Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontakter i E-post i Windows 10


Börje20
 Share

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att jag i Kontakter har en mängd e-postadresser som är totalt inaktuella. Dags att ta bort, alltså. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort. Ett högerklick på varje e-postadress som ska tas bort ska visa alternativet "Ta bort" - ett klick på den och adressen ska vara borttagen. Det tråkiga är emellertid att alternativet "Ta bort" är gråfärgat, inaktiverat. Så hittills har jag fått ha kvar den stora mängden inaktuella e-postadresser. Hur gör jag? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det appen e-post som du avser och har du kanske någon synkronisering med gmail eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en mejladress typ ...@outlook.com eller ...@gmail.com så föreslår jag att du loggar in på respektive webbmejl och kollar hur det ser ut med kontakterna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På outlook.live.com finns inte de e-postadresser med som jag vill plocka bort i appen E-post i Windows 10, utan endast de adresser jag vill ha kvar även i denna app. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det om du vänsterklickar på en adress i kontakter och sedan på papperskorg ikonen längst upp till höger i rutan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag inte den appen men enligt https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_windows_10-win_people-winpc/cant-delete-contacts-in-people/b9f730cc-c92f-47d9-b984-fc12d86db467 så verkar det viktigt att ta bort kontakterna i källan, dvs. varifrån Kontakter-appen har samlat in dem. Alltså ställen där man också har ett konto, kan tydligen vara t ex Facebook, Linkedin och Skype.

 

Se även https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hjälp-om-appen-kontakter-144c4373-fa32-da81-f8b4-ee87589c509c

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre

Det är inte endast "Ta bort" (efter högerklick) som är inaktivt. Det finns inte heller någon papperskorg uppe till höger.

 

Cecilia

Kollade dessa länkar, gav ingen hjälp. Frågan är hur sambandet ser ut mellan outlook.com på Webben (som jag inte använder men där en del av mina kontakter finns) och E-postappen i Windows 10 som jag använder. Går det att ta bort denna app i Windows 10, för att sedan installera den igen? I så fall kanske det sedan går att exportera kontakterna i Outlook till E-post?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort apparna E-post och/eller Kontakter tror jag inte går men du kan ju ta bort mejlkonton i E-post.

 

Men varifrån kommer de kontakter som du ser, de verkar ju inte komma från E-post eftersom de inte syns på webben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta bort mejlkonton i E-post, men i det här fallet är detta lika med Microsoft-kontot, ett s k primärt alias, och det tar man inte bort. 

 

Hur kontakterna hamnat i Outlook på webben vet jag inte, jag har raderat dem nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Börje20:

vertpre

Det är inte endast "Ta bort" (efter högerklick) som är inaktivt. Det finns inte heller någon papperskorg uppe till höger.

Menar du att alla alternativ är inaktiva? Papperskorgen syns inte om man högerklickar.

 

Det går att avinstallera Mail appen om du vill se i fall det hjälper. Klicka på Start och sedan högerklicka på E-post och avinstallera. Du kan också öppna Inställningar - Appar och klicka på E-post och avinstallera. Efter nyinstallation synkronisera med outlook.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ta bort" är inaktivt (grått) och papperskorgen finns inte uppe till höger. Uppe till höger finns endast ikonerna för Ny kontakt, Filtrera kontakter och Inställningar. 

 

Med enkla klick ska mejladresser kunna tas bort från appen E-post, men av någon anledning går det inte i min E-postapp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papperskorgen finns men du måste klicka på en kontakt och då öppnas en ruta till höger. Får du inte upp den rutan är Mail appen korrupt och då är det bara att ominstallera.

 

Namnlös.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Börje20:

Ja, så ser det ut. Men papperskorgen saknas!

Mycket underligt. Kan du lägga upp en bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut om du trycker på Filter-knappen (Tratten)?

image.thumb.png.c0c425af2edd2626b8a683092a5862d8.png

 

Där visas ju från vilka konto Kontakterna hämtas.

image.png.8965db9aa6e7f75154e65ce6b6213619.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bgjo

 

Microsoft-konto

Senaste kontakter (Microsoft Kontakter)

Outlook2 (E-post och Kalender)

Senaste kontakter (Microsoft Kontakter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag vet inte vad som har hänt med din E-post app och Kontakt app. Du kan prova att återställa Kontakter i Inställningar - Appar - Kontakter. Klicka på avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...