter ändrade och datorn fungerar som den ska, allt viktigt har backup!  ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...